söndag 16 januari 2011

Vansinnet måste stoppas - ett ekumeniskt upprop!

Som en del av er kanske vet så har en fruktansvärd situation uppstått i vårt land, framför allt för sjuka människor, med utförsäkringar och nya stelbenta inhumana regler som inte tar någon individuell eller medicinsk hänsyn. Så vitt jag vet så har sjukdomar aldrig botats genom att man inför tidsgränser för när de ska ta slut, det är helt absurt. Från årsskiftet är det också handläggarna på Försäkringskassan som ensamma beslutar om ifall det föreligger någon arbetsförmåga - läkarintyg och hälsotillstånd spelar ingen direkt roll längre för bedömningen, också om man ligger på dödsbädden eller på operationsbordet så kan det tänkas finnas en teoretisk arbetsförmåga... Bedömningen sker dessutom numera gentemot fiktiva jobb som inte ens finns i verkligheten. Vi har fått ett rättsosäkert och nyckfullt system istället för den hyfsat trygga sjukförsäkring vi hade tidigare, som gick med rejäl vinst.

I media ljuger ansvariga politiker om statistiken för sjukskrivningar och förtidspensioneringar, sjuka har med orätt pekats ut som "fuskare" som inte vill arbeta. Och nu har de pengar som vi alla har betalat in för att vara försäkrade vid eventuell sjukdom, istället för att ges till de sjuka, fördelats till dem som just nu råkar vara friska och ha arbete, i form av jobbskatteavdrag, och ännu ett sådant är under planering, meddelade Göran Hägglund häromdagen. Och vilka ska väl stå för notan igen?

Jag förstår inte hur svenska folket kan gå med på den här totala nedmonteringen av välfärdssystemet - det enda jag kan tänka mig är att de flesta kanske inte har fattat än hur illa det faktiskt är, eller så tänker de extremt kortsiktigt, på den extra hundralappen i plånboken, istället för på en fungerande försäkring vid sjukdom.

Jag läser dagligen flera nya artiklar om drabbade - det rör sig inte om bara några enstaka fall, det handlar om tusentals, och fler blir det under det här året. Helt nya grupper söker bidrag från sociala myndigheter och ibland hos kyrkor, som inte har samma resurser för att hjälpa... För att få socialbidrag (försörjningsstöd) måste de först göra sig av med allt de äger, och hamnar då också i en fattigfälla som de flesta sjuka aldrig kommer att kunna ta sig ur. Många tvingas välja mellan att betala hyran eller nödvändiga mediciner...

Jag har själv gjort allt jag bara har kunnat komma på för att få folk att vakna och protestera mot det som sker. Det här kan ju faktiskt drabba precis vem som helst. Men intresset för frågan är märkligt nog ganska svalt. Även bland politiker. Jag har kommit med konkreta och realistiska förslag till förändringar, men man får som bäst bara standardsvar. Tycker att det är respektlöst... Och den minister som nu är tillsatt för att ansvara för den ytterst långsamma utredningen av sjukförsäkringen (som däremot raskt monterades ner), Ulf Kristersson, säger sig vara nöjd med försäkringen som den är nu, innan någon utredning ens har gjorts, och menar också att den kommer att förbli som den är, möjligen med små justeringar av de allvarligaste felen efter att utredningen är klar, i maj 2013.

Det är bara det att under tiden blir ännu fler sjuka hemlösa, hamnar i social misär, ja, de till och med dör...!!!

Ingen vet exakt hur många självmord utförsäkringarna hittills har orsakat, bara att det är flera hundra under förra året, en hög andel av dem som har fysiska sjukdomar drabbas även av psykiska besvär p.g.a. utförsäkringen, de blir alltså sjukare! Ingen statistik har begärts in för hur ekonomin ser ut för dem som utförsäkras, men de flesta får sin inkomst halverad (minst), många får leva på anhörigas inkomst eller sparade pengar. För att inte tala om hur det är för barnen i dessa familjer, som får växa upp med föräldrar som stressas och pressas till max istället för att få hjälp att bli friska. Någon rehabilitering erbjuds inte heller.

Är detta ett bra system? Jag tycker inte det!

Jag frågar mig gång på gång var kyrkorna finns i det här - varför så gott som ingen verkar bry sig - ja, varför de inte ordnar ett gigantiskt ekumeniskt upprop, helst i samtliga städer i landet på samma dag. För det är väl inte bara flyktingar och människor som lider nöd i andra länder som är viktiga? De sjuka som torteras av myndigheter och de många utsatta som finns mitt ibland oss på våra egna gator och torg - har de inget människovärde??

Jag läste nånstans att Röda Korset nu ska inrikta sin verksamhet på nödlidande i Sverige, vilket aldrig tidigare har hänt. Fler organisationer som gör så kommer att behövas om hjälpen ska räcka till i väntan på förändring. Och eftersom förändringen uppenbarligen inte kommer att komma från politiskt håll - inte ens oppositionen verkar vara så värst intresserade av att driva frågan längre nu när valet är över - så borde alla medmänniskor i vårt land som ser vad som händer gå samman och försöka åstadkomma den akut nödvändiga förändringen. Hur länge ska vansinnet få pågå? Utförsäkringarna måste stoppas!

Det här är ett upprop i hopp om att inte minst alla kristna äntligen ska vakna upp och se hur illa det faktiskt är!! Nu - innan det är för sent för ännu fler... Tänk om vi kunde gå före och visa vägen till ett människovänligt samhälle! För vem eller vilka ska annars göra det om inte vi gör det?

Om evangeliet ska klinga trovärdigt mellan kyrkvalven så krävs det också tydliga symbolhandlingar offentligt när saker är uppåt väggarna i samhället, särskilt när det rör grupper som är för svaga för att själva i någon högre utsträckning protestera mot vad de utsätts för, och så är det med våra sjuka och utförsäkrade. De flesta orkar inte...

Så vad ska vi göra? Jag föreslår härmed ett stort landsomfattande ekumeniskt upprop, senast nu till påsk. Med krav på omedelbar förändring...

Jag skäms över mitt land...jag gråter över det...så här kan det bara inte få vara längre!!!

17 kommentarer:

Sofia 16 januari 2011 kl. 18:51  

Jag tycker det är en bra grej och jag skrev lite om det: http://sofialillyjonsson.wordpress.com/2011/01/16/paskupprop-for-de-sjuka/

Hör av dig om det inte är okej eller om du vill ändra nåt.

Charlotte Thérèse 16 januari 2011 kl. 19:04  

Jättebra - sprid gärna vidare, alla som tycker att det är en bra idé!

Anonym 17 januari 2011 kl. 04:59  

Jag kan bara hålla med och önskar av hela mitt hjärta att kyrkorna skulle göra ännu mer. Jag har personligen fått hjälp av min församling när jag inte orkat längre, och när behovet av mat var akut. Trots att jag flyttat från den församlingen kan jag ha mejlkontakt med en av prästerna. han ställer upp, när jag inte orkar och puffar mig framåt genom bön/förbön och genom kloka ord till mig.

Jag skulle precis som du önska att alla kurkor gjorde gemensam sak i denna fråga. Tänk vilken kraft det skulle bli!
Tack för ditt fina inlägg. Det värmer...
/Piia-Liisa

Intelligent Union 17 januari 2011 kl. 08:27  

Svenskarna valde i valet och Svenskarna är ansvariga. De valde konservativt styre och kostsam EU-positivism och kostsamt krig och mer kostsam invandring. Nu har vi vad vi har. Prata med din granne så denne röstar på rätt parti nästa val!

AnnBW 17 januari 2011 kl. 14:37  

Appell till Svenska kyrkans biskopar och församlingar.
http://www.utsatta.se/Apell_och_budkavle_till_Svenskakyrkans_biskopar_och%20forsamlingar.htm

Anonym 23 februari 2011 kl. 16:31  

Ett stort Tack!

Personligen är jag en av dom som sedan 2009 numera blir försörjd av min man.

Har tidigare arbetat fullt 100% men på g av sjukdom inte kunnat arbeta på7år för att sedan bli utblottad pga utförsäkringen.
Jag får ingen hjälp någon stans för att få det ska min man sälja huset annars inget socoial bidrag och även om man säljer så är det inte säkert vi får hjälp ändå. Det är som att välja mellan pest eller kolera. Innan sjukdom var jag en höginkomst tagare men nu utblottad.

Många Kramar till er alla som har orken att hjälpa och prata för dom sjuka Tack! Carina

Anonym 23 februari 2011 kl. 20:01  

Vi svenskar måste samlas, oavsett politiska åsikter, o återupprätta Sveriges tidigare i hela världen goda rykte som ett tryggt o rättvist land. Sjukdom skall inte behöva leda till fattigdom o kanske i värsta fall självmord.De som är för sjuka orkar inte prata för sig, så det är en plikt för oss andra att se till att sjukförsäkringen förbättras, o det SNABBT!!! Det pratas om fusk bland sjukskrivna, men när läkarintyg krävs o man ändå får avslag från FK då är något MYCKET fel. Det pratas om bidrag, men varför är det så tyst om allehanda AVDRAG!!! Titta UPPÅT i inkomster, så lär vi hitta de VERKLIGA fuskarna! Våga visa empati, tänk på någon annan än enbart dig själv, SE vad som händer i det förut för ALLA BRA landet Sverige.

Anonym 28 februari 2011 kl. 09:37  

Tack det värmer i hjärtat att nån bryr sig om oss som är utförsäkrade och snart utblottade. Tre läkarintyg, ständiga problem med allt från värk, krampanfall och andra sjukdomar. Jag har jobbat i hela mitt liv men kan inte längre. Detta vägrar samhället att tro på, jag är uthängd som en fuskare, en lat lögnare som inte ska få ha en plats i samhället. Det är sånt här som gör att man orkar lite till frågan är bara hur länge. Kram till er goda och varma människor.

Anonym 28 februari 2011 kl. 17:39  

Ja, vi måste samlas runt den här frågan. Konsekvenserna av sjukförsäkringen för många enskilda människor är helt oacceptabla!Bra om vi för en gångs skull kunde upphäva vår röst mot en djup orättvisa!

Nemokrati 6 mars 2011 kl. 10:14  

Jag har skrivit flera blogginlägg om detta. Dock tror jag att inte förrän den vanlige löntagaren förstår att det Nya arbetslivet kommer att bli samma vakna mardröm som utförsäkrade nu upplever kommer de att förstå, att den enda vägen är solidaritet. Då kan det vara för sent. Men jag hoppas på det här initiativet. Det är lysande det du har skrivit. Fantastiskt helt enkelt. Jag hoppas du får kyrkorna med dig.

Charlotte Thérèse 6 mars 2011 kl. 14:25  

Tack, jag hoppas att hela svenska folket snart ska inse vad som har skett med vårt land.

Tänk om alla skulle avsätta ett par timmar åt att ta reda på vad som gäller numera om man blir allvarligt sjuk. Det tar inte längre tid att skaffa sig en överblick och inse vilken personlig katastrof det kan bli, än det tar att titta på melodifestivalens deltävling en kväll. Och det är vansinnigt så mycket viktigare...

En mardröm är mycket riktigt på väg att bli verklighet för fler och fler.

Crille 7 mars 2011 kl. 11:27  

Regeringens historiska uppgörelse med miljöpartiet lär inte förbättra utsikterna för att sjukförsäkringen förbättras. Nu ska ännu fler dela på skattemedlen, och nu även folk som uppehåller sig illegalt i landet. För berättigad kritik av denna världsordning, vänligen läs senaste krönikan om detta ämne, genom att gå till

www.korta.nu/jc

B. de Silva 7 mars 2011 kl. 16:55  

Glöm inte heller, att vi betalar precis lika hög skatt och sociala avgifter som förr TROTS att vi, det svenska folket, får allt mindre stöd och hjälp av våra med skatter betalade trygghetsförsäkringar.
Samma omänsklighet råder vid förnyelse och utfärdande av nya handikapptillstånd för rörelsehindrade. Har man två ben och kan stå men svårt att gå, är man inte längre kvalificerad att få ett handikapptillstånd längre.
Politikerna säger att kommunerna numera ska tolka reglerna hårdare än förr. M a o, reglerna har inte förändrats, bara tolkningen av dem. Alltså även för handikappade har livet blivit avsevärt mera inhumant och omänskligt.
Vad är det för ett samhälle vi har skapat med sådana politiker? Är det svenska folket inte värda mera? Tydligen inte? Ska vi bara ses som en kostnad för landet medan t ex nyanlända betraktas som så oerhört mycket mera värda. Ja, vad ska vi tro?

Charlotte Thérèse 7 mars 2011 kl. 21:46  

Reglerna för sjukförsäkringen har förändrats, drastiskt dessutom.

Anonym 14 mars 2011 kl. 17:16  

Det är på tiden att den tidigare så tysta kyrkan sätter ner foten, mycket bra och uppskattat!!

Anonym 4 april 2011 kl. 00:28  

Hade jag varit yngre så inte hade jag varit kvar i Sverige.
Sverige är ingenting längre = O

Andreas

Anonym 25 april 2011 kl. 09:42  

Tycker folk kan sluta rösta på fel regering så slipper folk bli utförsäkrade m.m de är regeringen som bestämmer reglerna inte försäkringskassan gott folk :p

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP