måndag 1 december 2008

Skärseldstest

Hittade ett test hos Minutz3, som visar att jag har goda chanser att ta mig till skärselden. Så långt som till himlen kunde man tyvärr inte komma i testet.

Var vänliga och notera den mycket låga heresifaktorn! Kommer att hänvisa hit om det blir nödvändigt... :-)


The Dante's Inferno Test has sent you to Purgatory!
Here is how you matched up against all the levels:

LevelScore
Purgatory (Repenting Believers)Very High
Level 1 - Limbo (Virtuous Non-Believers)High
Level 2 (Lustful)Very Low
Level 3 (Gluttonous)Low
Level 4 (Prodigal and Avaricious)Very Low
Level 5 (Wrathful and Gloomy)Low
Level 6 - The City of Dis (Heretics)Very Low
Level 7 (Violent)Very Low
Level 8- the Malebolge (Fraudulent, Malicious, Panderers)Moderate
Level 9 - Cocytus (Treacherous)Very Low

Take the Dante's Inferno Test

Berätta gärna hur det gick... Vore kul att veta om vi ses i skärselden eller inte...

12 kommentarer:

Anonym 1 december 2008 kl. 23:25  

Vi lär synas där :) Enligt detta test, i alla fall.

Juste att ha en riktig katolik att hålla i handen, som kan kolla att man gör rätt, liksom. När det blir så dags, alltså.

Monica O Kolkman 2 december 2008 kl. 09:30  

Jag lär dyka upp också, men med en fot i Level 2 av nån anledning...

Charlotte Thérèse 2 december 2008 kl. 10:47  

Vad trevligt med så gott sällskap - det ser jag fram emot!

Risken är väl att vi sitter och skrattar oss fördärvade (pun intended) och inte vill därifrån!

Mackan, jag litar på att du klarar det galant, så hederskatolik du är... :-)

Monica, ja man hamnar i olika "levels" enligt Dantes system.

Hm... Hoppas de inte är avskilda så det inte går att nå dem som hamnar i andra delar av skärselden.

Det var länge sen jag läste Dantes Divina Commedia. Vet inte ens om jag läste hela - delar av den ingick i litteraturvetenskapen, och den står i bokhyllan. Den har häftiga illustrationer av Doré (som även illustrerat bibeln).

minutz3 2 december 2008 kl. 19:27  

Charlotte Therese: Skärselden är väl just en "nivå". De andra delarna av Helvetet är man ju i Evigheten...

Skärselden är ju som en slags förberedelse, tvagning, innan man kan inträda i Himmelriket.

Anonym 2 december 2008 kl. 19:43  

Jeg kom i følge denne testen rett til Purgatoriet
Om ikke Gud vil noe annet så sees vi alle sammen.

Mishka

Charlotte Thérèse 2 december 2008 kl. 19:52  

Minutz3,

Jag har som sagt inte längre koll på Dantes hela system.

Helvetet fanns ju heller inte med i denna undersökning. Så man kanske bara kan hamna i skärselden, fast i olika nivåeer av den? Alternativt limbo (som ju inte finns längre - du ser, ytterligare en avskaffad lära som jag glömde nämna!).

Mishka,

Trevligt i så fall!

minutz3 2 december 2008 kl. 20:00  

Charlotte Therese: är inte så säker på att limbo är avskaffat. Senast i somras pratade jag ju med en diakon som sade att alla ofödda barn som aborteras ju hamnar i limbo. ...och t.ex. så hamnar väl Aristoteles i limbo, och goda ateister/agnostiker.

Tror man då att alla de hamnar i Helvetet istället?

Har svårt att tänka mig det, men ska försöka höra mig för, med någon präst eller så. Limbo har för mig varit en trygghet då det känns rättvist, att de personer som är goda inte plågas i Evigheten.

Charlotte Thérèse 2 december 2008 kl. 21:16  

Nej, de hamnar nog i skärselden som alla vi andra tycks göra.

Alternativt får en gräddfil till himlen.

Fast förmodligen så är det hela på en nivå som är helt annorlunda än resonemanget kring det.

Det tycks mest vara fråga om tankekonstruktioner - inte platser.

minutz3 2 december 2008 kl. 22:42  

Charlotte Therese: startade faktiskt en tråd om det: http://forums.catholic-convert.com/viewtopic.php?f=1&t=100411

Svaret är väl att limbo helt enkelt inte är avskaffat. Det är bara en feltolkning från media, som ju som bekant älskar att feltolka allt ifrån Kyrkan...

Anonym 3 december 2008 kl. 09:27  

Jag hörde också från en av prästkandidaterna att limbo antingen är återinfört eller aldrig har varit borttaget.

Tillbax till skärselden: många verkar tycka att det verkar helvetiskt skrämmande (inte minst icke-katoliker). Men jag ser nästan fram emot skärselden lika mycket som till bikten.

Charlotte Thérèse 3 december 2008 kl. 14:45  

Johan,

Får undersöka det där med limbo. Det kan ju vara så då.

Kan dock inte säga att jag ser fram emot skärselden.

Om den nu finns.

Det är svårt att motivera dess existens utifrån att det inte finns tid eller rum utanför vår dimension här och nu.

Hur kan man avtjäna XX antal år på ett ställe då?

Tycker mest att det låter som en tankekonstruktion, för att lösa det där med att alla inte verkar vara redo för himlen vid dödsögonblicket, och hellre än att tro att de går förlorade, så ser man det så.

Ett är säkert: vi får veta en dag hur det är.

Om det nu finns en himmel och en evighet, så att allt inte bara tar slut i och med döden. Det vore ju ganska futtigt i så fall.

(Ordet för evighet på grekiska syftar egentligen på ett tidsbegränsat avsnitt - vilket tycks tala emot den innebörd vi lägger i ordet idag.)

Anonym 3 december 2008 kl. 19:25  

Jag hamnar i skärselden enligt detta test. Måste vara som första gången jag var i Ukraina - man vet inte alls var man är på kartan...

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP