Återinförande av kvinnligt katolskt diakonat...?
Fick följande pressrelease igår...
***
Reinstating the Diaconate for Women
An international Petition to the Pope asking for reinstatement of the ordained women’s diaconate will be handed in to the Vatican on Wednesday, October 15, 2008. A press conference in the ADISTA news agency in Rome will follow at 11 am that day. Dignitaries representing signatory organizations from around the world and representatives from various countries will be present at the function. A demonstration in Saint Peter’s Square by women dressed in ancient Greek/Hellenist clothing representing women deacons of the early Church will also be held.
Historical Background
It is historically documented that the diaconate of women existed in the Church since Apostolic times (Romans 16, 1; 1 Tim 3, 8-11). Tens of thousands of women deacons served in parishes during the first millennium as is witnessed in literary records, inscriptions on tombs and twenty two women deacon saints in the current liturgical calendar. Hundreds of women deacons are known to us by name. Ancient manuscripts have preserved the exact rite of ordination of women deacons (for more, see: http://womenpriests.org/deacons/default.asp)
Why is the Vatican is Suppressing the Historical Facts
Analysis of the ordination rite shows that the ordination of women deacons was a true sacrament with a bishop laying hands on the candidate and invoking the Holy Spirit. In all essentials the ordination of female deacons was identical to that of male deacons -- the sacramentality of whose ordination cannot be disputed. This means women did receive Holy Orders. For on July 15, 1563 the Council of Trent defined that the diaconate, as much as the priesthood and the episcopacy belongs to the sacrament of Holy Orders. "If anyone says that in the Catholic Church there does not exist a hierarchy, established through divine ordination, which consists of bishops, priests and deacons, let him be anathema." (Denzinger no 966).
Break with Tradition?
In an interview, John Wijngaards, author of Women Deacons in the Early Church:Historical Texts and Contemporary Debates (Continuum 2006) confirms: "In no way can the official Church claim that ordaining women deacons would be a break with tradition. The diaconate for women is needed today as much as it ever has been. Hundreds of thousands of women all over the world perform pastoral ministries that should be supported by the sacramental grace of ordination," he said.
Signatories:
Signatories of the Petition include at least twenty six international Catholic movements representing a membership of more than 40,000 people. In addition, more than fifteen hundred individuals have endorsed the Petition.
A text of the Petition (in six major languages used in the Church: English, Spanish, German, French, Italian and Dutch) can be found here: http://womenpriests.org/dreamshareact/phpPETITION/ The exact details of the signatories can be found here: http://www.womenpriests.org/dreamshareact/phpPetition/results.php
Signatory representatives who will be present at the function include Jennifer Stark (UK), Coordinator of Women’s Ordination Worldwide (WOW), Aisha Taylor (USA), President of Women’s Ordination Conference (WOC), Anne Brown (UK), New Wine, along with others from countries around the world including Austria, Australia, Germany, Netherlands, Japan and other countries.
Contact:
Jos Rickman housetop@btconnect.com tel +44 1923 779446
Therese Koturbash shaburtok@yahoo.ca tel +1 204 622 7002
Website: http://www.womendeacons.org/
3 kommentarer:
Patriarken har no flytta bloggen sin frå blogspot til wordpress. De finn den nye bloggen her: www.patriarken.wordpress.com. Husk å oppdatere eventuelle linker og favoritter ;-)
Att ett kvinnligt diakonat har existerat råder det inget tvivel om, även om det sannolikt inte har haft riktigt samma funktion och ställning som det manliga diakonatet.
Jag tror att frågan om ett kvinnligt diakonat för katolska kyrkans del är dödfödd så länge som det är de vanliga feministiska lobbygrupperna som driver frågan. Det är budbäraren som är problemet snarare än budskapet i det här fallet.
Så länge som de som driver på för att få ett kvinnligt diakonat också är pådrivande för att få kvinnliga präster, slopat celibatkrav, homosexuella vigslar osv. lär de inte uppnå något mer än att så missämja och splittring. Tyvärr. För övrigt känner jag inte till att någon påve någonsin skulle ha låtit sig påverkas av namnlistor.
I den grekiska kyrkan har man ju i begränsad omfattning börjat tillåta kvinnliga diakoner, och jag vågar påstå att en viktig anledning till att en sådan reform alls gick att genomföra var att den inte var framkrävd av någon feministisk påtryckargrupp. Den egentliga anledningen var att man i vissa nunnekloster hade behov av en diakon men att någon manlig sådan inte stod att uppbåda. Om motiveringen i stället skulle ha varit att man ville tillmötesgå en feministisk påtryckargrupp skulle kyrkosplittringen omedelbart ha blivit ett faktum.
Det kvinnliga diakonatet hade så gott som identiska vigningsböner som det manliga.
Vad tyder på att uppgifterna skulle ha varit olika?
Vissa i vår tid verkar vilja att det ska ha varit det - så att man kan fortsätta att utestänga kvinnor...
Läs gärna John Wijngaards bok om det. (Ska göra det själv, men har inte hunnit än.)
Du har säkert en poäng i att feministiska lobbygrupper inte är de bästa representanterna.
Men själv kan jag, utan att höra till dem, också fundera över övriga frågor som är aktuella för vår tids kyrka, och komma till ungefär samma resultat i en del av frågorna, inte alla - men det är genom teologisk reflektion och bön - inte av propagandalystnad eller lobbyiver.
Nej, inte är det namnlistor i sig som ska påverka till förändring - men det är ändå en markering att frågan behöver tas upp på allvar - och det tycker jag verkligen.
Skicka en kommentar