tisdag 9 december 2008

Dunderkatten dissar: "Jesussajten"


Välkomna till en helt ny avdelning i bloggen. Trogna läsare känner redan till katten Tistou, som nu dyker upp i en ny skepnad - som bloggosfärens kattsvar på Sverker Olofsson!

Dunderkatten ställer gärna upp på jämförande tester av allt möjligt. T.ex. lax, skagenröra, tonfisk och mörk choklad (vad gäller det sistnämnda får "betjänten" hjälpa till).

Men han kommer framför allt att nosa sig till oseriösa så kallat "kristna" sajter och obarmhärtigt avslöja deras fula metoder. Till sin hjälp har han alltså "betjänten", som är van vid fältstudier och knattrande på tangentbord. Båda slurpar i sig dundermjölk innan de far ut på sina allvarliga katt-olska underrättelseuppdrag.

Som en serie - fast på riktigt.

Och ni - kära läsare - behövs för att tipsa oss om tester och om betänkliga sajter där man utger sig för att vara "kristna", men där man diskriminerar katt-oliker eller andra kristna. Skriv en kommentar här i så fall så följer vi upp tipsen.

Och bidra gärna till att göra livet surt för såna sajter genom att länka till dunderkattens inlägg med uppmaning om bojkott av dessa sajter.

Dunderkatten kommer även framöver att dyka upp oinbjuden - och gräva djupt i internetdyngan...

Nedan följer hans första avslöjande.

***

Tjena möss alla nattugglor och dagflyn!

Här kommer resultatet av ett test av en sajt som utger sig för att vara kristen - Jesussajten.

Så här skrev min "betjänt" (hon jag bodde hos), som hemlig katt-agent i ett mail till dem (de uppradade punkterna är deras krav för att man ska få anmäla sin blogg till deras lista).


"Hej,

Jag vill gärna lägga till min blogg på er lista, jag håller med om allt detta:

* Jesussajten tror att Gud är den ende Fadern och Jesus Kristus hans Son.

* Endast genom Jesus kan en människa bli frälst och få syndernas förlåtelse.
* Gud är Gud och ingen människa på jorden får ersätta hans plats som Gud Allsmäktig.

* Jesus föddes av Maria genom Den Helige Ande, Maria hade inte känt någon man. Maria var en vanlig flicka som utvald av Gud fick föda världens Frälsare och Konung. Jesussajten glömmer inte Marias roll men vill klargöra att endast Jesus är värdig all tillbedjan från varje människa på jorden.


Så varför begränsar ni det helt i onödan med den här punkten:


* Jesussajten är en protestantisk och evangelisk kristen sajt och medlemmars sidor skall även de vara det.

Min blogg är ekumenisk, och själv är jag katolik.

http://katolskakyrkan.blogspot.com/

Får jag lägga till den?"



Svaret löd så här (lägg särskilt märke till P.S. på slutet, som upptäcktes först när dunderkatten fick resultatet i sina tassar idag - tydligen är det andra som har trott att detta är en seriös kristen sajt - men som ni kommer att se så är det hela ett sekteristiskt lurendrejeri) :

"Kort sagt, nej. Tyvärr kan inte katolska sidor läggas till. Därav den texten du just refererade till. För mer info om vad Rom och katolska systemet verkligen är se www.remnantofgod.org.

Du vill
säkert svara och börja en diskussion om allt som du säkert tycker är fel men jag har inte tid med detta. På sidan finns historiska fakta och bibliska bevis på allt som berörs. Jag skulle rekommendera dig att studera din kyrkas historia på ett ärligt sätt och inte försvara dig direkt. Jag hoppas du läser sidan med ett öppet hjärta.

Nic som
står bakom sidan var själv katolik innan, han utbildade sig till präst i katolska kyrkan. När han började fråga sin mentor/präst om varför vissa saker som bibeln talar om inte gick ihop med den katolska läran fick han inga svar och började själv studera dess historia. Nu har han kommit ut från Rom och vill hjälpa andra att göra detsamma.

PS. Jag förstår om du vill skriva ett blogg inlägg om vår konversation och hänga ut mig och Jesussajten.se som en hatsajt eller dylikt. Detta tjänar inget till och är en direkt försvarsmekanism. Bättre att slänga mitt brev då och glömma allt som Nic avslöjar på www.remnantofgod.org. Om du inte tänkt skriva något så ber jag om ursäkt, de flesta som kontaktar mig angående detta skriver någon typ av inlägg där de hänger ut mig och Jesussajten vilket jag inte finner något stöd för i bibeln."


På det sändes följande svar:

"Hej,

Jag har varit katolik i 15 år, är dessutom teolog. Bibelvetenskap (med både grekiska och hebreiska) är mitt huvudämne inom teologin. Så jag är väldigt insatt i ämnet.

Hade du kollat lite mer på vad jag skriver om istället för att anta att jag tror på ett särskilt sätt - så hade nog svaret varit ett annat.

Jag är inte okritisk till en del företeelser i min kyrka, och de skriver jag om.

Men ser tyvärr på diverse håll på nätet hur det finns många fördomar som helt enkelt inte stämmer - bl.a. dem ni har listat på er sida. Sådan är inte alls katolska kyrkans tro...utan det är en grov missuppfattning. Tycker att det är verkligt sorgligt att kristna håller på så här och inte tar reda på hur det egentligen är.

P.S. Jag skulle också ha varit präst om jag inte hade varit kvinna... Vore intressant att höra mer av Nic (hette han så?)."


Och möttes av:

"Du kan kontakta Nicholas själv genom hans hemsida som jag gav dig. Han får varje dag massor med brev från katoliker. Var god skriv på engelska och ge konkreta frågor. Han brukar svara ganska snabbt.

Jag är inte emot den katolska personen, de flesta katoliker vill ju vara med Gud och Jesus, dock blir det ju problem när t.ex. påven är Jesu ersättare på jorden, samt flera andra läror som katolska kyrkan lär ut. Att de sedan dödade 500 miljoner människor som inte omvände sig till dem på medeltiden ger en viss signal... En person (inte minst kristen), skall inte döda någon annan står det ju i bibeln. De som dödar andra (genom ett parti eller en kyrka) kan ju således inte vara av Gud. Tror man annat så vet jag inte hur man förstått bibelns budskap. Jag har inte hört om någon annan kristen kyrka som organiserat har mördat folk för att de inte gick med dem. Har du?

Jag är ganska säker på att du som tycker om att studera och "gräva" kommer finna Nics sida intressant. Vill du tjäna en slant så kan du också maila honom och ge ditt bevis på att söndagen är Guds dag och sabbatsdag, du kan få 10.000 dollar direkt. Ännu har dock ingen fått pengarna.

Jag kommer inte ändra min syn på Rom och dess betydelse utifrån bibeln. Det är helt enkelt för mycket som stämmer in på att Rom och det katolska systemet är Antikrist. Det kanske låter konstigt och helt lustigt för dig men, var god läs denna sida och jämför lite med vad bibeln identifierar antikrist som: http://www.remnantofgod.org/666-CHAR.htm


Som svar på det skrev betjänten:

"Hej,

Jag såg aldrig länken till hans hemsida, men får väl försöka hitta mailet igen. Det låter dock som att han har missförstått det mesta.

Påven är Petrus efterträdare - inte Jesu ersättare - det är just en vanlig missuppfattning bland protestanter som inte har brytt sig om att ta reda på fakta. Jesus kallade Petrus att "föda sina lamm" - d.v.s. ta hand om de personer som blev Kyrkan. Och det är vad Petrus och hans efterträdare har gjort efter förmåga genom hela historien. Väldigt bibliskt alltså...

Har du läst GT - om mord och dödande i Guds namn på snart sagt varje sida.... Hur tolkar du om det för att det ska passa din tro? Hatar du alla judar som har följt dessa "Guds bud" - och i så fall även Jesus, som själv var jude?

Naturligtvis är det inte försvarbart med korstågen, det är inte det jag vill säga - men det var många hundra år sedan de ägde rum - och det är verkligen inte representativt för katolska kyrkan av idag. Tvärtom dör fler katoliker som martyrer nu än nånsin i historien.

Tar du ansvar för vad riktigt knäppa protestanter har gjort genom historien? Varför tycker du annars att alla katoliker idag ska beskyllas för vad folk gjorde för ett halvt årtusende sen?

Jesus säger att den som hatar sin broder har gjort sig skyldig.... Så är ni då inte skyldiga, som utesluter katoliker (som hör till den ursprungliga kyrka som Jesus själv grundade), från er "kristna" sajt? Tror du att Gud är glad över att ni förföljer honom?

Funderar på om jag ska ta upp era fördomar på min blogg och uppmana alla kristna att lämna er sajt. Det går ju att starta en sant kristen sajt istället. Ni vanhelgar Jesu namn genom att kalla den som ni gör.... Och genom att sprida fördomar istället för att ta reda på sanningen."

Och detta fick inget svar...

Men det framgår ju tydligt nog vad det här handlar om för slags sajt - en fördomssfull och oseriös sådan - som inte förtjänar att finnas kvar, eftersom dess fördolda syfte är att sprida lögner om katoliker.

Dunderkatten uppmanar alltså alla ekumeniska kristna som har registrerat sina bloggar där till avregistrering och bojkott - omedelmjau!!!

42 kommentarer:

Anonym 9 december 2008 kl. 13:35  

Hoppas då att våra vänner Joachim Elsander och Monica Olsson Kolkman läser detta och tar avstånd från den där kättarsajten.

Monica O Kolkman 9 december 2008 kl. 13:36  

När inte ens CT lyckades bli godkänd på Jesussajten, då hör jag väl inte heller hemma där.

Extremt antikatolska sajter har jag svårt för, även om jag själv är ganska kritisk mot katolska kyrkan emellanåt.

Anonym 9 december 2008 kl. 13:37  

Asch - och jag som så otroligt gärna hade velat ha min sida länkad på ett sådant upplyst och trevligt ställe... ;)

Allt gott, Tistou och lånematte

Monica O Kolkman 9 december 2008 kl. 13:38  

Jag har glömt mitt lösenord, ska ta bort min blogg asap.

Får förresten aldrig några besök som länkas från Jesussajten....

Dangereux 9 december 2008 kl. 13:42  

Kättarsajt? Folk verkar ivriga att kasta ut dommar och dömmande.

Det man kanske kan konstatera dock är att bakåtsträvande generellt sett inte leder till något bra och splittring lika så så tycker jag att det var ett bra uppmärksammande. Katthumorn förstår jag dock inte :p

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 13:43  

Ja, nån måtta får det väl ändå vara...

Bland mina bloggpolare finns alla kristna ytterligheter, och så gillar jag att ha det. Men mitt hopp är ju att de en dag ska komma varandra närmare genom att mötas.

Och då är såna här sajter inte till nån hjälp.

Tack, alla som bojkottar dem - skriv gärna till de ansvariga på sajten om varför ni lämnar dem.

Och sprid som sagt gärna detta vidare så att det når andra som har sina bloggar där - jag har inte kollat vilka det är.

Förmodar att de flesta intet ont anande har registrerat sig där och inte känner till denna fientliga inställning till katolska kyrkan, eftersom den inte precis annonseras.

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 13:47  

Oj, här ramlar kommentarerna in medan jag skriver...

Intressant, Monica. Undrar om någon får besök via dem?

Papa Dan - katthumor är nog en särskild genre... ;-)

David Nyström 9 december 2008 kl. 13:59  

"Att de sedan dödade 500 miljoner människor som inte omvände sig till dem på medeltiden ger en viss signal."

Ööh ursäkta, 500 miljoner????? Som referens kan nämnas att det runt år 1000 levde runt 300 miljoner människor på hela jordklotet. År 1750 var siffran uppe i nästan 800 miljoner.

Tack för denna information; definitivt ingen sajt jag kommer ha något att göra med.

Monica O Kolkman 9 december 2008 kl. 14:05  

Så där ja, nu är jag borta.

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 14:06  

David,

Ja, det var ju spännande fakta...!

Upptäckte förresten din blogg nu via din kommentar - den verkar intressant - lägger till den i min lista!

Hoppas du därigenom får många fler besök via min blogg än du skulle ha fått via Jesussajten... ;-)

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 14:07  

Finemang, Monica!

Anonym 9 december 2008 kl. 14:08  

Har inte varit inne där och det blir inte aktuellt med besök heller. Man kanske skulle starta en ny rörelse bland kristna typ "Rör inte min kompis" med pins, knappar och allt?

David Nyström 9 december 2008 kl. 14:08  

Ha, ha, tackar!

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 14:12  

P.S. Jag kan inte låta bli att tycka synd om Nic/Nicholas... Den katolske ex-prästkandidaten.

Min pastorala sida gör sig gällande mitt i allt.

Han verkar ha sökt i grumliga källor...

Johan, och andra katoliker, borde vi kanske inbjuda honom att återvända till modershuset?

Eller åtminstone be honom att sluta propagera mot katolska kyrkan...?

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 14:15  

Bokmalin,

Ja, eller kanske så här:

Funderar på om vi borde gå in på alla bloggar som finns där och lämna en liten kommentar som länkar hit - så de kan läsa om vad det är för en slags sajt...

Tror som sagt inte att de vet om det.

Vi skulle kunna dela upp bloggarna mellan oss så det inte blir så många att informera per person. Några frivilliga?

David,

:-)

Michael G. Helders 9 december 2008 kl. 15:07  

Hm mycket konstigt! Finns ju en hel del skumma sajter på Jesussajten!

På tal om fördomar så gå gärna igenom tidigare inlägg kring påven på min blogg:
http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/05/antikrist-bja-sin-nacke-fr-petri-mbete.html

och

http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/05/antikrist-bja-sin-nacke-fr-petri-mbete_30.html

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 15:20  

Kefas,

Jag tror inte att sajterna där (bloggarna alltså) är skumma - i alla fall inte någon av de jag hittills har tittat in på.

Men bojkotta gärna Jesussajten! Den är skum!

Ska kolla in dina inlägg!

Anonym 9 december 2008 kl. 18:06  

Trist, men inte alltför ovanligt.

Fördomar tar onekligen lång tid att bearbeta... Går det alls?

Märkligt ändå hur stark katolikskräcken är...

Måste skynda hem nu och tillbe Maria, skramla med reliker och hunsa min hustru, för att därefter sätta vårt 95e barn till världen (ironi)

Anonym 9 december 2008 kl. 19:01  

Zoltan: "Skramla med reliker" - Hahahaha! Kan verkligen se det framför mig!

David Nyström 9 december 2008 kl. 19:09  

Zoltan, är du tillbaka i bloggvärlden igen? Det hade jag missat! Welcome back...

Anonym 9 december 2008 kl. 19:22  

Hej Charlotte och ursäkta mig... men uttryck som "betänkliga sajter där man utger sig för att vara 'kristna'" är svårt att ta seriöst. Vaddå utger sig för att vara "kristna"?? Skulle du kunna bedöma det menar du, genom att granska de principer som de har valt att sätta upp för sin sajt?

Menar du verkligen att alla kristna sajter numera måste klara din granskning för att inte "bojkottas". Vad är det för åsiktsregistrering? Står det inte var och en fritt vad man vill publicera på sin egen sajt utan att bli kategoriserad som "kättarsajt"??

Med vänliga hälsningar Ellen, som helst avstår från att bli benämnd "kättare"

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 20:14  

Zoltan,

Jodå, jag tror det går att bota katolikfobi - för det är väl vad det djupast sett handlar om? Rädsla för det okända.

Kanske det kan funka på samma sätt som man tar itu med spindelfobi? Fast anpassat till bloggosfären.

Små doser åt gången. Lite mer för varje gång. Kryddat med vänligt bemötande så långt tålamodet räcker. Och sen gå från bloggmöte till IRL-möte.

Ja, det tror jag på, och tänker fortsätta testa. Alla som vill är välkomna att hänga på det receptet/konceptet! Tillsammans kan vi nog förändra en hel del...

Härlig humor förresten... ;-)

Zoltan & Mackan,

Jag tror också jag ska skramla lite med reliker här framför databurken... Och med helgonmedaljonger i mängd dessutom (tror ni inte att de skramlar extra mycket om man lägger dem i en plåtburk?) För att inte tala om tillbedjan av ikoner och statyer och viftande med rökelse - det var länge sen. (Ironi förstås!)

Ellen,

Välkommen hit!

Ja, jag förbehåller mig rätten att bedöma vilka sajter som är seriösa och inte - detta utifrån hur de behandlar andra kristna.

Kallar de sig kristna men inte beter sig som kristna, så kommer de att nagelfaras extra hårt. Man bör vara vad man utger sig för att vara...även i praktiken!

Har inte kallat någon här för kättare, och det brukar jag heller inte göra. Tror det var själva Jesussajten som kallades så av någon i en kommentar.

Om bloggarna som finns (och de som fram tills idag fanns) registrerade där, har jag bara uttalat mig positivt - det verkar vara fina bloggar. Har gjort en del nya spännande bekantskaper som jag gärna återvänder till, och gärna länkar till ifall de vill.

Har någon tips på fler sajter som behöver granskas så går det alltså bra att tipsa om det här. Man kan också maila mig om det så blir det mer av ett överraskningsmoment för sajtinnehavare som kanske blir oroliga av det här. (Märk isåfall gärna mailet med: "dunderkatten" så det är enkelt att hitta.)

Dessutom: alla sajter som inte håller för prövning vid något tillfälle får förstås en andra chans - om de förbättrar sitt bemötande och välkomnar alla kristna så kommer de att lyftas upp som föredömliga exempel istället...

Unknown 9 december 2008 kl. 20:19  

Charlotte Therese!
Mitt råd till dig är...ägna dig åt något helt annat än det du håller på med nu, för det du håller på med kan omöjligt bära någon frukt för Guds rike...
Sättet du skriver på är häcklande, otrevligt, ironiskt och elakt rent ut sagt. Sånt är vi inte kallade att hålla på med.
Om du vill kalla dig en kristen, så ger jag dig rådet att fråga Herren om din blogg verkligen behagar honom.
Fortsätt inte att skriva Charlotte, innan du säkert vet, är mitt råd till dig.

Charlotte Thérèse 9 december 2008 kl. 20:28  

Nilla,

Du är också välkommen hit!

Vet faktiskt inte riktigt vad du syftar på.

Inlägget redovisar hur katoliker (och kanske andra kristna?) bemöts av Jesussajten.

Är det fel att skriva om sajter som inte beter sig juste?

Tycker att det är extra allvarligt just när sajter som beskriver sig som kristna ägnar sig åt att sprida fördomar. Det bidrar inte precis till ekumeniken.
Och ekumenik är en del av min kallelse - så det tänker jag fortsätta uppmuntra. Såväl i bloggen som utanför den.

Du kanske i den citerade brevväxlingen lade märke till att min blogg uppfyller samtliga krav som Jesussajten ställer?

Min blogg är dessutom ekumenisk - alltså öppen för kristna från alla håll.

Då borde det inte ha någon betydelse att jag själv är katolik.

Det Jesussajten sysslar med kallas med ett vardagligt ord för diskriminering.

Tycker du att det är OK?

Varför inte (om du har en blogg) gå med i seriösa blogglistor istället, som inte har några dunkla motiv, eller antikatolsk propaganda knuten till sig?

Anonym 9 december 2008 kl. 23:19  

Hej Tistou!
Detta skulle kunna bli en
katta-strof!
Ja då är det väl inte så farligt att uppleva de katto-lika trosriktningarna,
Men om vi diskuterar det hemska med katolsk tro, kan vi hålla på men om vi späder på med protestanter kan vi hålla på hur länge som helst.
Häxprocessen i Sverige blev mycket stor i utlandet löste sunt förnuft och kunniga präster det!

I USA var det främst den protestantiska kyrkan som med mycket effektfullhet höll på att utrota Indianerna.

Så den utan synd får väl kasta första stenen.

När kyrkan blev Protestantisk på sina håll i Europa så var motivet i första hand ekonomisk.

Man beslagtog kyrkans mark och tillgångar och dela sen ut vad som var passande till de reformerta kyrkorna.

Nu om vi går till den Amerikanska högern så är den oftast protestantisk, när man hör de så vill de ha världens slut så Jesus kan komma åter.

Mikael Moore delade ut olika presenter till Amerikanska kristna högerpolitiker.

Där kom hyckleriet till sin fullo.


Nu när man kastar dynga på varandra så vill jag bara säga det kan ju alltid leda till några nya grupperingar och nya samfund.

Det viktigaste är vad sa Jesus och börja där.

Ja vad sa Jesus då, jo om du börjar med dig själv och ger andra det du själv vill ha, då kan vi komma långt.

Tänk på att du ofta vill kunna vila i ditt egna hem och inte bli störd så en av de viktigaste saker vi bör lära oss det är att låta varandra komma frivilligt till det vi vill.
Vad vill du då Tistou, Tja ligga och ta det lungt äta gott njuta av livet och ge kärlek till matte och få kärlek tillbaks av henne.

Tja Tistou, Jag kanske har fel om ditt liv men om det fungerade för oss kristna så skulle jag vara nöjd med livet också.

Nu är det väl inte din matte som är grunden för min tanke. utan att ha någon att få den grunden i livet då är det gott.

Alltså ha en nästa att älska!

Anonym 10 december 2008 kl. 09:07  

Charlotte,

Det är väl det här som kommer att bli. Jag menar de som inte ställer upp 100% på RKK skall bli mobbade av de där andra s.k. snälla och fromma kristna.

Om någon bojkottat Aletheia så hade de klappat händer.

Det finns ett ord för sådant: hyckleri.

Charlotte Thérèse 10 december 2008 kl. 10:52  

Haggaj,

Nej, så tror jag inte alls att det kommer att bli...

Det handlar inte om att ställa upp till 100% på något - det har ingen begärt.

Men det de gör är ju att utifrån fördomar (vad vet de om mig eller min blogg?) stänga ute den bara för att jag är katolik (p.g.a. deras missuppfattningar om det katolska - trots att de säger sig inte vara emot katoliker - men i praktiken så blir det ju så genom att de stänger ute bloggar som ägs av katoliker - oavsett bloggarnas innehåll, tydligen).

Jag länkar till er, som du vet, och har gjort det hela tiden trots att vi inte har samma uppfattning om katolska kyrkan, och det har jag tänkt fortsätta med.

Man måste kunna se bortom sånt.

Det lyckas tyvärr inte de på Jesussajten med.

Så varför vill någon vara registrerad hos dem?

Ska en vänlig fråga som min till dem bemötas på ett sådant sätt? Den var uppriktig - och jag hade inte förväntat mig ett sådant svar.

Men när jag väl fick de mailen (och läste särskilt det som jag markerat med fetstil) så gick det inte att bara tiga om det.

Deras fördolda agenda borde deklareras tydligare. Då skulle de nog inte få så värst många anhängare...

Tänkte på bibelordet om att inte delta i mörkrets ofruktbara gärningar - utan tvärtom avslöja dem...

P.S. Skulle önska mig en bloggträff där kristna från alla håll kunde mötas. Katoliker, Livets Ordare, Ortodoxer, etc, etc.

P.S. 2 Skulle också önska mig att alla som är emot katolska kyrkan skulle våga gräva lite djupare, i öppenhet. Tänk om Gud vill visa er något alldeles underbart...? Jag tror faktiskt att det är så...

Charlotte Thérèse 10 december 2008 kl. 11:02  

P.S. 3

Jag skulle inte delta i handklappningen ifall Aletheia (eller någon annan blogg) hade bojkottats.

Fast ni behöver ju egentligen inte vara registrerade på några blogglistor - tack vare skriverierna i Dagen från starten så fick ni väl alla läsare ni kunde önska er...?

Och just därför - för att ni har så många läsare - så är det viktigt hur ni formulerar saker.

Det är bra att granska kyrkor i sömmarna - det som är äkta består all prövning.

Men samtidigt så borde detta granskande leda till att fördomar raseras. Om man granskar bara för att försöka bevisa uppfattningar man redan har så är det ju ingen vits med det.

Det måste finnas ett ärligt undersökande, en öppenhet, i det om det ska bära god frukt.

Där skulle ni kunna fylla en viktig funktion i kristenheten.

Ärlig och sann på alla sätt och vis - och bloggen skulle då vara just så som ert bloggnamn signalerar.

Anonym 10 december 2008 kl. 11:45  

Charlotte Therese,

Min kritik var nog inte riktad till dig. Jag skulle bli lika arg som du.

Men jag ser andra som gärna skriver att de bojkottar oss (det har ju du aldrig gjort) flyga i taket.

Du är en av de bloggare som inspirerat och varit förebild när jag startade.

Hursom helst tycker jag du (trots detta upprop) är en förebild på andra sätt.

Lycka till!

Michael G. Helders 10 december 2008 kl. 11:50  

Hej igen

Jag själv är ju rätt så protestantisk, när det kommer till RKK så är jag nog enig med allt va jag har läst ifrån mina förebilder.
Så teologisk sätt gillar jag inte paptister.
Men till trots, bara för att jag är oenig i teologien betyder ju inte det att man inte kan ha andlig gemenskap med Jesus centrerade personer.
Ex en av de mest välsignade bönstunderna jag har haft är tillsammans med Bo Brander.

Så är man Jesu centrerad, ser jag ingen orsak till att bete sig såsom Jesu sajten har gjort. Speciellt inte med tanke på att 80% av sajterna på den sajten tillhör pingströrelsen- och pingströrelsen sträcker sig långt bort ifrån just pingstkyrkan- ja pingströrelsen omfattar ju också delar av RKK.

Anonym 10 december 2008 kl. 23:21  

Jonatan Ekman har också kommenterat Jesusajten på sin blogg och jag kommenterade inlägget. Jag konstaterade bland annat (vill inte upprepa för mycket) att det inte bara är katoliker som icke göre sig besvär då "Jesussajten är en protestantisk och evangelisk kristen sajt och medlemmars sidor skall även de vara det".

Detta exkluderar personer som företräder ortodoxa kyrkan, Svenska kyrkan, lutherska kyrkor, The Anglican Communion. Jag såg vid en hastig översyn bara frikyrkliga sajter, förutom ELM-BV som slunkit igenom, som är en lågkyrklig tydligt bekännelsetrogen väckelserörelse inom Svenska kyrkan som är evangelisk-luthersk (ortodoxt lutherskt i norra Sverige) och inte evangelisk och protestantisk. Det är i sanning en sekteristisk sida som verkligen förtjänar att bojkottas, vare sig man är katolik, svenskkyrklig, frikyrklig eller något annat.

Anonym 10 december 2008 kl. 23:24  

Kefas, jag säger bara: Bo Brander for Bishop!

Charlotte Thérèse 10 december 2008 kl. 23:36  

Jag undrar vad en svenskkyrklig (de kallar sig ju evangelisk-lutherska - så det godkänns kanske?), eller ortodox skulle få höra...

Det verkar dock som att samtliga deras punkter var riktade mot just katolska kyrkan - eftersom de lindar in de vanligaste frikyrkliga fördomarna mot katolska kyrkan i sina formuleringar.

Och de var tydligen kopplade till den antikatolska sajten dessutom.

Om några andra som intet ont anande velat lägga till sin blogg och fått nej vill höra av sig och berätta vad som hände så är ni välkomna att göra det här.

Tydligen är det ett antal som har försökt, och som har skrivit om det. Man kanske kan googla och hitta något om det?

Anonym 11 december 2008 kl. 10:26  

Charlotte och Zoltan (hej förresten, vi har inte setts tidigare): Om ni skramlar kan jag fäkta med armarna och yla i andra tungor. Skämt åsido: Så befängt det kan bli!
Här komer en bra länk till ett inlägg som i alla fall jag blev glad av.

Kära hälsningar från Bokmalin som dricker ceylon med mjölk i dag

Anonym 11 december 2008 kl. 10:27  

... Och här kommer själva länken *suck* jag är disträ i dag...http://busy-being-born.blogspot.com/2008/12/ich-bin-ein-katholik.html

RUDIE 11 december 2008 kl. 10:32  

Kan ikke noen lage en "Jesus boikotter ingen sajt" ?
Det hadde blitt en mye hyggeligere Jesus. ;)

Usj, at man juger sånn når man kaller seg kristen. 500 millioner drept av katolikker. Alt man kan finne på å si. Dårlige vitner for Jesus er slike løgnere.

Charlotte Thérèse 11 december 2008 kl. 14:58  

Bokmalin,

Tack för länk - ja, det var intressant!

Rudie,

Kan rekommendera sajten 100+ kristna bloggar!

Unknown 4 januari 2009 kl. 00:11  

Gud välsigne dig! Vi lär få se varandra återigen i bloggvärlden

Charlotte Thérèse 4 januari 2009 kl. 00:15  

Tony, välkommen hit!

Kul att så många nya tittar förbi - och att några lämnar kommentarer!

Gör gärna det!

Unknown 4 januari 2009 kl. 00:21  

Tack för ditt varma välkomnande!! Självklart är du lika välkommen till min blogg och även att skriva ett o annat inlägg där också

Charlotte Thérèse 4 januari 2009 kl. 00:45  

Tack för det - och god natt!

Anonym 1 mars 2013 kl. 14:24  

Bitterhet är röta i benen. Ingen tjej vill väl ha fula ben.

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP