fredag 28 november 2008

Bibelblogg - håll er vakna!

Veckans bibelblogg inleder det nya kyrkoåret, och därmed andra årgångens läsningar. Tänk att det redan är Advent...

Efter flera veckors halvt sömnlösa nätter känns det lite märkligt att få en uppmaning om att hålla sig vaken... Skulle så väldigt gärna vilja sova... ;-)

Men visst, det är förstås i andlig bemärkelse - det handlar om inre vaksamhet.

Ja, så tänker jag i alla fall om den här texten. Hur tänker ni?

***

Mark 13:33-37

Se till att ni håller er vakna, ni vet inte när tiden är inne. Det blir som när en man har rest bort; han har lämnat sitt hus och låtit sina tjänare ta hand om det, var och en med sin uppgift, och han har befallt portvakten att vaka. Håll er alltså vakna, ni vet inte när husets herre kommer, om det blir på kvällen eller vid midnatt eller i gryningen eller på morgonen. Se upp, så att han inte plötsligt kommer och finner er sovande. Jag säger till er, och jag säger till alla: Håll er vakna!"

***

Detta är ett bibelbloggsinlägg.

Tidigare bibelbloggar hittar du här och här - det går bra att kommentera dem i efterskott.

16 kommentarer:

Anonym 28 november 2008 kl. 18:17  

Hej Charlotte Therese!

Du skriver "Att detta bara gäller andlig vakenhet"

Vad menar du då?

Charlotte Thérèse 28 november 2008 kl. 21:39  

Jag menade bara att man ju måste sova ibland...

Anonym 28 november 2008 kl. 22:03  

När du skrev det som
"andlig vakenhet" såg jag det som att du skiljer det andliga med det världsliga; nej jag tror inte vi kan skilja på de sidorna men att vara vaken innebär att du ser din omgivning som den är och aktivt arbetar för den skall få det bättre.

Det är att vara vaken och då råder ordets verkliga kraft i dig,
och då vandrar du vid hans sida.

Läs Matteus 25:31-46 och du vet att han är där!

Rita 29 november 2008 kl. 13:38  

Jag funderar just nu mest på vad det betyder när Jesus sa, på ett annat ställe om jag minns rätt att man ska be hela tiden.. jag hittar inte stället nu.. Att vara vaksam, andligt, och jobba och be regelbundet förstår jag att det är viktigt men att be hela tiden? det förstår jag mig inte på riktigt. Eller står det inte så kanske?

Är inte allt vi gör som jobb och studier och annat också en bön? Eller är det meningen att stressa med det också?

Jag gillar inte personligen att ta detta bokstavligt för det stressar mig och när jag stressar så blir inte bönen tillräckligt bra..

Charlotte Thérèse 29 november 2008 kl. 14:14  

Ja, "be ständigt" tror jag det står...

Nej, tror absolut inte att det kan vara meningen som ett nytt stressmoment - tvärtom.

På den tiden då detta skrevs gick ju allt i en maklig takt. Det fanns väl inga klockor ens (utom möjligen solur)?

Medan vi susar fram i ultrarapid och bara hinner med en bråkdel av allt vi tycker att vi borde.

Ett sätt att inte överge bönen i stressen är att sakta ner ibland och ta kortare eller längre bönepauser. I början och slutet av dagen, men även under den, mellan studierna, arbetet och alla andra sysslor.

Till slut kan allt bli genomsyrat av bön. Så att man gör allt i en bönens anda, oavsett vad det är.

Så kan det gå att lösa.

Rita 29 november 2008 kl. 15:18  

Jo, jag vet att man kan göra så som du beskriver..

Men tanken och din beskrivning och ordet i bibeln att man ska be ständigt, det känns stressande och begränsande...

Charlotte Thérèse 29 november 2008 kl. 15:25  

Är det stressigt att andas...?

Jag tror vi får tänka på ungefär samma sätt vad det gäller bönen.

Det är det mest naturliga som finns.

Och det ska förstås inte vara en tung plikt att uppfylla - utan är nog tänkt som en kärleksfull närvaro hos den som älskar oss mest i hela världen....

Eller?

Rita 29 november 2008 kl. 16:20  

Ja, om du uppmanar mig i egenskap av att veta bättre, att jag ska andas och måste andas hela tiden och på ett bra sätt, så blir jag stressad så klart, om du förstår vad jag menar..

Livet har ju sina olika skeden, för dig så kanske är detta det naturligaste som finns, men jag tror inte att det är så för alla.. kyrkans lära ligger delvis bakom att det inte är så naturligt som det borde vara för mig förrän Gud lyckas göra det så..

När kyrkan ska hela tiden relatera synder till något djävulsk och som har på något sätt med det att göra det är klart att bönen blir inte så naturligt för att läran inte är naturligt. Det naturliga och normala är att relatera människan till Gud och till sin egen männsklighet med allt vad det innebär inte till något utomstående ond väsen,, hela tiden..
jag älskar ju inte Gud mer för det utan mindre..

Det känns som om bibeln och Jesus inte räcker i sig själva som argument för att olika kyrkor ska ta hjälp av djävulen som argument..

Människor och Gud är mycket godare än vad olika kyrkor framställer dem. Det är absolut ingen manlig präst som har lyckats visa Guds godhet för mig utan de har bara visat det motsatta genom olika kontrollbeteende förutom denna lära som jag pratar om..

Denna lära måste förbli till svunna tider.. Gud är så oerhört godare, barmhärtigare, generösare än hur olika kyrkor/präster framstäler honom..

Charlotte Thérèse 29 november 2008 kl. 16:24  

>Det naturliga och normala är att relatera människan till Gud och till sin egen mänsklighet med allt vad det innebär

Ja, precis.

Jag vet inte vad du lyssnar på för präster, men jag hör sällan eller snarare aldrig något sådant i mina sammanhang.

Såg du mitt inlägg idag - om drömmen? :-)

Apropå olika Gudsbilder...

Charlotte Thérèse 29 november 2008 kl. 16:28  

P.S.

Glömde kommentera det här:

>Ja, om du uppmanar mig i egenskap av att veta bättre, att jag ska andas och måste andas hela tiden och på ett bra sätt, så blir jag stressad så klart, om du förstår vad jag menar..

Jo, jag förstår...

Och det kanske är där det blir fel, det kyrkan försöker lära ut om bön.

Det blir till något som ska klämmas in bland allt annat, ytterligare ett prestationsmoment.

Det vore bättre om man lärde ut att det är just lika naturligt som att andas. Och att det inte behöver vara mer komplicerat att leva i Guds närvaro. Så skulle folk slippa känna så där...

Rita 29 november 2008 kl. 17:32  

jo, jag läste det, men det känns inte som om jag gör större nytta i dessa frågor.. om Guds kvinnliga sidor.. det är som om att ropa ut i öknen..

Rita 29 november 2008 kl. 17:35  

Du är ju teolog, du skulle kunna skriva en bok om vad det borde förändras i kyrkors lära.. du är dessutom kvinna, så det passar utmärkt och jag litar på att du kan skriva ngt bra om det..

Inte bara om detta med kvinnliga sidor, och präster utan annat också..

Charlotte Thérèse 29 november 2008 kl. 19:03  

Jag skulle gärna läsa mer om dina tankar om Guds kvinnliga sidor...

Visst skulle jag kunna skriva en bok. Borde kanske göra det.

Fast tar i så fall gärna emot förslag på vad jag ska ta upp. Kom gärna med punkter.

När man sysslar med tankar om sånt här dagligen så flyter allt till sist ihop i en flod av sånt som ropar efter förnyelse.

Då är det svårt att veta var man ska börja och vad man ska ta upp, förutom det uppenbara.

Anonym 29 november 2008 kl. 21:02  

Hej, det har blivit en prestationsångestfråga om bönen, kan vi då säga att vi kommit rätt.
Då kommer bönen snälla låt mig få sova som en rättfärdig bön.
Jag hörde Fank Mangs uttala sig om bönen, Jag ber jämt det är som en bön som går direkt till herren.

Och jag vilar i den.

Men det är som en positiv känsla.

Det är denna tysta bön som vi kan vila i som gör att vi orkar se våran nästa som oss själva.
Sedan är den tradiotionella bönen helt Okej den också! Detta ligger väl i grunden för det viktigast lovsången till vår Gud eller som det skrivs på Hebreiska Halleluja!

Rita 29 november 2008 kl. 22:55  

Mikael..

Vad menar du exakt med den tysta bönen?

Menar du att man kan vila i en tyst bön utan ord? Ett tillstånd av bön kanske

Anonym 29 november 2008 kl. 23:11  

Jag skrev om ett barn i en annan fråga på denna blogg.

Ett Barn sa att när man tittar och det är svart vet man att man är medvetslös.

Och med den svarade jag Charlottes fråga att man måste uppleva det för att veta om barnet har rätt eller fel.

Och att hitta den strömande lovsången i sitt böneliv, kan var olika lätt för var och en av oss har olika erfarenheter.

Det går med ord att förklara men man måste nog få hjälp av herren att komma fram till den typen av Bön.

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP