tisdag 22 december 2009

Konst för de hemlösa


Ibland blir saker inte riktigt som man har planerat. Ganska ofta, faktiskt... För att de goda idéernas mästare griper in och ändrar allt på en sekund.

Så var det i morse.

Jag skulle ju till Grottan och överlämna julinsamlingen.

Det vara bara det att en liten stund innan jag skulle åka iväg så kom den lysande blixten från klar himmel. Det var en idé om ett sätt som skulle kunna inbringa mycket mer pengar i bästa fall.

En konstutställning för de hemlösa i vår, på ett fint galleri i stan...

Tanken var att det som kom in nu i så fall skulle användas till inköp av material - så många dukar som möjligt i varierande storlek, och lite nya färger. Och att inkomsterna från utställningen går till Grottan.

Men eftersom det inte är mina pengar så kunde jag förstås inte fatta något beslut om det. Så jag åkte till Grottan med pengarna idag som planerat, och pratade med Maggan (som är eldsjälen bakom verksamheten), om det här. Och hon fick ensam ta beslutet. Hade hon inte tyckt att det var en bra idé så skulle hon ha fått pengarna där och då. Men hon lyste upp och sa ja på en gång. Så nu blir det så...

Det vore kul om några konstnärsvänner vill bidra med varsin tavla till utställningen...

De bloggläsare som är intresserade av tavlorna men inte kan komma till stan och se dem på plats kan ändå se och köpa dem, eftersom jag ska försöka få till en sida med bilder av varje tavla på min hemsida sen.

Det kommer nog att bli en stor variation av motiv - förmodligen en del katter, fåglar, blommor och änglar, kanske något abstrakt motiv, några symboliska, och säkert ett och annat mer traditionellt stilleben och landskap. Det går även bra för presumtiva köpare att önska motiv och köpa dem på förhand. I så fall hängs de tavlorna upp med en röd "såld-prick" på utställningen.

Hoppas att ingen av er som har bidragit till insamlingen har något emot den här fullständigt oväntade vändningen, som i bästa fall kan mångdubbla beloppet, om inte hundrafalt så tiofalt. Jag vet inte vilka alla är eftersom jag inte kan se från vilka konton pengarna har kommit in, och bara en del har berättat att de har bidragit, så kan inte skriva till alla direkt - men hör gärna av er om det skulle vara något...

Presenterade även idén med en cd för de hemlösa, och det kanske också kan komma att bli verklighet - enda problemet är att få kontakt med folk som ställer upp med produktionen utan att vilja ha betalt. Musiker, sångare, studiopersonal, m.m.

Om du som läser det här vill vara med på något sätt i konst-, eller cd-projektet, så hör av dig! Det går även att fortsätta bidra till Grottans verksamhet via bloggen - jag låter insamlingen vara öppen fram till utställningen (samma konto som tidigare). Allt kommer att gå till Grottan på ett eller annat sätt. Och jag kommer att redovisa hur varje krona används.

P.S. På Grottan var det riktigt julmysigt och fint idag, och det verkar som att de har allt de behöver i överflöd till julen, så en slant till våren, som resultat av utställningen, vid en tid när kanske inte så många tänker på dem, kan nog komma väl till pass.

P.S. 2 En utställning och en eventuell skiva genererar samtidigt reklam för verksamheten - som kan leda till att de får in ännu mer bidrag.

P.S. 3 Alltså... Jag hade för mig att jag hade bloggat om det här, men hittar inget om det nu - detta är "cd-projektet":

"Jag söker personer som vill delta i ett ideellt ekumeniskt cd-projekt till förmån för de hemlösa i Uppsala. Sånger finns, en del är tonsattna - i princip allt annat behövs... Musiker, solosångare, körer, studio (helst portabel för inspelning på olika platser). Hör av dig - bra om du bor i närheten! Och känner du nån som känner nån som kan vara intresserad, så be dem höra av sig! En del (tonsättande t.ex.) kan ju också utföras på distans. Och några kanske kan resa hit för inspelning även om de bor på annan plats."

5 kommentarer:

Hosanna 22 december 2009 kl. 18:25  

Låter underbart. Ska tänka till och återkommer.

Charlotte Thérèse 22 december 2009 kl. 19:02  

Ja, gör gärna det!

Tänkte du främst på cd-projektet - eller konstutställningen? Eller båda?

Det känns som att det behövs ganska mycket folk till det här. Rätt personer, eldsjälar, som har de nödvändiga kontakterna för att allt ska klaffa. Men det ska väl gå att ordna, om Gud inspirerar...?

Jag tror det här och sånt som kanske följer i dess kölvatten, kommer att ta mycket av det kommande året i anspråk för min del, så det blir kanske inte tid för så mycket bloggande som hittills.

Men jag har en tid känt att jag är på väg in i något nytt, och de hemlösa har jag tänkt på i flera decennier - att jag vill göra något för dem. Och så är det konsten och musiken som jag vill göra något av.

Så föll plötsligt pusselbitarna på plats, en efter en, på ett sätt jag inte kunnat ana...

Nu är det bara att "gå i tro".

Mikael 23 december 2009 kl. 01:32  

Hej Charlotte Therese!

Om du håller vernisage på din hemsida kan du få ett förhandsintresse som du kan ha glädje av omgående!
Om du där till lägger ut Tavlorna till högtsbjudande kan du starta utropet där du känner att det är ok!


Och sedan får det värdet vara kvar som högtsbjudande gav till vernisagen och får du inte högre pris där på plats, säljs tavlan till de som bjudit på hemsidan!

Jag tror att intresset ökar på detta sätt samtidigt som marknaden sätter värdet på dina tavlor.

Det blir som att sälja på Auktionsida på webben innan och efter vernisaget.

/Mikael

PS. Vet inte om detta godkänns av konsumentköplagen så det får kollas innan. D.S.

Convenor 24 december 2009 kl. 16:30  

We hope that you will enjoy the series that we have been running on our blog on Swedish customs.

www.catholicheritage.blogspot.com

Please feel free to link/follow/blogroll to our blog.

Happy Christmas!

St. Conleth's Catholic Heritage Association - Ireland

Charlotte Thérèse 24 december 2009 kl. 19:07  

Well, I'll be happy to link to you if you link to me... ;-)

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP