måndag 27 oktober 2008

Vad är mystik?

Ett långt samtal om kontemplation hos Andy visar hur svårt det är att definiera, beskriva eller uttala sig om något som man inte känner till av erfarenhet... Det är som om ett ännu ofött barn skulle uttala sig om den värld det ännu inte har sett. Eller som om en från födseln blind skulle beskriva färger.

Kom att tänka på ett tidigare inlägg om mystik - ni hittar en länk till en historisk kort genomgång utifrån olika religioners och livsåskådningars perspektiv via detta inlägg, samt till en artikel om specifikt kristen (ortodox) mystik. Om ni har några frågor om detta så går det bra att kommentera här (skriv på engelska ifall ni vill ha svar av någon av dem som skrev dessa inlägg, så kan jag maila dem om det).

Wilfrid Stinissen har skrivit flera böcker om ämnet för dem som är intresserade av en katolsk syn på mystik - och särskilt så som den har beskrivits av Teresa av Avila och Johannes av Korset.

Jag har skrivit en uppsats om en av Johannes av Korsets skrifter för ganska länge sen - ska se om något av det kan vara informativt, och i så fall kopierar jag in det i ett nytt inlägg här lite senare.

Fler artiklar som delvis anknyter till mystiken hittar ni här. (Bl.a. ett par reflektioner kring Thomas Mertons "Seeds of Contemplation".)

Välkomna också till ett samtal rent allmänt om ämnet här!

11 kommentarer:

Andy 27 oktober 2008 22:12  

"Ett långt samtal om kontemplation hos Andy visar hur svårt det är att definiera, beskriva eller uttala sig om något som man inte känner till av erfarenhet... Det är som om ett ännu ofött barn skulle uttala sig om den värld det ännu inte har sett. Eller som om en från födseln blind skulle beskriva färger."

Håller nog inte med dig i beskrivelsen, även om jag förstår vad du menar. Även om man inte har en egen erfarenhet med kontemplativ bön och mystik så kan man ju ändå ha vissa kunskaper och förmeningar om det utifrån detta.

Den artikelserie jag publicerar denna vecka är förhållandevis tydlig mtp kontemplationens andliga rötter, och om det inte förändra någon så är det ändå mycket intressant att lyssna till vad andra menar om ämnet...

Bless!

Charlotte Therese 27 oktober 2008 22:19  

Själv menar jag att det är mycket stor skillnad mellan egen erfarenhet och kunskap inhämtad genom böcker eller andra yttre källor...

En annan jämförelse:

Att skriva om andedop eller tungotal enbart utifrån saker man har hört om det av sådana som är misstänksamma emot det - är inte alls samma sak som att skriva om det ifall man själv har erfarit det och upplevt de goda frukterna av det...

Det var så jag menade...

Kommer att följa artikelserien. Visst är det intressant att lyssna till vad olika personer har att säga - men allra mest intressant är det ju när någon talar av erfarenhet... Annars är det lätt att det färgas av fördomar.

Charlotte Therese 27 oktober 2008 22:22  

P.S.

Tycker att kommentarerna i ditt inlägg visade tydligt att definitionerna inte var desamma hos alla som uttalade sig om det - och att även erfarenheterna beskrev delvis olika saker, där inte allt handlade om kontemplation. Tror att det är skillnad mellan det och soaking t.ex. utifrån vad som skrivits om soaking i inlägget.

Det skulle underlätta ett samtal väldigt mycket om alla pratade om samma sak...

Allt gott!

Anonym 28 oktober 2008 08:10  

Charlotte

Eftersom vi är från olika traditioner så kommer vi troligen aldrig förstå varandra fullt ut... jag vill bara att du ska förstå att det kan finnas andra begrepp för kontemplativ bön än vad som finns i din referensvärld. Du har din katolska kontext och jag en karismatisk - vad jag försöker säga är att vi använder olika begrepp för samma sak.

Anonym 28 oktober 2008 08:11  

det var David som skrev förra kommentaren

Charlotte Therese 28 oktober 2008 12:25  

David,

I min värld är det inte oförenligt att vara katolsk och karismatisk... Jag räknar mig som bådadera... ;-)

Just utifrån erfarenheter av både det kontemplativa och det karismatiska ser jag skillnaderna tydligt i de olika användningarna av begreppet "kontemplation" i Andys inlägg och i era kommentarer där.

Det vore bättre att kalla det för olika saker.

Då blir det inte missvisande, vilket det blir om man buntar ihop precis allt möjligt och kallar det för kontemplation...

Anonym 31 oktober 2008 06:13  

ok din referensram som katolik och min som vineyardare (båda som karismatiker;)

jag talar också utifrån erfarenhet av både karismatiska och kontemplativa erfarenheter. (Det kontemplativa är ju dock en karismatisk erfarenhet.) För mig så har jag fått erfara det kontemplativa genom soaking. Anledningen till att jag håller fast vid det engelska relativt nya uttrycket är att jag är barn av Torontoväckelsen - det är mitt språk och mina referensramar (även om jag har läst katolsk litteratur...)det känns mest naturligt för mig precis som att det är naturligt för dig att citera Johannes av Korset.

Allt gott
David

Charlotte Therese 31 oktober 2008 12:22  

David:

>Det kontemplativa är ju dock en karismatisk erfarenhet.

Det är det jag inte håller med om...

Därför är jag väldigt tveksam till att vi menar samma sak med kontemplation och soaking.

Om jag förstod dig rätt utifrån den korta beskrivningen i diskussionen i Andys blogg så innefattar soaking ingen som helst andlig rening - utan det är bara ett njutande av Guds närvaro/härlighet etc. Ett sökande av upplevelser.

Vilket är nästan raka motsatsen till kontemplationen och dess frukter.

Hur kan resultatet då bli detsamma?

Hur kan det vara detsamma?

Förtydliga gärna om det är något jag har missförstått!

Anonym 31 oktober 2008 17:47  

hur kan kontemplation inte vara en karismatisk erfarenhet. alla upplevelser vi gör av Gud eller all bön för den delen är väl ett verk av Anden..?

Jag menar inte att rening inte behövs... om rening innebär totalt beroende av Gud där du inte söker upplevelser utan Guds ansikte - där du dör bort från dig själv för att möta den levande Guden - isf så är det viktigt i soaking. Att blötläggas - att låta sig helas av Guds egen närvaro.

/david

Charlotte Therese 1 november 2008 00:31  

David,

Vi definierar förmodligen "karismatisk" på olika sätt. För mig är det kopplat mest till nådegåvorna och vissa böneformer.

Och jag ser fortfarande en skillnad mellan kontemplation och soaking.

Kontemplation är inget man kan uppnå av vilja, eller genom att bara sätta sig ner i stillhet och be - den ingjuts av Gud - ofta efter att en lång rening redan har ägt rum.

Och det är inte detsamma som att vila i Anden eller dylikt. Det är väl snarare det soaking är ett annat ord för? Eller?

Jag läser hur som helst gärna mer om det... Har du tips på sidor på nätet som tar upp det?

Anonym 1 november 2008 13:12  

ok. vi får acceptera att vi använder olika språk och definierar begrepp olika. mer info om soaking på http://www.tacf.org/tacforghome/CatchTheFireMinistries/CTFEventsInformationandsignup/IntroductiontoSoaking/tabid/835/Default.aspx

allt gott
david

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP