söndag 28 december 2008

Automatisk exkommunicering?

Läste en intressant artikel om det, apropå Fr. Roy och prästvigning av katolska kvinnor.

Artikeln innehåller många detaljer som inte tidigare har tagits upp om exkommuniceringar - så läs gärna hela. Nedan är några utdrag.

***

"The restriction of ordination to priesthood to males is clearly enshrined in Canon Law, but is it an article of faith? It has never been officially defined as an infallible teaching that only men can be validly ordained unless one buys into the very dubious and non-historically based theory of "creeping infallibility." This theory is based on the notion that if the pope (popes) says (say) something enough times it eventually becomes infallible on its own. It would seem that the canonical foundation for this theory would be the concept of "prescription" or perhaps even "custom" which means that if something is done enough it can eventually have the force of law. This would be fine except that neither concept applies to doctrine. Creeping infallibility seems to be something like what is often referred to as "Irish logic": I said it because it’s so and it’s so because I said it.

/.../

But, apart from all the canonical games and attempts at twisting and parsing the words and actions to win the argument one way or the other, what we have I believe, is yet another symptom of a hierarchy gone way off the tracks. It excommunicates (or tries to) a man because he promotes ordination of women, a concept which severely threatens the power and control of the church's reigning patriarchal oligarchy.

/.../

The revised Code contains another principle of its penal law that seems to have fallen by the wayside and that is the principle that penalties be used as a last resort (c. 1341) and that when applying penalties, the judicial process be used unless there are valid reasons for using the administrative means. This means that every pastoral avenue of negotiation and dialogue is to be exhausted before penalties are threatened. Furthermore when resorting to penalties the judicial process, which is more apt to ensure objective justice, is to be used.

/.../

Patrick Edgar offered some very insightful comments which I would like to incorporate here:

"I believe that your final comments are particularly germane. One of the principles of Chaos theory is that systems tend to take on their most aggressive forms immediately before the chaotic episode transforms it. The irony is that the more these buffoons push and use every aggressive tactic they can come up with, the further they push themselves and the entire institution into a chaotic episode. Out of this come the most profound of transformations. So, if one wants to be optimistic, they are actually more responsible for the upcoming transformation than they can imagine."

If one believes in the traditional concept of heaven, with God, Jesus, the Holy Ghost and the Virgin Mary looking down on all of us, they must be falling all over each other with laughter at the antics of the collection of consecrated buffoons who are blindly trying to shove the entire church back into the 15th century.

I recall being at an AA meeting one time when a woman member said that the reason God created churches was because they don't have board games in heaven."

Läs hela artikeln här.

3 kommentarer:

Anonym 28 december 2008 kl. 23:50  

Hej Charlotte Therese!

Du skriver att påven endast vid ett fåtal tillfällen kan ge uttalanden som ingen kan ändra på, vi pratar då inte om den nuvarande påven utan ända tillbaks till Petrus!
Hur många är det nu, jag vet inte, men om ett sådant uttalande råder.
Så kan det bara ändras om påvestolen faller och andra kreterier styr Katolska Kyrkan.

Detta händer lite då och då,
Judarna har inga präster utan bara rabbi (lärare) och det fungerar för de även om de önskar att levi stam kan ta upp arbetet igen.

Vill vi, ursäkta jag har ingen rätt att föra talan i detta. Vill du få in Kvinnliga präster om det kostar den Katolska Kyrkan Påvestolen?

Jag tycker du för en bra fråga! men det räcker att en enda Påve har tagit ett beslut som inte går att ändra på.

Då står ditt arbete direkt emot Påven.

Så frågan är när du vunnit och kristna kvinnor kan bli präster i den Katolska kyrkan, då kanske inte påven sitta kvar på beslut han går över som är tagna flera hundra år sedan.

Skulle du i det skenet fortsätta din kamp?

Charlotte Thérèse 29 december 2008 kl. 09:36  

Mikael,

Du har inte riktigt förstått hur katolska kyrkan funkar.

Ingen påve har tagit något sådant beslut.

Och naturligtvis skulle det inte fälla påvestolen om en påve ändrar på en liten ordningsregel!

Även om någon påve har deklarerat något (vad det än må vara) ex cathedra så skulle det gå att ändra för en senare påve - om kyrkan har kommit till insikt om mer av sanningen och detta motsäger det tidigare sagda.

Men detta är ju en teoretisk tankekonstruktion då det inte har förekommit i historien.

Anonym 29 december 2008 kl. 20:56  

Hej igen!

Tack för ditt svar jag hoppas av hela mitt hjärta att du lyckas med det du vill!

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP