tisdag 16 december 2008

Cherie Blair om kvinnliga katolska ledare

Cherie Blair var nyligen inbjuden till en konferens på Angelicum (påvligt universitet i Rom) - då passade hon på att tala om det skriande behovet av kvinnor i ledande positioner. Artikeln tar även upp hennes syn på familjelanering m.m.

***

"Blair said after there had been a large increase in the number of women holding seats in the British Parliament, greater attention and more government action were aimed at problems in education, child care and sexual violence against women.

Having more women in higher levels of the church would likewise result in "different priorities gaining the platform and that would be better for everyone," she said.

Also, Blair said, no one should underestimate the value of role models and high-profile public figures in inspiring and instilling confidence in young girls and women.

"With a little bit of imagination," the Vatican could try to fill half its curial posts with women and make "a huge change in the public face of the church," she said.


Blair's call was echoed by another conference speaker, Norwegian professor Janne Haaland Matlary, who is a member of the Pontifical Council for Justice and Peace and a consultant to the Pontifical Council for the Family and who has served on several Vatican delegations at international conferences.

"The enormous female talent of the church," she said, should be used much more.

Many key positions within the Vatican do not require priestly ordination and could be filled by qualified women, she said.

Matlary also praised the kind and respectful treatment she said she has received throughout her years working with the church and the Vatican.

Catholic clergy "have a natural appreciation of motherhood," she said, which made it easier for her to put her family's needs first when working with the Vatican.

The church also appreciates intelligence, so whenever she discusses issues with clergy, she said, "I've always felt they are interested in what's in here -- in my brain."

While Matlary said she believed an increase in the number of women being appointed to Vatican posts will be a gradual, "evolutionary thing, it should also be pushed a bit.""

Läs hela artikeln här.

11 kommentarer:

Z 17 december 2008 kl. 19:40  

You go, Cherie.

Charlotte Thérèse 17 december 2008 kl. 20:14  

Amen!

Du själv har av allt att döma överlevt den skånska jordbävningen härom dagen... :-)

Märkte du alls av den?

Z 18 december 2008 kl. 09:09  

Charlotte!
Tack för att du frågar! det har ingen annan gjort hittills, fast å andra sidan var det inte så mycket. Det var mitt första jordskalv här i livet. Är lite stolt för att jag omedelbart vaknade till (ca kl 6 på morgonen) av att huset ryckte till och sade: "Är det jordskalv?" till min man, som trodde att det var någon lastbil som råkat backa på huset.

Fast vi hörde inga motorljud så jag stod fast vid mitt jordskalv.

En dam på bussen berättade att hennes fotoramar + någon staty gick i kras :(

/Cecilia

Anonym 18 december 2008 kl. 09:58  

Tack för inlägget som hade en lite annorlunda vinkling än jag är van vid. Kul! Det hör inte till vanligheterna att en kvinna berömmer manliga makthavare på det där sättet, för visad respekt. Tror det är viktigt när vi jobbar med "klimatfrågor" könen emellan. Måste vara en självständig typ, den där norskan... Jag gillar när kvinnor inte låter sig hotas utan är trygga nog att kunna vara generösa och ge cred t o m till en KARL!! Lite rörigt skrivet av mig men tack, Charlotte.
Z: Läskigt även om det bara var en liten skakning...

Charlotte Thérèse 18 december 2008 kl. 11:17  

Z,

Det var min första tanke när jag läste om det: "undrar om vännerna i Skåne märkte av det"?

Tänkte även särskilt på klostren. Kanske väggarna skakade...?

Så höll utkik ifall du tänkte blogga om det - men såg inget - så måste ju fråga... :-)

Skulle själv tycka att det var läskigt - särskilt nu när jag bor i ett så stort hus - tänk om det skulle bli en massa små sprickor i det, så att det rasar ihop senare.

Är svenska hus byggda för jordskalv?

Charlotte Thérèse 18 december 2008 kl. 11:22  

Bokmalin,

Jag tyckte bättre om Cheries inlägg än norskans.

Men jag tog med det för att visa även den vinklingen.

Hon är ett exempel på sådana kvinnor som Vatikanen gärna höjer upp, eftersom de är emot kvinnliga präster (vilket skulle ta ifrån dem något av deras unika positioner), och är exemplariska på alla sätt - på ytan åtminstone.

Kan tycka att hon låter ganska inställsam här - siktar förmodligen på en kvinnlig kardinalsposition som nästa avancemang i karriären.

För ingen må inbilla sig att någon kvinna som tänker fritt nånsin kommer att hamna där...

Charlotte Thérèse 18 december 2008 kl. 11:23  

P.S.

Håller med om att det är bra när kvinnor inte känner sig hotade utan kan ge cred för bra samarbete.

Men här såg jag det inte som cred till karlar i första hand - utan som cred till vatikantjänstemän. Smicker, smicker.

Z 18 december 2008 kl. 11:39  

Charlotte:
Jo jag tänkte också på nunnorna, fast klostret i Rögle verkar rätt stabilt (epicentrum låg nog ganska precis vid Rögleklostret... nära Sturup.)


/C

Anonym 18 december 2008 kl. 13:36  

Inställsam? Tror du? Bara för att hon har mage att uttrycka uppskattning bland karlarna? Hmm... Jag uppfattar den norska professorn som mogen, trygg och självständig. Tuff tant som kan prioritera familjen samtidigt som hon är smart och sitter på en professur. Men jag känner henne inte, iofs - och inte har jag nå'n vidare koll på Vatikanen heller. :) Jag kan lätt föreställa mig att hon straffas med utanförskap av andra kvinnor eftersom hon är framgångsrikare och på det viset bryter sig ur kvinnokollektivet som ofta är hårt reglerat av sociala spelregler. Tro mig - jag jobbar i ett kvinnoyrke..!! Dessutom får hon positiv uppmärksamhet från tuppen/tupparna... Ajajaj... Vi kvinnor är dåliga på att sporra varandra vilket män ofta är bra på.
Gillar Blair's kommentar att det behövs kvinnliga förebilder. För det gör det - det är en skriande brist på dem.

Charlotte Thérèse 18 december 2008 kl. 13:44  

Nej, utan för att hon uttrycker sig genomgående så som det förväntas av en "duktig" katolsk kvinna - som därför blir upphöjd till positioner.

Innan hon säger det hon egentligen vill komma fram till används den sedvanliga retoriken.

Detta är inget nytt - redan på medeltiden använde kvinnor denna teknik för att bli hörda i maktens korridorer.

Jag ser henne inte som en förebild i det precis. (Det ska inte behövas.)

Eller i hennes inställning till kvinnor som har en kallelse.

Charlotte Thérèse 18 december 2008 kl. 13:45  

Mitt svar nyss var inriktat på detta (ifall det blev lite hängande i luften utan citatet):

>Inställsam? Tror du? Bara för att hon har mage att uttrycka uppskattning bland karlarna?

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP