söndag 20 februari 2011

Vill du också att Ulf Kristersson ska ta sitt ansvar?

Flera har hört av sig om att de vill skriva under den här artikeln. Men eftersom den redan är publicerad så öppnar jag nu upp möjligheten att skriva på den via kommentarerna i bloggen istället. Vill du skriva på och visa ditt stöd, så gör det i kommentarerna i den här tråden.

Gå med i påskuppropet du också, sprid info (dela på facebook, maila, blogga, twittra, etc, etc), och hjälp till att ordna en manifestation i din närmaste stad, börja med att kolla in och "gilla" facebooksidan för uppropet.

Här finns en namninsamling för Påskuppropet som du kan skriva på också.

***

Hur kommer det sig att Ulf Kristersson, när han konfronteras med de utförsäkrades öden, har tagit för vana att skylla ifrån sig på Försäkringskassan och läkarna? Som om det vore dessas fel att tiotusentals personer utsätts för det pågående gigantiska utförsäkringsexperimentet.

Det är ju han själv som i dagsläget är ytterst ansvarig för hur sjukförsäkringsreglerna ser ut, om än han har ärvt Cristina Husmark Pehrssons tungt belastade utförsäkringsskrivbord. Varför tar han då inte sitt fulla ansvar som ny socialförsäkringsminister och gör något åt den uppenbara katastrofen?

Varför stoppar han inte de inhumana utförsäkringarna i väntan på resultatet av den utredning som har tillsatts för att reparera de massiva bristerna i reformen?

Borde ministern inte agera snabbt i fråga om några av de värsta fallgropar som redan har uppmärksammats? Varför ytterligare fördröja plågan för alla drabbade? Borde han inte ha som högsta prioritet nu att skriva ett ynka litet papper före den 22 mars, ett papper som bland annat skulle förhindra att de som nu utförsäkras drabbas lika hårt ekonomiskt som över hälften av de utförsäkrade hittills har gjort?

Att som sjuk ifrågasättas, kränkas och tvingas till Arbetsförmedlingen i tre månader för att ”sysselsättas” eller söka obefintliga jobb vid en statisk slutpunkt för sjukskrivningen som infaller helt fel rehabiliteringsmässigt, är vansinnigt nog. Att dessutom försöka klara sig på en inkomst under existensminimum under denna tid är helt enkelt inte värdigt ett välfärdssamhälle. Att SGI:n, den sjukpenninggrundande inkomsten, av olika anledningar nollas, och att A-kassedagarna som hade behövts efter tillfrisknandet äts upp av meningslösa ALI-åtgärder, är kontraproduktivt och leder ironiskt nog till att sjuka förlorar sina möjligheter att rehabiliteras och komma tillbaka i arbetslivet. Att dessa utförsäkringar inte drabbar bara en gång utan är reglerade så att de återkommer regelbundet är ofattbart och oacceptabelt.

Finns det kanske en dold agenda bakom det rekordsnabba nedmonterandet av den allmänna sjukförsäkringen, kombinerat med oviljan att reparera de värsta fadäserna? Kommer alla snart att tvingas teckna privata försäkringsalternativ? Och vad händer då med dem som redan är sjuka nu och som inte kommer att ha den möjligheten?

Vi är många sjuka, anhöriga, vänner, läkare, anställda på FK och AF och sympatiserande med partier från vänster till höger, som tycker att skam har gått rundgång på torra land alltför länge, med förödande konsekvenser för människor. Det finns inte längre en fungerande försäkring för den som har oturen att bli sjuk. Ett påskupprop har därför dragits igång, en facebooksida och ett evenemang har startats och manifestationer på Annandag påsk planeras runt om i landet. Vi hoppas att svenska folket går samman den här dagen, går ut på gator och torg och visar att vi inte tycker att det är människovärdigt att sjuka behandlas på detta sätt! Vi accepterar inte att vi har blivit kollektivt rånade på vår gemensamma sjukförsäkring. Vi vill inte att sjuka hänvisas till socialbidrag och aktiviteter som förvärrar sjukdomarna. Vi vill att läkarnas utlåtanden respekteras.

Anslut dig till påskuppropet du också, sprid info, och hjälp till att ordna något där du bor, du kan få kontakt med andra i samma stad genom facebooksidan för uppropet (rubriken där blev fel och går tyvärr inte att ändra): Påskuppror mot utförsäkringarna.

LiseLotte Olsson
V:s representant i socialförsäkringsutredningen

Jenny Fjell
läkare, initiativtagare till nätverket Resurs

Marie Larsson
diakon i Visby domkyrkoförsamling samt sjuksköterska

Bernth Olofsson
fd arbetsförmedlare

Ylva Eggehorn
författare

Arne Carlsson
pastor i Svenska Missionskyrkan

Henry Ascher
barnläkare och docent

Elisabeth Hjorth
författare och doktorand i teologi

Bo Håkansson
sjukhuspräst, teol dr.

Kaarina Drynjeva
religionshistoriker

Kristian Lundberg
författare

Eva Wilks
leg sjukgymnast/leg psykoterapeut

Richard Thörn
präst Svenska kyrkan

Magnus Sundell
frilansjournalist

Johan Danell
Taizé

Maria Küchen
skribent

Charlotte Thérèse Björnström
teolog och initiativtagare till påskuppropet

Anders Östman
frälsningssoldat och fd folkhögskolerektor

Anna Jörgensdotter
författare

Karin Håkansson
präst i Svenska kyrkan

Henrika Thomasson
projektledare

Anneli Ekholm
diakon i Svenska kyrkan i Valbo församling

Carin Holmberg
sociolog

Bob Hansson
författare

Tiina Kiveliö
utvecklingsledare

Kenneth Ritzén
religionsvetare

Gun Kraft
lärare

Bengt Kraft
präst i Svenska kyrkan

Anna Kettner
rinkebybo, socialdemokrat och pastor

Henrik Rydström
skribent och lagkapten i Kalmar FF

Ros-Marie Eliasson
diakon i Svenska kyrkan i Uppsala

Ana Valdés
författare

Birgitta Stenberg
författare

Rosita Borum-Halvars
diakon i Svenska kyrkan i Rättvik

40 kommentarer:

Unknown 20 februari 2011 kl. 13:13  

Margareta Helmersson sjuk och snart utförsäkrad

Marie-Louise Johansson 20 februari 2011 kl. 13:40  

Marie-Louise Johansson sjuk och snart utförsäkrad

Paula Billqvist 20 februari 2011 kl. 13:45  

Sjukskriven medicinsk sekreterare från Lund.

Inte ens i min vildaste fantasi, trodde jag att vi skulle komma till den dagen då man skulle straffas för att ha råkat bli sjuk...

Jag är 29 år och skulle helst av allt inte behöva oroa mig för att dö... Är inte det tillräckligt att behöva gå igenom?

Sara Lindström 20 februari 2011 kl. 14:04  

Fd sjukskriven, "rehabiliterad" på a-kassa och numera utförsäkrad utan fast anställning.

Anonym 20 februari 2011 kl. 14:10  

Barbro Andersson, halvt utförsäkrad fr. 1 jan, kroniskt sjuk i RA, med endast 4500 kr /mån. Tur jag har familjen, tänker på de som ingen har som kan stötta ekonomiskt nu när samhällets skyddsnät och försäkringen brister.

Susann Ekeroth 20 februari 2011 kl. 14:31  

Susann Ekeroth, USKA

Anonym 20 februari 2011 kl. 14:48  

avslag av FK för 2½ år! sedan, ingen rehab, AF ansåg att jag var/är för sjuk för att skriva in mig. Det är inte bara att överklaga som politikerna säger, mitt ärende är fortfarande inte klart!! Efter 2½ år på socialbidrag (en nivå som är anpassat för högst tillfällig hjälp under 2-3 månader!) så är min och mitt barns tillvaro kraftigt försämrad och min hälsa är så kraftigt försämrad att jag snart kommer behöva assistans varje dag =(
Har inte fått vare sig vård, rehab eller stöd på något sätt. Bara fått mycket mer att göra/tänka på i kombination med försämrad ekonomi och utan möjlighet till mediciner och friskvård som tidigare hjälpt mig att klara vardagen iaf. Politiken har straffat mitt barn som inte har valt att få en sjuk mamma!

Lippe 20 februari 2011 kl. 14:57  

Ensamstående, utförsäkrad, och av läkare och arbetsförmedling klassad som oduglig till arbete.
Det finns en operation kvar att göra men den betalar inte landstinget för utan jag får göra den privat till en kostnad av 140.000:-. Om jag inte gör den bryr si FK inte ens om min ansökan. Jag är nu hänvisad till socialen för överlevnad. En anhörig får belåna sitt hus för att betala min operation.
Jag skriver naturligtvis under!! Och länkar på min blogg!
Lisbeth Forsberg

Alltid Rött Alltid Rätt 20 februari 2011 kl. 14:57  

Tidigare sjukskriven och arbetslös. Nu med jobb har jag fortfarande samma åsikt kvar, att utsatta människor ska prioriteras i mycket högre grad än under alliansregeringarna.

Alltid Rött Alltid Rätt 20 februari 2011 kl. 14:57  

Jerker Nilsson heter jag förresten :)

Elinor 20 februari 2011 kl. 14:58  

Jag lider med alla som inte blir tagna på allvar. Det är jobbigt att vara sjuk och orka kämpa för sin sak. Speciellt när man inte blir trodd.

Dålig reform som genomförts på ett icke genomtänkt sätt och som inte fungerar. Skapar bara mer lidande för de som redan lider.

Elinor Carlsson

Dinah Wänstedt 20 februari 2011 kl. 14:59  

Dessa sjukregler är en skam för Sverige.

Lena Liljemark 20 februari 2011 kl. 15:26  

Lena Liljemark, sjuk och snart utförsäkrad

Anonym 20 februari 2011 kl. 17:44  

Utan sjukpenning sen 1-1-2011. Är canceropererad + cellgiftsbehandlad. Orkar bara jobba 50% ännu. Jag känner mig djupt kränkt. Christina

Sofia 20 februari 2011 kl. 18:42  

Vilket vansinne man läser om i kommentarerna, det är inte klokt.

Sofia Jönsson heter jag!

Milla 20 februari 2011 kl. 20:56  

Jag skriver också under:
Milla Apelgren, arg!

Elisabeth Randow 20 februari 2011 kl. 22:21  

Elisabeth och Helge Randow, Linköping

Anonym 20 februari 2011 kl. 22:34  

Jag är också mycket oroad över utvecklingen inom sjukförsäkringen i Sverige och England. Nora Ahlberg

Bonobon 20 februari 2011 kl. 23:05  

Bo Erlandsson, Falkenberg

Eva 20 februari 2011 kl. 23:11  

Halvtidssjukskriven pga utmattning sen 2008. Har varit utförsäkrad och gjort helt meningslös ALI, fått sjukpenning igen från 1 juli (nu till 10 april), och räknar kallt med att bli utförsäkrad igen 1 juli - om inte förr. Tumskruvarna dras åt hela tiden, men det gör mig inte piggare och friskare. Självklart skriver jag på uppropet!!

Åse Pedersen 21 februari 2011 kl. 11:10  

Åse Pedersen
sjuk
Dals Rostock

Anonym 21 februari 2011 kl. 11:30  

Ilse-Marie Rautio, arbetar halvtid och är utförsäkrad på halvtid. Har hoppat av hela utförsäkringskarusellen och betalar mina arbetsskador själv.

Lennart Antonsson 21 februari 2011 kl. 15:49  

Multisjuk(cancer, artros, kronisk hjärtsjukdom, KOL, rullstolsbunden p.g.a. svårartat benbrott, och lite till). Ansågs för sjuk att få skriva in mig på arbetsförmedlingen, SGI:n bort! Anses ändå kunna sätta mig och framföra en 60 ton tung tradare i trafiken dagligen!!

Anonym 21 februari 2011 kl. 17:35  

Möter ständigt förtvivlade människor som riskerar eller är utförsäkrade via mitt arbete. Något måste göras nu!
Eva Gustafsson
Diakon

Anonym 21 februari 2011 kl. 17:47  

Sjukskriven sen 16 år tillbaka men om man ska tro svensk sjuk-vård så ska min diagnos som enligt forskare m.m inte går att bota plötsligt va botbar.. Vad händer då??

Anonym 21 februari 2011 kl. 17:58  

Livrädd att det snart är min tur.
/Catarina Magnusson

Johan Hallberg 21 februari 2011 kl. 18:00  

Johan Hallberg, skådespelare/musiker.
Drabbar detta inhumana elände en enda medborgare så är det ett slag i ansiktet på samtliga medborgare!
Att inte aktivt motarbeta det som sker mitt framför ögonen på oss är att sparka på den som ligger!

Döende 21 februari 2011 kl. 18:02  

Sjukskriven...varut utförsäkrad och återförsäkrad,var en fruktansvärd upplevelse.
Varför ska vi sjuka straffas för att vi är sjuka? Är det ibte straff nof att vara sjuk?

Unknown 21 februari 2011 kl. 18:05  

Jag säger som mina barn; det suger fett!
Carina Eriksson
Socialpedagodpirrette

carola zettergren 21 februari 2011 kl. 21:02  

Carola Zettergren- sjuk och snart utförsäkrad. Citerar AF i mitt fall, (jag är på väg in i ALI)- Det är inte tal om överhuvudtaget, att du ska ut på arbetsmarknaden igen- Först och främst ska vi försöka hjälpa dig med ekonomin så att du åtminstone får mat för dagen.. Du måste komma hit några gånger i tre månader, sedan måste vi hjälpa dig att ansöka om socialhjälp, där kan det bli väldigt svårt för där kan det bli ett glapp så att du står helt utan pengar i någon eller några månader. Då ska vi se till att du får ett personligt ombud som kan hjälpa dig med ny ansökan om sjukersättning. Eftersom du inte kan ta dig hit så ska vi ordna med ; Utredningsresor åt dig, det blir taxi då som AF betalar (sex mil tur och retur), pga av dina problem ..Och på våra möten ska naturligtvis din terapeut vara med.
Ja du Kristersson, jag har nog aldrig i hela mitt liv blivit såhär påkostad förut! Så hur ni har tänkt att spara pengar på mig och andra sjuka det begriper jag inte!

Anonym 21 februari 2011 kl. 22:58  

Är det något detta är så är det sjukt! Kom igen, var lite medmänskliga istället - eller mycket! Är ej sjuk men... Iréne

Anne Redforsen 21 februari 2011 kl. 23:20  

Anne Redforsen, snart utförsäkrad

Marie Frykholm 22 februari 2011 kl. 00:10  

det är väl så att man har tänkt att om man tar bort SGI:n för folk och ingen blir berättigad till sjukpenning, då kan folk få bli sjukskrivna igen, detta har drabbat min make. Jag får knappt en blund i ögonen på nätterna eftersom han bara har ont och ligger och vrider sig av oro och värk. Han kan inte ens klä sig själv helt men skall ändå jobba heltid... Rent och skärt vansinne.
vart tog medmänskligheten vägen i vårt samhälle, nu styr ju egoismen.

Kicki 22 februari 2011 kl. 10:55  

Utförsäkrad och ekonomiskt ruinerad. Men ändå fortfarade sjuk :(

Anonym 22 februari 2011 kl. 12:42  

Det är FREDRIK REINFELDT som ska ta ansvar. Kristersson är bara tillsatt för att försvara Reinfeldts och Anders Borgs politik (det här drivs stenhårt från finansdepartementet och av statsministern) Kristersson kan de när som helst byta ut och för dem passar det mycket bra att kritiken riktas mot en underställd minister utan någon som helst makt att förändra. Han utför endast order precis som Husmark-Pehrsson. Ansvaret ligger på statsministern och regeringschefen. Det är endast han som kan besluta om politiken ska läggas om.

Stort tack för att ni ställer upp för utsatta. Det är 1000-tals personer ute i samhället som idag får förvärrade sjukdomar och försämrad psykisk hälsa av den här hårdföra politiken. Avsikten här är ju att montera ner den generella välfärden, något såväl Fredrik Reinfeldt som Anders Borg har haft högt på agendan sedan många många år.

Anonym 22 februari 2011 kl. 13:24  

Har varit kroniskt sjuk sedan 1997.

Regeringens nya regler innebar att jag tvingades genomgå stora utredningar i form av medicinsk- och arbetslivsinriktad rehabilitering (trots att detta har gjorts åtskilliga gånger tidigare).

Enligt FK:s inhyrda bedömare var jag alldeles för sjuk för att genomgå någon form av arbetslivsinriktad rehabilitering. Trots det var jag tvungen, för att ens ha en chans enligt de nya reglerna att ha rätt till sjukersättning.

Det har nu gått ett år sedan min sjukersättning blev beviljad, jag är sjukare än någonsin och har fått svåra skador p.g.a. den "rehabilitering" jag utsattes för.

Visst är jag "tacksam" över att de nu vet att jag "aldrig mer kommer att återfå någon som helst arbetsförmåga i någon form, (inte ens på den anpassade arbetsmarknaden, exempelvis Samhall) för resten av mitt liv" som det heter... Men till vilket pris?

Anonym 22 februari 2011 kl. 16:10  

Kroniskt sjuk sedan 2003 men får hela tiden avslag på ansökan om varaktig sjukersättning på 50%. Läkarintygen för sjukskrivning på 50% ifrågasätts varenda gång med 2-3 månaders mellanrum trots att inget hopp om förbättring finns. Oroar mig för den dag jag plötsligt anses "frisk".

Ingela Dahlgren

Anonym 22 februari 2011 kl. 21:11  

Mir Englund-Dusim
Kommunfullmäktige i Göteborg

Anonym 23 februari 2011 kl. 22:37  

E.H
Sjuk - Utförsäkrad - Åter sjukpenning. ( Ledgångsreumatism) Anneli Ekholm (diakon som skrivit under Påskuppropet i Afton-Bladet är min diakon- ängel).Hon har "burit" mej,då jag inte kunde gå själv (ur Fotsteg )pga lång sjukdom .
Tillsammans kan vi !

Annika 29 april 2011 kl. 23:01  

Annika Nilsson långvarig kronisk värk i hela kroppen utförsäkrad

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP