måndag 8 december 2008

Följa bibeln slaviskt...?

Måste det inte vara idealet för alla kristna...?

Att slå andra i huvudet med verser, eller i brist på verser - slå dem i huvudet just med bristen på verser....

Och för tillfället är det allra mest inne att ge sig på dem (gäller i synnerhet katoliker) som är för kvinnliga präster, eller dem (gäller alla kristna) som är homosexuella. Trenden förutspås hålla i sig under en oviss framtid.

Fann det följande på en gammalkatolsk sida.

Fundera gärna över det, särskilt alla som är hängivna efterföljare av selektiva bibelverser... Kanske dags att börja ta hela bibeln på lika stort allvar, med samma nitiska glöd?

Det var väl det Jesus ville med sitt kärleksbudskap?

Skratta eller gråt - valet är fritt...

***

"Nu måste jag ju här skriva lite om ett klassiskt brev från USA till en känd radiopratare som heter Laura Schleissinger. Hon svarade en som ringde in och ville ha råd att ”Homosexualitet är en styggelse som under inga omständigheter kan accepteras” och citerade 3 Mosebok 18:22 där det står så.


Hon fick ett brev tillbaka.

Kära dr. Laura

Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller Guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e Moseboken 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en styggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag ska följa några andra av guds bud.

1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (3:e Moseboken 1:9). Problemet är att grannarna klagar.

2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a Moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?

3. I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?

4. Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. 2:a Moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta skaldjur (3:e Moseboken 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?

6. I 3:e Moseboken 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?

7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e Moseboken 19:27. Hur bör de straffas?

8. Jag har läst i 3:e Moseboken 11:7-8 att jag inte ska röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?

9. Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e Moseboken 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel, (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e Moseboken 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Moseboken 20:14)? Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar. Så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att Guds ord är evigt och oföränderligt.

Med vänliga hälsningar från en trofast lärjunge och tillbedjande fan."

17 kommentarer:

Anonym 9 december 2008 kl. 00:15  

Hej!Charlotte Thérese

Detta är en svårighet vi går ifrån KG Hammars vida idé om att det nästan är en fri tolkning så länge vi inte sprider den fel till andra som skall få hålla sin tolkning ifred.
Till flera Pingstvänner jag mött som följer den uttalade bibeltexten slaviskt men tack vare romarbrevet anser att det är myndigheternas sak att utföra straffet.

Själv har jag kommit fram till att Jesus ställdes till svars när han bröt emot de viktiga reglerna.

Han försvarade sig genom en liknelse och med hjälp av den gyllene regeln och Guds första bud, så kunde han bryta in en humanism i Judendomens rättrogna efterlevande.

Monica O Kolkman 9 december 2008 kl. 09:47  

Skratta eller gråta, det är frågan?

Lysande!

Jag länkar.

Anonym 9 december 2008 kl. 10:12  

Hey - jättekul att vi råkade skriva om samma sak inom bara något (samma?) dygn!

Ditt inlägg var dock roligare.

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 12:00  

Mikael,

>Själv har jag kommit fram till att Jesus ställdes till svars när han bröt emot de viktiga reglerna.

Och detta har många kristna fortfarande inte fattat...

Monica,

Ja, det är frågan. Funderar på om det kanske är bäst att göra både ock samtidigt? För det finns väl inga förbud mot det i Moseböckerna...? ;-)


Mackan,

Det kändes som en liten adventsuppvärmning - inför det kommande humorkonciliet...

Anonym 9 december 2008 kl. 13:07  

Längtar faktiskt till humorkonciliet och kommande inför-påsken-fasta :) Bara vi kommer fram till vad vi ska ha för tjusiga hattar den här gången!

Det är inte SÅ långt dit, faktiskt, även om julen kommer emellan. :)

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 14:00  

Ja, snart är det fastetid igen - tjoho!!!

Hm, hattfrågan kan nog bli en stor punkt vid humorkonciliets nyöppnande, eller vad tror du?

Cerise kardinals-kipa?

Illgrön påvemitra?

Eller trasig luffarkeps?

Anonym 9 december 2008 kl. 15:10  

Uniformsmössa ;) Du kan få ha bonnett :)

Biskopsmössor har viss stil, också. Får alltid tvångstankar att måla dit ögon och glad mun på dem. På riktigt. Det borde väl passa humorkonciliet?

Hmmm. Ska vi tramsa vidare off blog?

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 15:53  

Jag som alltid har längtat efter att prova en bonnett... Det skulle nog klä mig... :-)

Kanske en massa olika kyrkliga hattar ovanpå varann?

Så vi får gå högtidligt skridande, balanserande...

Ja, du det är nog bäst vi fortsätter off-list - annars kanske nån tror att vi inte är riktigt seriösa... (Du har väl fått min nya mailadress?)

Humor är högst seriöst!

Och vi tar vårt humorkoncilieuppdrag på största allvar.

Johanna G 9 december 2008 kl. 17:56  

Ser man på. En gammal goding som ständigt dyker upp på nya ställen... :)

Anonym 10 december 2008 kl. 00:26  

Hej Charlotte Therese!

Jesus bröt mot de viktiga reglerna säger du, men visar inte Jesus på vad är viktigast lagen är till för människan inte tvärt om.

När Jesus väljer att bota en människa på en sabbat vill de komma åt honom.


Han förklarar hur man ser det i vanliga livet, och det är inte fel att välja det rätta med medmänniskans bästa som grund!

Charlotte Thérèse 10 december 2008 kl. 11:24  

Mikael,

>visar inte Jesus på vad är viktigast lagen är till för människan inte tvärt om.

Jo, och det var så jag menade.

Anonym 10 december 2008 kl. 22:58  

Så fint att ni är så jättesnälla mot dom som är lite annorlunda. Fånigheter som elakheterna i Nya Testamentet -- i Rom 1:24-27, 1 Kor 6:9-10 (om "veklingar och drängaskändare") och 1 Tim 1:10 -- har ni lagt bakom er. Men det hjälper inte: Vanligt folk, the hoi polloi som man säger i UK, dom är kvar i det gamla. Ni har inte varit med i juniorlaget i fotboll ni. Vet inte hur polarna pratar om, eh, fläckar på de allra mest privata kroppsdelarna. Jag nämnde det helt diskret på en blog, Apatheia tror jag den hette, och fick höra att det där var fult och snuskigt och så får man inte tänka. Och framför allt inte säga. Nejvisst, det vet jag väl, men det hindrar inte att vanliga svenssons faktiskt säger sådant.

Och vad hade ni tänkt göra åt den saken? Lagstifta, eller något annat?

Charlotte Thérèse 10 december 2008 kl. 23:50  

Steve,

Ledsen, men jag förstår ingenting av ditt inlägg.

Vad hade det med ämnet att göra?

Att följa hela bibeln ordagrant alltså.

Anonym 11 december 2008 kl. 00:26  

Hej Steve!
det du pratar om är intressant och mycket viktigt.

Men om du läser Rom 12:17-13:9
dessa verser gör att vi inte slår ihjäl varandra med att stena de som bryter mot lagen. Och fortsätter du lite till så får du svar på diskutionen du för om det intressanta vi har mellan benen,
Rom 13:10-14 och vill du ha mer svar läs hela Romarbrevet en gång till.

Jag förstår att vi som är så fåniga kan vara löjeväckande för dig.
Men jag hoppas att ditt intresse får dig att hitta några frön som gör att du kan njuta av livet.

Ephraim 11 december 2008 kl. 18:41  

Vad menar du snart ar det fasta igen? Vi ar ju mitt jul fastan! Sedan den 15 November sa har denna pagatt, inget kott, inga mjolkprodukter osv..med vissa undantag for veckosluten och framfor allt helgdagar.

Angaende slaviskt foljande Bibelns Bud sa maste vi val anda all tid lasa hela bibeln i ljuset av Kristi kors och uppstandelse. Och framfor allt for kristna sa galler framst NT bud som vagledning.Det har ju varit kyrkans lara sedan Paulus.

Plus att Bibeln ar ju ocksa del utav den storre traditionen dar vi finner svar pa manga fragor och situationer. Kyrkan har kanon, litugi och annat som ocksa leder oss, och sist och slutligen sa ar det ju den lokala kyrkan med din Biskop som satter tonen.

I IC XC!

Charlotte Thérèse 11 december 2008 kl. 18:52  

Ephraim,

Ja, ni ortodoxer följer era fasteregler slaviskt... ;-)

Vi övriga har bara egentlig fastetid en gång om året... Och lika rejält som ni bara två dagar om året. Ni leder helt enkelt fasteligan...

Vad gäller bibeln så var inlägget förstås ironiskt skrivet - läser man bibeln på ett så fundamentalistiskt sätt som där så blir resultatet väldigt okristligt...

Ephraim 11 december 2008 kl. 19:03  

AHA...lite somn depriverad sa jag insag inte att det var sa ironiskt, plus att sadana kommentarer i den stilen inte ar helt ovanliga bland jankare.

tankte bara fokusera min tanke lite grann. Det framstar fran Kristus och Paulus att angaende Moses lag sa lever vi framst efter den moraliska lagen, vilken Jesus sjalv aven starkte. Och mycket av Judisk ritual liksom fallit bort tack vare det nya testamentet i Kyrkan, i Kristus Jesus, genom den Helige Anden.

Angaende fastan sa ar det varken slaviskt eller speciellt hart, utan en nodvandighet utan vilken man inte kan gora framgangar i sitt spirituella liv. Jesus aven sager det att vissa andra kan endast drivas ut med bon och fasta. Givetvis sa lider inte vi alla av epileptiska andar, men genrellt sett sa betyder det att det spirituella krig vi lever i ar i behov av de tva + goda garningar forstas eftersom utan att praktisera karlek sa kan vi inte vara i himmelen.

I IC XC!

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP