fredag 16 januari 2009

Bibelblogg - att lyssna till Gud

Veckans text kan verka lite komisk. Men har det egentligen blivit lättare för Gud att komma till tals sen Samuels tid?

I hård konkurrens med tankar, debatter, aktiviteter och mediabrus som effektivt stänger ute varje sekund av tystnad, stillhet - försöker den helige Ande förtvivlat göra sig hörd i vår vardag...

Vem har tid att lyssna? Ens i kyrkorna, där en febril aktivitetsruljans ofta har högsta prioritet. För det visar ju på framgång och effektivitet. Att fylla bänkar så långt det är möjligt för att bättra på statistiken, eller åtminstone hålla den på samma nivå, och sedan underhålla publiken så den kommer tillbaka - är det inte målet?

Visst ville Gud annorlunda...? Vill någon lyssna...?

***

1 Sam 3:3b-10, 19

Samuel låg och sov i Herrens tempel, där Guds ark stod. Då ropade Herren på Samuel. "Här är jag", svarade han, och han sprang bort till Eli och sade: "Här är jag, du ropade på mig." Men Eli svarade: "Jag har inte ropat. Gå och lägg dig igen." Då gjorde han det.

Än en gång ropade Herren på honom. Han steg upp och gick bort till Eli: "Här är jag, du ropade på mig." Men Eli svarade: "Nej, min son, jag har inte ropat. Gå och lägg dig igen." Samuel hade ännu inte lärt känna Herren och ännu inte fått ta emot hans ord.

För tredje gången ropade Herren på Samuel, som åter steg upp och gick bort till Eli: "Här är jag, du ropade på mig." Nu förstod Eli att det var Herren som ropade på pojken, och han sade till Samuel att lägga sig igen. "Och om någon ropar på dig skall du säga: Tala, Herre, din tjänare hör." Och Samuel gick tillbaka och lade sig.

Då kom Herren och ställde sig där och ropade som förut: "Samuel, Samuel!" och han svarade: "Tala, din tjänare hör."

Samuel växte upp, och Herren var med honom och lät allt vad han sagt gå i uppfyllelse.

***

Detta är ett bibelbloggsinlägg.

Tidigare bibelbloggar hittar du här och här - det går bra att kommentera dem i efterskott.

0 kommentarer:

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP