tisdag 11 november 2008

Baktankar - och resultatet av dem


Går ganska ofta i "baktankar" numera, eftersom jag i princip har slutat köpa bröd, och alltså måste baka själv...

Prövade först med ett solrosbrödmix som man bara skulle blanda med jäst och vatten. Enkelt, och föredömligt få ingredienser. Å andra sidan var det mycket jäsning och annat mixtrande innan det var klart. Fick också plocka fram den stora tunga matberedaren ur skåpet för att slippa röra i 10 minuter. Resultatet var dock helt ok - om än bröden ganska snabbt blev torra. De räckte nästan två veckor (fryste in det ena).

Sen var brödet slut igen. Har två olika brödmix i skåpet. Det ena har stått där väldigt länge...

Men nu hade jag också fått ett sprillans nytt recept, så jag gav mig in på att göra allt från grunden. Kändes väldigt ambitiöst. Mycket ingredienser var det, och jag hade nästan inget av det hemma. De flesta förpackningarna finns med på bilden, men glömde margarin och ströbröd.

Viss skillnad jämfört med förra gången alltså...

Men fördelen var att detta gick ganska lätt att röra ihop utan maskinbökande, degen skulle inte heller jäsa, och det blev efter en bra stund i ugnen två fina mörka bröd. Det ska bli spännande att smaka på dem....

Någon som har något recept på gott bröd som du vill dela med dig av?

17 kommentarer:

Anonym 11 november 2008 kl. 20:26  

Ser gott ut! :-)

Charlotte Thérèse 11 november 2008 kl. 21:15  

Ja, det var alldeles otroligt gott...

Har redan tänkt ut variationer på det som jag ska prova senare.

Med honung istället för sirap. Och med dadlar och fikon framåt jul.

Och så kanske helt osötat någon gång.

Dangereux 12 november 2008 kl. 09:31  

Ja, nu vart jag sugen på att baka! Har svarat i tråden där Howard skrev nu!

Charlotte Thérèse 12 november 2008 kl. 11:56  

Kul om baktankarna sprider sig.... :-)

Har du något bra recept?

Ska meddela Howard att du svarat - känner mig som en kurir... ;-)

Dangereux 12 november 2008 kl. 12:18  

Jag höftar ofta gällande bak, men eftersom jag har hus och matkällare så försöker jag göra långa jäsningar med lite jäst (fungerar ju i kylskåp med) för att få ett smakrikare och bubbligare bröd. :)

Hehe, ja, jag ska försöka hålla koll på tråden nu, intressant om fler svarar också förståss!

Charlotte Thérèse 12 november 2008 kl. 13:21  

Det var ju intressant!

Hur länge ska degen stå i kylskåpet om man vill testa det? Och hur lite jäst ska det vara (till en normaldeg för två bröd).

Annars är bröd godast färskt... Märker redan idag skillnad på det jag bakade igår. Det smakar nästan ingenting längre. Fast det är åtminstone mjukt och saftigt fortfarande.

Dangereux 12 november 2008 kl. 14:21  

Runt 12gram för ett vetebaserat bröd och då bör det klara en jäsning på mellan 12-36timmar. Beroende på om man jäser en fördeg först eller inte (dvs gör ca 1/4 som jäser över natten och tillsätter sedan resten).

Boken Riddarbageriets bröd är ett tips! Memorerat det mesta därifrån :)

AKO 12 november 2008 kl. 17:18  

Jag är också en baka bröd-fantast, men i perioder. Ska försöka leta fram något favoritrecept att dela med mig av, men ännu så länge får jag nöja mig med att sukta efter ditt bröd som ser jättegott ut! :)

Trevlig bild i headern förresten! De ser väldigt respektingivande ut de där djuren!

Charlotte Thérèse 12 november 2008 kl. 17:47  

Papa Dan,

Det låter lite knepigt...

Hur överlever jästen i kylskåpstemperatur förresten? Den dör väl om det blir för kallt? Mitt kylskåp är iskallt - borde kanske höja temperaturen en aning?

Vad är vitsen med att göra en fördeg?

Det vore fint att se ett exempelrecept på det här... Ungefär hur mycket det ska vara av allt, och hur man ska göra...

:-)


AKO,

Ser fram emot det. Det här brödet var som sagt riktigt gott bara som alldeles nygräddat, fortfarande ljummet. Men visst går det att äta än... Det får bli det till kvällsmat också....

Bloggheadern för tillfället är en Highland Cattle-kalv. De är jättesnälla. Just den här är drygt 1 1/2 år gammal, och heter Musse.... Hm, tror jag, annars är det 51:an eller 52:an som är lite yngre.

Dangereux 13 november 2008 kl. 13:11  

Ok, ungefär så här. Genom en längre jäsning får du dels fram mer smak, dels blir brödet elastiskt. För att en baguette ska få kallas baguette i frankrinke måste den ha jäst minst 18 timmar om jag inte minns fel! :)


Dag 1:
5 g färsk jäst
3 dl kallt vatten
5 dl vetemjöl special

Dag 2:
15 g färsk jäst
3 dl kallt vatten
1 deg ifrån dag 1
1 msk salt
1 msk honung
8.5 dl vetemjöl special eller byt ut ca 4-5dl mot durumvete.

Dag 1: Blanda ihop ingredienserna och bearbeta för hand eller med maskin ca 6min maskin eller det dubbla för hand. Ställ i kyl över natten (nej jästen dör inte, surdeg t.ex. förvaras alltid i kyl).

Dag 2: Lös upp jäst och vatten, tillsätt degen ifrån dag 1, salt och honung och sedan mjölet och bearbeta noga ungefär samma tid som dagen innan.

Jäs i drygt 1,5timme och baka sedan försiktigt ut degen (försiktighet för att inte knåda ur alla luftbubblor). Kör rätt hårt i ugnen, ca 240g tills de fått rejält med färg.

Det låter krångligare än vad det är, blir ett jättegott bröd. Prova gärna och posta sedan! =)

Dangereux 13 november 2008 kl. 13:12  

...och ursäkta stavfel och ordsnubbleri, skriver för fort.

Charlotte Thérèse 13 november 2008 kl. 14:47  

Jag ska absolut testa! Det får bli vid nästa baktillfälle.

Hur länge ungefär ska de vara i ugnen? 10 minuter (eftersom det är så hög temperatur) eller mer? (Man vill ju inte att de blir degiga....)

Ska man göra 2 stora limpor eller 4 stycken mindre, smalare, mer i baguetteform (det har väl betydelse för gräddningen)?

Mitt kylskåp har en temperatur på mellan 5-6 grader... Säkert att degen överlever? Eller ska jag höja till 8 grader?

Låter jättegott - särskilt med honungen!

Charlotte Thérèse 13 november 2008 kl. 14:50  

P.S.

Självfallet kommer det hela att dokumenteras i bloggen sen! (Så även andra recept som kommer in från er.)

Och slarviga stavfel gör absolut ingenting - min dator är också expert på det.... :-)

Dangereux 13 november 2008 kl. 15:17  

Ja det bör inte vara någon fara vid den temperaturen, det är ju tur att bakning är en relativt billig hobby!

Jag skulle satsa på baguettstuket och som du säger, runt 8-10 min. Knacka på brödet, låter det ihåligt så är det klart :)

Vill du vara riktigt hardcore så skaffar du en baguettplåt! Inte alls nödvändigt men coolt att få till samma look som i butik.

Charlotte Thérèse 13 november 2008 kl. 15:37  

Billigt jämfört med att köpa bröd ja...

Men man vill ju inte lägga ner en massa arbete i två dar och sen stå där utan ätligt bröd.... :-)

Så det får gärna lyckas.

Visste inte ens att det fanns baguetteplåtar! Än mindre kan jag gissa var de går att får tag på...

I specialaffärer för matpyssel? Eller rentav stormarknader?

Dangereux 13 november 2008 kl. 16:12  

Hmmm, gissar på köksaffärer, vi fick våran i bröllopspresent :) Det är vågformade plåtar perforerade med små hål. Rekomenderas! Men naturligtvis en rent estetisk detalj.

Charlotte Thérèse 26 november 2008 kl. 20:40  

Papa Dan,

Jag har påbörjat bakningen av ditt bröd nu (köksmaskinen går för fullt i bakgrunden).

Degen kommer att jäsa tills imorgon.

Ska bli spännande att se hur det går...

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP