lördag 27 december 2008

Allt är inte vad det ser ut att vara...


Det är inte den enkla men vackra krubban i olivträ från Betlehem som är i främsta fokus här, även om man skulle kunna tro det vid denna kyrkoårstid... Utan de två oansenliga suddiga gröna stråna i förgrunden av bilden.

Fick nämligen en liten överraskning häromdagen, när jag försökte rycka upp vad jag trodde var två vetekorn som hade börjat gro i en kruka som stått ute under sommaren (Fågelfröna har en tendens att sprida sig till allt på balkongen, och jag har redan ryckt upp massor av vetestrån ur jordgubbskrukorna som står ute året runt.)

I krukan som jag tog in i höstas fanns även en timjanplanta och en annan planta - så jag trodde allra först att det var timjanplantan som hade fått rotskott.

När plantorna växte upp såg det alltså mer ut som vete.

Till slut tröttnade jag på att se stråna i krukan i köket vid frukost, lunch och kvällsmat... Ogräsrensningstajm allltså!

Men när jag drog upp det ena strået (som satt som berg) - och tyvärr skadade roten på det, så satt det något konstigt stort och svart en bit ner på rotstammen - det liknade en kärna. Men av vad?? Det tog ett tag innan jag kom på det...

Till slut kom jag ihåg att jag för ett år sen (förra julen) petade ner några dadelkärnor från färska dadlar. Inte tänkte jag väl att de nånsin skulle gro. De är ju stenhårda! Det var mest på skoj...

Men nu har jag alltså två små dadelpalmsplantor på utväxt här... Om nu bara den största och finaste klarar sig efter den omilda behandlingen - roten bröts nämligen av högt upp, och den var jättelång. Förhoppningsvis växer det ut nya rötter.... Plantorna har fått en egen kruka.

Här inne växer för övrigt ännu de sista tomaterna - bröt av topparna vid första snöstormen helt enkelt och satte dem i en vas med vatten - plantorna fick sedan rötter - och flera av de gröna tomaterna har mognat. De blir dock inte särskilt goda inomhus - så jag tror jag ska steka dem som är kvar...

4 kommentarer:

Rolf 27 december 2008 kl. 08:12  

Dadelarterna är många ca 1500 st en del blir 15 meter höga som vuxna. Men kanske du kan göra ett bonsaiträd av det skulle säkert bli fint.
Tänkte på julkubbor när jag såg bilden. Få har detta i dag hemma. I kyrkorna finns de dock. Men vad jag reagerat på är att det i många kyrkor placeras en tomte bland krubbans figurer. Det passar sig inte med hednisk symbol bland kristna. Så var det dock inte på din bild. Funderar faktiskt på att själv försöka få fram någon växt på samma sätt som din kom. Kärnor är ju frön och många frukter från andra länder man köper innehåller frön.

Charlotte Thérèse 27 december 2008 kl. 13:10  

Oj då!

Då får jag kanske lov att flytta till något övergivet bönehus på landet - med många meters takhöjd...? :-)

Hur gör man bonsai av dadelpalmer? De har ju bara en stam och så förmodar jag att det blir flera blad i toppen. Man kan ju inte kapa stammen då - eller?

Har redan en yuccapalm som någon i en studentlägenhet jag flyttade in i för många år sen ville bli av med. Den växer långsamt, men nådde upp till fönstrets översta kant där jag bodde förut - här har den mer plats att växa på höjden.

Trodde att de flesta kristna hade julkrubbor även hemma...

Gillar den här för att den inte är så puttenuttig, utan bara rent trä, och ganska grovt snidad. Olivträ är så vackert.

Har lite svårt för tomtar - men brukar försöka tänka på S:t Nikolaus - som ju är en positiv förlaga (även om väl en del folktro också har blandat sig in i det).

Jag petar ofta ner diverse exotiska frön - och glömmer sen oftast bort dem - men det är ju sällan de kommer upp i vårt klimat, så man blir ibland överraskad så här.

Funderar på att köpa en citron och så frön - plantorna doftar så otroligt gott. Min farfar hade alltid många såna.

Kanske apelsin eller mandarin blir något liknande?

Ska testa...

Rolf 27 december 2008 kl. 18:54  

Jag tror man kan göra bonsai av alla slags träd. Men kanske palmer är svårare att göra det med. Kan inte så mycket om ämnet men vackert är det. Prästen i min församling sa just detta att krubbor är svåra att få tag på numera. De säljs inte som på 70-talet i de flesta köpcentra. Likaså är de spelande kyrkorna i dag ovanliga sa hon. De var och varannan hade på sjuttitalet där man vred upp en speldosa och stilla natt därefter ljöd vackert i rummet. Jag tror det då jag själv tittat efter sakerna men enbart sett dem på loppmarknader eller specialbutiker som guldsmedesaffären Guldfynd som har krubba att sälja kyrka vet jag inte var de finns numera..

Charlotte Thérèse 28 december 2008 kl. 18:39  

Ja, spelande kyrkor är nog utrotningshotade...

Det närmaste jag har är ett änglaspel - ni vet, med fyra ljus som driver runt änglar monterade ovanför, och så pinglar det rejält om man inte tar bort de små pinnarna som hänger under änglarna.

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP