söndag 4 juli 2010

Kristen och politiskt högerinriktad - hur går det ihop?



Hur kan man som kristen rösta på partier som förbättrar för de friska och starka, men försämrar för de sjuka och svaga, som tar från de fattigaste och ger till de rikaste?

Det är något jag har funderat över väldigt länge. Men jag får inte ihop det. Hoppas att några av er kan förklara hur ni tänker.

Det är tydligen många kristna som tillhör allianspartier eller som åtminstone röstar på dessa, inte minst kd. Kanske för att partiet verkar ha något med kristna värderingar att göra utifrån sitt namn. Heter det något på Krist- så måste det väl vara ett bra parti, eller...? Ironiskt nog är Göran Hägglund vår socialminister. Det är alltså med kd's tydliga stöd som den nuvarande politiken förs.

Men då undrar jag: hur kan ni som kallar er kristna vara positiva till en politik som öppet går ut på att ta från de mest utsatta: sjuka och arbetslösa, och ge till de friska och rika?

Kan ni föreställa er att Jesus skulle vara positiv till det? Är det verkligen evangeliets budskap?

Kan ni höra honom uttala lite nya saligprisningar:

"Saliga ni som är rika och har arbete nu - ni ska i form av jobbskatteavdrag få också de mest utsattas pengar så att de inte längre kan klara sig på sin förminskade inkomst, utan tvingas sälja allt de äger och sedan söka sig till sociala myndigheter där de får kämpa hårt för att få pengar till hyran i tid så att de inte blir vräkta, men nekas bidrag till en kattmatsburk så att enda sällskapet i livet kanske inte får fortsätta leva."

"Saliga ni som är friska nu - ni ska få de utförsäkrades sjukersättning medan de, trots att de lider av svåra sjukdomar, ska prövas mot hela arbetsmarknaden, under tiden som de lever på aktivitetsstöd på ett par tusenlappar i månaden som inte ens räcker till hyra och mat, därefter på ingenting ifall de fortfarande inte är friska när tidsfristen har gått ut, ny sjukpenning ska bara godkännas i extrema undantagsfall, och med exakt rätt formuleringar från läkarna som numera bör komplettera med en juridisk examen."

Jag får inte ihop det...

Ni lovsjunger med glättiga ord, mässar på latin, skuttar vigt upp och ner i kyrkbänkarna, vrålar ut på tungotal, eller ber stilla och tyst - allt beroende av kyrkotillhörighet och av vad ni tror behagar Gud allra mest. Ni strider inbördes om allt mindre petitesser. Men var i hela friden finns medmänskligheten? Var finns den profetiska röst bland er som ropar: DET ÄR NOG NU!!!!

Var är biskoparnas och andra kyrkoledares gemensamma rungande protest mot den sjuka utrensning som pågår i vårt folk? Är det bara sjuka flyktingar som får ert stöd? Jag tog upp den här frågan tidigare, men fick inget svar från någon kyrkoledare.

Och var är det stora kristna folkupproret? Varför travar ni villigt omkring i diverse "Jesusmanifestationer" för att visa er tro utåt (just precis som hycklarna och fariséerna), men gör inget eller väldigt lite för att hjälpa dem som har det svårt?

Den sorgliga skaran ökar tyvärr, av människor som förtvivlat har gett upp och avslutat sina liv i förtid efter att ha hamnat allra längst ner på botten, tack vare den nuvarande regeringens politik.

Många är de som lider något fruktansvärt och inte kan ta sig ur den situation de har försatts i.

Många är de nya slavar (mestadels äldre och sjuka) som har tvingats in i Fas 3 - arbeten utan rättigheter och utan skälig lön. Medan friska ungdomar inte släpps in på arbetsmarknaden och till sist tappar hoppet om att nånsin få jobb. En hel generation håller på att gå förlorad.

Hur kan ni bara blunda för det ni ser? Eller är det verkligen så illa att ni inte ser det så länge det inte drabbar er personligen eller era allra närmaste?

Vet ni om att regeringen ljuger om statistiken för att få den att se bättre ut inför valet? För att få det att se ut som att de har gjort något bra. När det de har gjort tvärtom är att montera ner hela välfärdssamhället som om det vore en IKEA-möbel. Flera skruvar tycks fattas i de hjärnor som kan åstadkomma något sådant, och kanske även hos dem som har samvete att rösta på dem som gör det och sen skryter om att de tycker sig ha gjort något riktigt bra. Eller går ni alla verkligen på de genomskinliga myterna? Den nya politiken har inte skapat fler jobb, den har lett till en ännu högre arbetslöshet än vad vi hade innan förra valet. Den har försatt tiotusentals fler i utanförskap.

Jag säger inte att de rödgröna har de bästa alternativen rakt igenom. Också av dem glöms de mest utsatta ofta bort i retoriken. De små förbättringar som erbjuds som valkarameller är inte tillräckliga. Men åtminstone inte lika omänskliga som de hårda regler som råder i nuläget.

Fattar ni hur allvarligt läget är?

Kan ni med gott samvete rösta på alliansen i höst?

Jag kan det då rakt inte efter allt jag har bevittnat i form av fruktansvärda mänskliga tragedier.

Själv vill jag se en politik som sätter individen i fokus. Som skyddar människovärdet. Som skyddar mänskliga rättigheter.

Jag hör Jesus säga till alla som lider idag:

"Saliga är ni som är fattiga, er tillhör Guds rike.
Saliga är ni som nu hungrar, ni skall bli mättade.
Saliga är ni som nu gråter, ni skall skratta.
Saliga är ni, när människor hatar er och stöter bort er, när de hånar och smutskastar er, allt för Människosonens skull.
Gläd er på den dagen, ja, hoppa av glädje! Ty se, er lön blir stor i himlen.
På samma sätt gjorde deras fäder med profeterna. Men ve er, ni rika! Ni har fått ut er lön."

Och inte minst det här:

"Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall bli mättade."

Jag hör till dem som är extremt hungriga efter rättfärdighet... Hoppas att det finns många fler bland de kristna väljarna som känner så, och som tänker till en extra gång vid valurnorna!

53 kommentarer:

Z 4 juli 2010 kl. 18:59  

Situationen i år, med blockkonstellationen, är rätt speciell.

Det kan finnas en rädsla för opium-för-folket-politik. Traditionellt har ju t ex kommunister varit väldigt väldigt mycket emot religion och så kanske man oroar sig för att Lars Ohly ska sitta i regeringen. Ett realistiskt alternativ till Alliansen hade varit sossar + miljöpartiet, tror jag.

Anonym 5 juli 2010 kl. 00:08  

Charlotte Therese

Jisses! Du/Ni ställer i högsta grad en befogad fråga.
Inte ens jag har tänkt på den tidiagre. ;-)

Hälsning
Steff de Bruys

Anonym 5 juli 2010 kl. 09:24  

Dina argument verkar förutsätta att en höger politik utarmar den svenska modellen.
Men frågan är väl om det inte är just detta som en vänsterpolotik gör?
För att sammhällets fundament skall fungera, så måste staten få in kapital. Detta kapital kommer ifrån privata aktörer som driver företag. En förustättning för att gå in detta kapital, är då att Sverige måste ha ett gott företags klimat, och en anda av där nya företag blommar upp. Det måste även vara enkelt och smidigt med skatter.
Där har vänstern o andra sidan utarmat systemet, med höga skatter, vilket gör det krångligt att vara företagre i sverige. Sen också den problematiken att många svenska företag lägger sin produktion i andra länder. Många industrijobb försvinner den vägen. Om man samtidigt har en dyr bidragsaparat så haverar tillslut vårt system på ett liknande sätt som pensionssystemet atp gjorde. De blir alltså för dyrt att bibehlla den svenska modellen.
Den svenska modellen höll så länge sverige hade en fungerande industri. En indistri som till stor del gynnades av efterkrigstiden, där övriga europa var tvunga att bygga upp sina länder efter kriget. Medans sverige stod med en helt orörd instri till förfogande. Tänker speciellt på varvsinstrin som tog fart efter kriget, och där vi blev världsledande på den fronten.
Det som sedan händer är att övriga världen kommer ikapp oss, och kan producera samma varor, men till en billgiare peng. Detta bidrar till att vi förlorar skattekapital, men vi har fortfarande samma tunga bidragssystem som skall betala ut bidrag. Detta går inte.
Att rösta på vänstern är kommer därför att göra ännu sämre för de fattiga och utsatta på sikt.

Anonym 5 juli 2010 kl. 17:20  

Sleepaz

I bloggen tas männskliga värderingar upp,
du svarar med ekonomiska värderingar.

I bloggen tas sjukförsäkringen upp,
du svarar med att tala om skatter och bidrag.

???

Du som så många andra blandar ihop begreppen, så det kommer säkert som en överraskning, men de har ingenting med varandra att göra.

Utan att gå in på några detaljer så klagar du också på S-modellen som förlegad, men tyvärr är även den modell du beskriver förlegad.

Mina intryck i dagens samhälle är att ungdomen börjar se vad som händer, vilket är hoppfullt. Vi går mot nya tider och nya tider kräver ett nytt tänk. Tillväxt i all evighet på de villkor du beskriver är helt omöjlig och fortsätter vi inom dessa ramar kommer hela den levande organismen på vår planet att undermineras och dö ut.

Jorden överlever, den har tid. Men det har inte vi. Så kom ut ur tunneln och se dig omkring.

Steff de Bruys

Charlotte Thérèse 5 juli 2010 kl. 17:52  

Z,

Står valet mellan kd's omänskliga religion och v's icke-religion så är valet faktiskt väldigt lätt för min del.


Steff,

Tack för intressanta kommentarer! Har du någon egen blogg, eller skriver du nån annanstans också?


Sleepaz,

Vi har resurser för att behålla ett välfärdsland - ändå rustas välfärden ner...? Och pengarna investeras inte tillbaka i samhället utan går rätt ner i de rikastes fickor.

Om vi nu ska tala ekonomi.

Men jag föredrar medmänsklighetsaspekten.

Politik handlar ytterst om hur alla ska kunna leva tillsammans i ett samhälle. Ju större klyftorna blir, desto svårare blir det.

Jag tycker att företagande är bra inom rimliga gränser, och om det handlar om långsiktigt bra företagsamhet.

Konsumtionssamhället har dock gått ganska så mycket över styr redan, det funkar inte att exploatera resurserna som nu...

Jag tycker samtidigt att höga skatter är helt ok, om de går till rätt saker, och dit tycker jag hör att hjälpa dem som har det sämst.

Anonym 5 juli 2010 kl. 18:42  

Tack själv. :-)

Nä, jag har ingen blogg, inte ännu i alla fall, och skriver inte heller frekvent någon annanstans.

Går dock i och med de senaste årens övertramp inom politiken omkring och skriker inombords. En gräns är överträdd så jag har funderat på att starta något bloggliknande.

Men jag skulle nog bli för mörk.
Men det är ju inte mitt fel...

Min valaffish:
Vi behöver inte få ordning på var ekonomi, vi behöver få ordning på våra värderingar.

Steff de Bruys

Anonym 5 juli 2010 kl. 19:24  

CHarlotte:

Du vill inte prata ekonomi, men ändå så skriver du så här:

"Hur kan man som kristen rösta på partier som förbättrar för de friska och starka, men försämrar för de sjuka och svaga, som tar från de fattigaste och ger till de rikaste?"


Dels så stämmer det inte. Den vänsterledda politiken har ju utarmat finanserna och bidragit till att vi har ett system som inte klarar av att balansera sig.
På sikt kommer denna politik att göra så de fattiga få det ännu sämre. då staten inte få in någon kapital, för all produktion flyttar utomlands.
Då har våra fattiga och utsatta det ännu sämre än nu.
Så vill du rösta på ett parti som värnas för de fattiga, lägg för all del inte din röst på den vänstra sidan.

Charlotte Thérèse 5 juli 2010 kl. 19:43  

Steff,

Då delar vi det inombordsskriket...och det blir allt högre!

Säg till om du börjar blogga så tittar jag in!


Sleepaz,

Jag talar först och främst om människor - men det behövs pengar för att betala mat, hyra och andra räkningar, så att nämna ekonomi är oundvikligt. Men den står inte i centrum, den är inte huvudsaken här. Ser du skillnaden?

Alliansens politik är direkt riktad mot de sjuka och arbetslösa, den har gjort dessa grupper mycket fattigare än innan. Intill ruinens brant. Medan friska som arbetar har fått det bättre. Och höginkomsttagarna har fått mest. Se artiklarna jag länkar till. Läs berättelserna!

Det är inte en människovärdig politik.

Och om alliansens politik sägs skapa jobb - varför har då arbetslösheten ökat under deras senaste fyra år?

Lustigt nog så säger Lars Ohly just nu när jag skriver det här, på nyheterna, något om att 80% av de tillfrågade i någon undersökning vill att man satsar mer på välfärd även om det betyder höjda skatter. De har också döpt om sig till Välfärdspartiet.

De tycks vara de enda som tar de här frågorna på allvar.

Charlotte Thérèse 5 juli 2010 kl. 19:56  

Paradox: ett icke-religiöst parti tycks vara det enda parti som står för en genuint evangelisk politik.

Vet inte om de själva skulle bli smickrade över det eller inte. :-)

Anonym 5 juli 2010 kl. 20:37  

Charlotte.
Nedskärningarna har till stor del sin bakgrund i den globala finanskris som drabbat oss.
Det handlar inte om att ta från de fattiga, utan om att försöka hålla sverige på fötter genom krisen. Det har vi klarat väldigt bra med den borgliga regeringen, iaf om vi skall jämföra med andra eu-länder.
Så när du påstår att den borgliga sidan stjäl från de fattiga, så är inte det sanningen.

Anonym 5 juli 2010 kl. 22:19  

Sleepaz:

Jag läser inget nytänkande från dig utan enbart upprepningar ur en snäv politisk ideologi. Tänk lite utanför det ekorrhjulet.

Jag läser också en motsägelse...

Du förnekar att vi har en regering
"som förbättrar för de friska och starka, men försämrar för de sjuka och svaga, som tar från de fattigaste och ger till de rikaste."

15 augusti 2007 gick Cristina Husmark Pehrsson ut i SvD:
"De nya skärpta riktlinjerna för sjukskrivningar ska bidra till att betala regeringens skattesänkningar."

Sjukförsäkringen hade då från och med 2002, ett samlat överskott på mellan 70 och 80 miljarder (vilket beror på att det svenska folket betalat in mer än vad man fått ut i ersättning).

Den allmänna sjukförsäkringen infördes 1955 och var tänkt att täcka samhällets kostnader för sjukskrivningar och som jag ser det har den med inte skapat någon obalans i systemet, snarare tvärtom.

Regeringens skattesänkningar har därefter och sedan 2006 gått på runt 70-80 miljarder (osäker på totalsumman dock).

Vart är dessa pengar, vart tog de vägen?
Lite enkel fördelningsmatematik över skatteskalan ger svaret.

Den 10-faldigt större skattefusket är det också väldigt tyst om. ???

Jag avslutar därmed min dialog med dig.
Du får gärna sista ordet om du nu vill.
Ha det gott som människa i vilket fall.

Charlotte:
Startar jag en blogg hör jag av mig. :-)

Har läst liknande undersökningar tidigare, att en stor majoritet gärna betalar högre skatt för att säkra en bättre välfärd, en bättre resa.
Det säger en hel del, och det kanske finns hopp om en värderingsändring bland folket så småningom.

Vi får se...

God Kväll
Steff de Bruys

Lizzie 6 juli 2010 kl. 10:15  

Tack tack tack!
Dina reflektioner är klockrena.
Jag har själv brottats med samma frågeställningar och själv undrat över var svenska folkets röster och framförallt deras medmänsklighet håller hus.

Charlotte Thérèse 6 juli 2010 kl. 13:33  

Tack, Steff, du redogjorde för just det jag hade tänkt svara Sleepaz med.

Överskottet av sjukförsäkringen har gått direkt till jobbskatteavdragen, medan de som är sjuka och har blivit av med försäkringen och inte kan jobba nu är utan tillräcklig inkomst för det allra nödvändigaste.

Känns det bra (om du arbetar) att få några extra tusenlappar i plånboken på bekostnad av de sjukaste som svälter och säljer sina ägodelar för att få det att gå runt?

Känns det bra att alliansregeringen med Anders Borg i spetsen igår utlovade ännu fler miljoner (eller var det miljarder? ) i jobbskatteavdrag?

De ville dock inte svara på vilka de ska ta de pengarna ifrån, att fortsätta att stjäla enbart från de sjuka och arbetslösa räcker nog inte för att få ihop 150 miljoner (miljarder?) ytterligare.


Steff, maila gärna redan nu om du vill, jag har ju inte din adress, min finns i bloggen, och jag skulle vilja höra mer om dina tankar om du vill dela med dig av dem.

Z 6 juli 2010 kl. 16:11  

Charlotte et al, tips:

Sådana här diskussioner riskerar att bygga på för mycket känslor och man kan bli ovänner om detaljer som går att kolla upp. Kanske bäst att ange referenser/statistik till ens påståenden, t ex om huruvida fattiga/sjuka fått det bättre under de senaste 4 åren, eller sämre, och vad det kan bero på.

Bäst att börja med att koncentrera sig på att kommentera de källor som Charlotte hänvisar till, i sitt inlägg.

mvh
/Z

Charlotte Thérèse 6 juli 2010 kl. 18:53  

Monica,

Såg inte din kommentar förrän nu.

Tack själv - sprid gärna artikeln vidare så fler får veta hur det är...!


Z,

Ja, det är just därför jag hänvisade till så många källor. Det jag skriver är grundat på fakta, men självfallet väcker det också känslor. Inte minst känslan av att det här är fruktansvärt fel, och jag kan inte förstå hur t.o.m. kristna kan låta det ske, rentav uppmuntra till att det sker genom att rösta på de partier som för en sådan här politik.

Det finns ännu fler källor, tyvärr finns inte allt på nätet. En artikel om ytterligare ett självmord p.g.a. utförsäkring kommer imorgon i en tidning. Hoppas få en kopia på den sen som går att klistra in eller klippa bitar ur.

De fall som det skrivs om är ändå bara toppen på ett isberg...

Det riktigt fula är att regeringen bevisligen har försökt fiffla rejält med statistiken till sin fördel, se en av artiklarna som jag länkar till.

Jonas 6 juli 2010 kl. 21:38  

Min kommentar är att beskrivningen av de borgerliga, inte minst kristdemokraterna, inte stämmer.

I övrigt synes vänsterns politik vara att det är viktigare att de arbetslösa och sjukskrivna har en något högre ersättning/längre tid än att de arbetslösa får jobb och de sjukskrivna blir friska och kan arbeta.

Charlotte Thérèse 7 juli 2010 kl. 09:30  

Vad är det som inte stämmer Jonas?

Effekterna av den nuvarande politiken kan inte gärna bli tydligare än så här.

Och vad/vilka beror det på?

De partier som har infört de nya regler som har ställt över femtiotusen personer i utanförskap bara i år.

Det handlar inte om införande av högre försäkringar.

Det handlar bl.a. om att människor som är sjuka ska behandlas med respekt, och att de har rätt till sin försäkring (det är pengar de själva har bidragit med medan de kunde arbeta, det rör sig inte om "allmosor"), så länge de är så sjuka att de inte kan arbeta.

Ganska så logiskt om man är en smula medmänsklig.

Jag tror inte att det finns något parti som inte vill se att sjuka blir friska och kommer ut i arbete, men det går inte att trycka på en knapp för att det ska ske. Vilket alliansen uppenbarligen tror när de friskförklarar alla dessa rakt av. En mycket hög procent ansöker om återgång i sjukförsäkringen. Få ansökningar godkänns p.g.a. extremt hårda regler.

Det behövs insatser som saknas i nuläget - folk har skickats ut i tomma intet från sjukförsäkringen, de som är gifta eller har en sambo som är frisk får leva på dennes lön, andra lämnas helt åt sitt öde.

Vem blir frisk av att barskrapas och hamna på gatan?

Charlotte Thérèse 8 juli 2010 kl. 10:13  

Läs den här artikeln:

http://ltz.se/ordetfritt/ordetfritt/1.2156366-nagon-ska-betala-for-skattesankningen

Charlotte Thérèse 9 juli 2010 kl. 21:03  

Mer läsning från vårt underbara Sverige:

http://www.sourze.se/Arbetsmarknadsenheten_har_%C3%A5terinf%C3%B6rt_slaveriet_10715588.asp

Charlotte Thérèse 11 juli 2010 kl. 14:25  

Det finns hur mycket som helst att läsa i ämnet...

Här är ännu en artikel som tydligt visar vad regeringen har gjort mot de sjuka:

http://www.alliansfrittsverige.nu/2009/11/november-2-2009-fran-sjukforsakringen.html

Jonas 11 juli 2010 kl. 18:02  

Charlotte; beskrivningen av alliansens politik tycker jag är fel. Den går ut på att göra folk friska och sätta dem i arbete medan socialisterna inte är lika intresserade av att göra folk friska och sätta dem i arbete. Även om kd inte är något perfekt parti är det ändå det som i första hand står för den kristna etiken i svensk politik och låter det komma till uttryck genom bland annat omsorg om de äldre. Det är inte heller rätt att rösta partier som på ett tydligt sätt är för dödssynder enligt katolsk tro; att det alltid är rätt med abort om kvinnan vill ha det. I socialistregeringens Sverige får det inte heller finnas någon kristen tro som inte praktiseras hemma eller är den politiskt korrekta tron som är anpassad efter rådande uppfattningar, och som naturligtvis säger att det inte finns någon synd, möjligen vår kollektiva synd för miljöförstöring och att vi suger ut tredje världen.

För övrigt är det inte alliansen som handlägger ärenden på Försäkringskassan, det gör tjänstemännen själva, och de gör de utan inblandning från regeringen. Reglerna är inte extremt hårda.

Anonym 13 juli 2010 kl. 23:14  

Systemet driver folk till självmord- jag är en av dem

Jag har aspergers, add, adhd och är bipolär. Därtill har jag idiopatiskt smärtsyndom och astma. Jag tillhör de som riskerar bli utförsäkrad i höst. Jag lär sannolikt inte överleva en utförsäkring. Min läkare samt LSS inser att jag inte klarar att arbeta, ej heller "skyddat", det gäller bara att få FK att inse det också. Iom mina handikapp och sjukdomar vet jag inte hur jag mår från ena dagen till den andra. FK har drivit mig till två självmordsförsök än så länge, blir det en gång till så tror jag inte att jag överlever. Jag har genomlidit mängder av rehabiliteringar, arbetsträningar, men nu skyller de på att jag inte gjort det "efter diagnosen". Vaddå, jag har haft handikappen hela livet oavsett när jag fick diagnoserna. Jag orkar inte med mer nu, jag behöver själv boendestöd m.m. Den medicinska dokumentationen ger mig rätt till sjukersättning 100 %, men de försöker hela tiden slingra sig runt det. Jag är så fruktansvärt less på att det görs våld på mig i FKs försök att försöka friskförklara mig. Jag mår jättedåligt och för oss sjuka och handikappade är det nya systemet en katastrof. Vi betalar skatt också, men det har man valt att glömma bort. Ni som tycker det här är bra har ingen aning om vad ni pratar om. Att inte ens kyrkosamfunden reagerar på det här är skandal. Och det är sittande regering som står bakom FK, så sluta sitt med skygglappar framför ögonen. Det som sker nu är inte ett dugg bättre vad man gjorde i Tyskland under andra världskriget, fast här döljer man det under demokratins täckmantel. Att sätta folk i ett utanförskap är lika effektivt som att använda gas, fast här är man finurliga; man låter folk själva ta livet av sig. Man driver människor till det. Sverige är ingen demokrati. Vi lever i en smygdiktatur. Jag tillhör bland dem som får betala för det nu, kanske tom med mitt eget liv.

Charlotte Thérèse 14 juli 2010 kl. 11:19  

Jonas,

Enligt min mening är det en dödssynd att utsätta sjuka människor för det som alliansen med sådan glädje gör.

Tortyr och förnedring, ekonomisk ruin och avslag på avslag från FK för dödssjuka.

Detta pågår och du försvarar det? Eller har du inte läst en enda av de artiklar jag har länkat till?

Charlotte Thérèse 14 juli 2010 kl. 11:43  

Anonym,

Stort tack för att du berättar...

Jag har hört om många liknande saker under det senaste året.

Finns du med på Resurs? Om inte så gå med där, det finns många andra i din situation, och även hjälp att få med det juridiska om du får beslut som behöver överklagas sen.

http://resurs.ning.com/

Får vi en ny regering så har du ändå "tur" som utförsäkras först i höst, för det blir i så fall en förändring ganska snart efter de tre månader som du måste vänta innan du kan ansöka om ny sjukersättning. Se bara till så att du inte förlorar din SGI för då blir det riktigt knepigt. D.v.s. anmäl dig på AF fast du är för sjuk för att arbeta, håll ut, och håll dig vid liv under väntetiden, ansök sen på nytt.

Kram - maila gärna om du vill.

Anonym 14 juli 2010 kl. 15:31  

Hej

Jag är med i Resurs. Det har räddat mitt liv då det varit som värst. Iom att jag är bipolär och blandepisod så går mitt humör upp och ner. När det är som nattsvartast vill jag ta livet av mig. Jag svälter i perioder eftersom jag inte orkar äta, alternativt lever på chockladkakor och inget annat. Jag orkar inte tvätta mig och kan gå och sova i samma kläder i veckor.

Vi som är handikappade och lever dessutom med en psykisk sjukdom blir hela tiden ifrågasatta och behandlade som simulanter. Kan man röra på sig så kan man arbeta har man fått höra i det oändliga.

Jag har så svår ångest att det handikappar hela mitt liv fullständigt. När jag höll på att bli uttvingad på dagcenter så förföll jag fullständigt fysiskt och psykiskt. Min läkare insåg detta och har skrivit i sitt läkarintyg att jag inte klarar att arbeta.

Jag skulle önska att den här hetsjakten upphörde nångång, att vi fick upprättelse och att man handikappanpassade arbeterna för de som klarar och vill jobba bland oss som är funktionshindrade. Som läget är idag så tvingas många funktionshindrade att konkurrera med friska om de knappt existerande jobben. Det är ju en omöjlig situation.

Jag önskar att ni som är med i KD och andra liberala partier verkligen öppnar ögonen och sätter press på era politiker. Det är inte okej med den här hetsjakten, allra minst ur ett kristet perspektiv. Jag hoppas att ni tar en rejäl funderare inför valet.

Katarina 16 juli 2010 kl. 08:22  

Tack, Charlotte Therese, för en intressant bloggpost! Det är tyvärr bara alltför sant, det du säger. Apropå skattesänkningar... Ni kommer väl ihåg att moderaterna lovade dyrt och heligt inför valet 2006 att det absolut inte skulle bli några skattesänkningar, ifall de kom till makten. Nu var partiet "de nya moderaterna", som skulle satsa på välfärd och jobb. De var "det nya arbetarpartiet" etc. Vilket struntprat! Högern har de senaste fyra åren visat sig vara samma gamla höger som alltid. De bryr sig bara om de rika och gör allt för att dessa ska bli ännu rikare. Det verkar som att många idag redan hunnit glömma högerns falska vallöften förra valrörelsen, och ännu en gång är beredda att låta sig luras av deras förljugna propaganda. Ytterligare fyra års moderatstyre kan mycket väl bli sista spiken i kistan för det lilla som finns kvar av allmän välfärd. Det är ju det, som de hela tiden eftersträvat. Hela tiden går de fram med storsläggan och gräver klyftorna djupare och bredare. Usch, jag blir riktigt rädd ska jag säga, när jag tänker på framtiden. Det är illa redan men det kan bli betydligt värre med 'alliansen' kvar vid makten.

Charlotte Thérèse 16 juli 2010 kl. 19:48  

Anonym,

Jag hoppas och önskar detsamma! Det måste väl ändå vara nog nu...?

Katarina,

De tycks helt ha glömt välfärden, men "jobb" har de ju försökt satsa på till varje pris, för målgrupper som knappt kan stå på benen. Med förväntat resultat. Och det är bara det att arbetslösheten faktiskt har ökat under deras tid vid makten. Ingen som helst förbättring alltså - men en rejäl försämring.

Möjligen kan väl Littorinaffären få några att tänka till lite inför valet. Men jag skulle tro att de flesta vanliga arbetare röstar efter plånboken, efter vad som ger snabbast pengar. Och då framstår säkert alliansens alternativ som lockande eftersom jobbskatteavdraget innebär en extra slant.

Det är bara det att man samtidigt säljer sin själ åt en smutsig fördelning och hantering av dem som lämnas utan inkomst, som hamnar utanför - och man bidrar till att sälja ut landets välfärd.

Snart är det nog enbart privata sjukförsäkringar som gäller - och de lär knappast få tecknas av annat än friska ekonomiskt produktiva medborgare. Så kan utanförskapet cementeras.

Jag önskar att det skulle bli en mediadebatt om det här...

Lars 18 juli 2010 kl. 01:31  

Tack för att du tar upp detta Charlotte Therese. Har kämpat med arbetsskada,uppsägning,försäkringskassor,socialen och skyddad anställning. Det är från ena dagen till den andra hur myndigheterna tycker man har rätt till pengar. och det är omänskligt att leva så förr eller senare får man en knäck.

Tycker att Göran Johansson socialdemokratisk politiker sa något väldigt bra till chefredaktör Elisabeth Sandlund på tidningen Dagen.

En liten känga ger han under samtalet till de kristna samfunden, ja, förutom Frälsningsarmén då.

- Jag ser dem aldrig ta ställning för fattiga, samfunden har blivit för slutna, säger han.(slut citat)

Ja man undrar hur det kan bli så tokigt när jesus och evangelierna vänder sig till dom fattiga.

Hör på, mina kära bröder: har inte Gud utvalt dem som är fattiga i världens ögon och skänkt dem trons skatter och arvsrätt till det rike han har lovat dem som älskar honom? Ändå visar ni förakt för den fattige. Är det inte de rika som förtrycker er och släpar er till domstolarna? Är det inte de som smädar det härliga namn som har uttalats över er? (jak 2)

Anonym 21 juli 2010 kl. 16:40  

Charlotte Therese

Lovade att höra av mig, nu gör jag det. :-)

Har även skummat igenom kommentarsskörden här lite snabbt. Diskussionen har fortsatt i en behaglig ton.

Men blir allvarligt orolig för signaturen Jonas bästa. Hoppas verkligen Jonas skaffar sig lite mer på fötterna än att gå till val och ta beslut om sin framtida trygghet med något som till "synes" vara. Om inte för sin egen skull så för sina närmaste, läs gärna vad de rödgröna VILL göra istället för att bara gissa eller lyssna godtroget på favoritpolitiker.

Lyssna istället för att hålla för öronen....

Hög tid för en ny sjukförsäkring – en överenskommelse mellan S, V och MP
http://www.rodgron.se/wp-content/uploads/2010/01/2010.pdf

Om nu de rödgräna sen KAN leverera är en annan sak. Jag litar inte fullt ut på dom heller. Så hur än valutgången blir så kommer kampen för sjukas rätt att fortsätta. Vågskålarna är dock just nu betänkligt ojämnt belastade mellan blocken...

Till er med fortsatta sjukdomsproblem hoppas jag innerligt på ett snabbt förbättrat tillstånd, inte bara för er hälsa utan även politiskt.

Håll ut!!!


Min nystartade weblog: rentljus.wordpress.com

Ha det!
Steff de Bruys

Charlotte Thérèse 21 juli 2010 kl. 19:05  

Lars, jag måste ha missat att svara dig - tack för kommentaren!

Steff, kul att jag (?) inspirerade till bloggstarten, det behövs fler som skriver om det här - har lagt till en länk till din blogg i mitt RSS-flöde i marginalen.

Bra första inlägg! Men det gick ju inte att kommentera där, så svarar alltså här.

Är du förresten intresserad av att tillsammans med mig och eventuellt en till författa en artikel för någon tidning om detta så maila mig!

Charlotte Thérèse 21 juli 2010 kl. 22:51  

VIKTIGT:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/naetverket-resurs/pressrelease/view/sjuka-vaegrar-tystna-442953

Anonym 22 juli 2010 kl. 14:29  

TACK!

Har nyligen tillbringat flera timmar i samtal med en kristdemokrat för att försöka förstå hur de får ihop sin politik med det som Jesus lärde.....utan framgång.

Din artikel var som ljuvlig musik i mina öron! Skönt att vi är flera som tycker så! Budskapet behöver spridas.

Stor Kram!

Anonym 27 juli 2010 kl. 13:05  

Charlotte Therese:

Tanken med "blogg" var väl inte ny, men du inspirerade till att sätta fart. :-)

Konstigt du inte kunde kommentera. Det ska inte vara något problem. (kommentars-länken ligger till höger om rubriken).

Är till att börja med lite reserverad, så jag begär mailadress. Hoppas på det sättet slippa spammet. Men jag är ju ganska okänd på nätet, så jag behöver väl inte oroa mig. ;-)

Angående din förfrågan...
Har lite annat på gång, men ska försöka höra av mig. Nyfiken...

Steff

daniel 30 juli 2010 kl. 15:44  

jag tänker att en anledning till kristdemokraternas popularitet bland kristna är deras
(värde)konservatism. jag tycker att artiklarna i dagens dagen om frågan om det behövs ett kristet parti tyder på detta. det var även en märklig kd-insändare som jag tycker spelar på samma tråd.

Anonym 3 augusti 2010 kl. 20:42  

Judas fick trettio silverpenningar, hur många fick du från sveavägen 68?

Charlotte Thérèse 3 augusti 2010 kl. 21:27  

Det var ju en lustig kommentar...

Jag fick lov att googla på adressen. Och inser då att du inte ens har läst inlägget och kommentarerna. Jag sympatiserar inte alls med det parti som håller till där.

Och något betalt har jag självfallet inte fått för att skriva detta. Men alliansen har stulit mycket från många sjuka och fattiga vid det här laget och gett till de friska och rika.

Det får verkligen räcka med den politiken nu.

Anonym 4 augusti 2010 kl. 21:14  

Jag har bara en slutlig kommentar, Haledudane!

Katarina 6 augusti 2010 kl. 21:15  

Jag har en annan slutreplik i den här tråden: Tack och lov att det finns människor som Charlotte, som inte fallit i den nyliberala fällan, trots 15 års intensiv indoktrinering från alla håll och kanter.

Anonym 11 augusti 2010 kl. 13:17  

Väl och tänkvärt skrivet! Det tycks som om det främst är bland bloggarna som de här frågorna hålls vid liv, de traditionella medierna är förvånansvärt tysta. Den vanligaste ursäkten tycks vara att det är för känsligt att diskutera, något jag inte alls instämmer med. När något är fel måste man våga prata om det!

Skrev själv ett debattinlägg om just det på GT/Expressen häromdagen: http://www.expressen.se/ledare/1.2089466/

Charlotte Thérèse 12 augusti 2010 kl. 11:53  

Tack, Ola,

Ja, i bloggar och på facebook diskuteras det massor. Men i media är det mer tyst. Jag har skrivit till varenda riksdagspolitiker om det i våras, men tyvärr fått mycket få svar, och med ett undantag bara från de rödgröna.

Jag håller helt med dig, man måste prata om det här. Oerhört starkt av dig att skriva artikeln!

Tyvärr har jag läst om många liknande fall. Och jag känner personligen till flera som har försökt ta livet av sig p.g.a. det här. Några har lyckats. Andra planerar att göra det om de inte får tillbaka sin sjukpenning.

Det är en otrolig press att hamna i den situation som alliansen har skapat med utförsäkringarna. Inkomsten minskas ofta dramatiskt till hälften eller mindre (bottennivån som den som har varit långtidssjukskriven och därför inte hör till en a-kassa ofta hamnar på är mellan 3000-4000 kr/mån), så att den inte längre går att klara sig på, stressande utredningar sätts igång, aktiviteter, ifrågasättande från läkare eller försäkringskassa/arbetsförmedling,vilket leder till djupa depressioner och stark oro och ångest för framtiden hos dem som redan mår mycket dåligt. Det kan inte gärna sluta bra. Det är oetiskt att försätta människor i ett sådant läge där det väldigt lätt tippar över av ett negativt myndighetsbeslut. Och de flesta får ju inte förnyad ersättning fast de söker det. Föräkringsläkare ifrågasätter specialistläkares intyg. Försäkringskassan manipulerar t.o.m. intyg för att kunna neka till ersättning. Ingen blir frisk av att manglas sönder och samman och försättas i ett krisläge. Hur kunde alliansen tro det? Hur kan de gå ut och skryta om hur bra de har gjort det för folk? Jag mår så fruktansvärt illa av det som pågår...

Ta hand om dig, hoppas att din artikel bemöts på rätt sätt, och blir läst av många...

John the Baptist 14 augusti 2010 kl. 11:11  

Tack för ditt blogg inlägg väldigt bra! Jag har funderat på dina frågor länge och blivit heligt vred flera gånger som stödjer alliansen. Som inte ser människors nöd! Jag har varit fackligt aktiv och sett på nära håll hur människor med svåra muskel smärtor,högt blodtryck tvingas bokstavligen ut på en arbetsmarknad som inte tar emot dom. Arbetsgivarna gnuggar händerna och säger upp dom gladeligen de slipper problemet.

Sedan undrar jag varför ser inte de kristna alliansens starka koppling till organisationen Humanisterna?En ateistisk organisation som aktivt arbetar för att avkristna Sverige! Folkpartiet har deras ordförande som medlem tror till och med han står på deras lista för riksdagen!
Blinda människor vakna!

Charlotte Thérèse 14 augusti 2010 kl. 16:25  

Daniel,

Jag såg ditt inlägg först nu, jag läste artiklarna förut, men funderade då snarare på om det inte behövs ett kristet politiskt vänsteralternativ.

Värdekonservatism förblindar många för vad alliansen faktiskt sysslar med. Tycker att de borde anmälas till EU-domstolen för brott mot mänskliga rättigheter för vad de har gjort mot sjuka och fattiga för att gynna de friska och rika.

John,

Intressant, särskilt det om humanisterna!

Mats Eriksson 15 augusti 2010 kl. 01:11  

Jesus hade definitivt gått in i riksdagshuset och slängt ut månglarna ur deras "tempel" är jag övertygad om!

Anders Branderud 24 augusti 2010 kl. 17:10  

Hej!
Du skriver: ” O, vad jag önskar att det ska bli som "vattenhål" för de människor som hungrar och törstar efter rättfärdighet (Matt 5:6).”

Jag vill kommentera, men först ge lite bakgrundsinfo.


[Att skilja åt] Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” hette Ribi [titel liknande Rabbi] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.

Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i ”Moseböckerna” och den förvrängdes sedan av hellenister [not 1]. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”] och de gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt; och för att följa Messias idag krävs det att man gör sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna”. [not 2]

Det implicerar att när han undervisade om att man blir salig om man hungrar efter rättfärdighet så handlar det om den rättfärdighet som ”Moseböckerna” beskriver --- man hungrar efter att leva ett rättfärdigt liv; alltså att följa direktiven i ”Moseböckerna”:

Det är vad Ribi Yehoshua – Messias – kräver för att man ska följa honom. Frågan man alltså ska ställa sig är vilket parti som stämmer bäst överens med värderingarna i "Moseböckerna".

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i ”Moseböckerna” – och leder en i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

Not 1: http://bloganders.blogspot.com/2010/07/matteus-517-20-i-den-ursprungliga.html
Not 2: Alla uttalanden bevisade från den judiska Bibeln och vederhäftig forskning på http://www.netzarim.co.il

Observer 4 september 2010 kl. 08:54  

Hej Charlotte:Höger Kristna vill också väl men för dom är en fungerande välgörenhet att föredra än Social Staten där samhällets små har rättigheter istället.
Välgörenheten i tex USA grundas mycket på att man drar av skatten. Då kan man både känna sig som en "god"människa och inte förlora så mkt på det.
Och de "berörda"som blir hjälpta är tacksamma för det..
En vision för Sverige?Nej Tack.

Charlotte Thérèse 4 september 2010 kl. 19:52  

Jag tror de flesta sjuka hellre vill klara sig själva, om det så innebär att för en tid leva på en sjukförsäkring man har betalat in till med skattemedel, än att behöva ta emot andras välgörenhet i form av allmosor.

Anonym 30 mars 2011 kl. 00:08  

Hej Charlotte Therese!

Ja, och hur kan människor rösta vänster? Jag lät bli att rösta eftersom inget parti hade en människovärdig politik och vill vända på frågan.

Vill du förklara varför du förespråkar en vänsterpolitik som resluterat i att människor förnedrats i åratal. För att vänstern inte öppet berättat om hur de plågat människor?

(S) förberedde förändringarna i sjukförsäkringen på 90-talet och påbörjade dessa innan de förlorade regeringsmakten. (S) berättade dock inte öppet att sjuka människor utförsäkrades. Utsatta led i tysthet och ropade förtvivlat efter stöd på nätet. Nästan ingen lyssnade.

Sanningen ska göra oss fria!

Anonym 30 mars 2011 kl. 10:44  

Socialister tar böndernas utsäden och ger åt sig själva, så att skördarna minskar år för år. För att få makt att göra detta avsätter de varje år några säckar brödsäd, som de använder för att köpa röster från sjuka och arbetslösa. När säden är nästan slut skulle socialisterna kunna säga upp personal som de betalar för att utöva makt över sjuka och arbetslösa - över utsatta som måste stå med mössan i handen som hos äldre tiders brukspatroner - och dela ut pengar ur skattkistan fritt utan prövning. Inte så mycket, men så att de räcker till mat, kläder och ett hem. Men det gör de inte, för syftet med deras politik är att skaffa makt, och människor som har det nödvändiga säljer inte friheten för brödsäd.

Besökte du Östeuropa under kommunisttiden? Såg du misären? Har du tänkt på att det som vi nu ser i arabvärlden, när totalitära härskare försöker kväsa uppror som sprids via internet, hände i Sverige på 80-talet? Den fria radion som startades på 60-talet förbjöds av (S). Och ville inte Ines Uusmann, socialdemokraternas kommunikationsminister, förbjuda paraboler så sent som på 80-talet? Har du funderat över varför socialister har förföljt kristna när det fått chansen? Du bjuder ut friheten för soppa, men andra människor ser längre; ser förtrycket som följer.

Charlotte Thérèse 30 mars 2011 kl. 10:55  

Du har helt missat budskapet i mitt inlägg.

Det finns inget parti i nuläget som tillräckligt tydligt och aktivt står upp för de utsatta.

Så som jag förmodar att Jesus skulle ha gjort.

Men det finns partier som är närmare eller längre ifrån detta. Så antingen får man om man som kristen bryr sig om de som har det svårast, rösta på något av dem, om man tycker att inte mer behöver göras än det lilla de gör, eller starta ett nytt parti.

Anonym 30 mars 2011 kl. 11:48  

Nej, det tror jag inte: Jag läste att du kritiserade högern utan att i samma omfattning kritisera vänstern. Det lät som om du menade att vänsterblocket är bättre än högerblocket, men inte bra. Var det inte så?

Jag röstade för länge sedan på politiker som verkade vara det bästa alternativet. Sedan utsattes jag för konsekvenserna. Jag menar fortfarande att de som jag röstade på var det bästa alternativet, men de var en katastrof. De skadade människor.

Den som röstat på människor som skadar andra bär en del av ansvaret och behöver förlåtelse.

Jag uppskattar att du såsom jag uppmärksammar bristerna, men varför inte betona att lösningarna varken finns till höger eller vänster?

Jag läste om en bok som verkar intressant: "Capitalism and Freedom". Där föreslås "negativ inkomstskatt", som innebär att personer utan inkomster FÅR skatt, så att basbehoven täcks, och personer som har inkomster betalar skatt. Personer som har små inkomster får skatt som täcker basbehoven och betalar skatt på de små inkomsterna.

Vad tror du om det?

Charlotte Thérèse 30 mars 2011 kl. 12:46  

Jag försöker fördela kritiken så rättvist jag kan.

Ledsen, men jag hinner inte diskutera frågan mer.

Anonym 30 mars 2011 kl. 15:17  

Gott, jag har inget intresse av att diskutera, men hoppas att du hinner plocka ut det som finns i ögat och skymmer sikten - och bota sjuka. Guds uppdrag består inte enbart i att uppmana andra att stötta. Guds frid och välsignelse!

Anonym 13 oktober 2011 kl. 22:07  

Fattar inte hur man kan kalla sig kristen och samtidigt vara t.ex. kommunist! Värsta diktaturerna i världen, oändligt lidande för miljoner människor. Tänk bara Sovjet på 1930-talet. Eller ett antal andra länder in i vår tid. Socialism är bara en gradskillnad...

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP