måndag 5 oktober 2009

Är judisk-kristen tro egyptisk/hednisk?

Tja, vad ska man egentligen tro? Ta en titt på den här videon och förklara det hela på ett bättre sätt. Om du kan!

Tycker att det här, om inte annat, bevisar att man kan tolka bibeln precis hur som helst...

9 kommentarer:

Anonym 5 oktober 2009 kl. 15:12  

Jag tycker att man skall ta konspiratoriska filmer som Zeitgeist med en stor nypa salt..

Spana in medlemmen .Tworeeds tankar om Zeitgeist

https://www.flashback.info/showthread.php?t=508196&page=10
Läs inlägg numer :117-123

Ett annat tips är att söka "zeitgeist debunk" på google video och se det filmer som gjorts.

Anonym 5 oktober 2009 kl. 15:25  

En annan aspekt Charlotte.
Visst finns det myter som påminner om Jesus till "viss" del.

Men Cs Lewis har ett par intressanta tankar kring detta..

Precis som myten är större än tanken, är Kristi människolivade större än myten. Kärnan i kristendomen är en myt som är ett faktum. Dem gamla myterna om en döende Gud kommer från legendernas och fantasins sagolika drömmar. Men denna myt äger rum – på ett visst datum, på en viss och det får historiska konsekvenser. Vi går från myten om Balder,Horus och Osiris som dör utan att någon vet när eller var, till en historisk person som blir korsfäst under Pontus Pilatus. Den kristna berättelse om Jesus handlar en person vars avrättning vi kan datera ”ganska” exakt. Och det som denna man Jesus grundade har en kontinuitet som sträcker sig ända fram till våran tid. Det finns alltså historiska bevis och efterlämmningar efter Jesus från Nazareth. Historiska skrifter som kan dateras 15-20 år efter Jesu död. Det hittar du inte till Horsus kan jag lova dig..

Charlotte Thérèse 5 oktober 2009 kl. 15:54  

Sleepaz,

Ja, visst kan vi strö på en massa salt...

Tack för lästipset - intressant.

Fast jag fastnade för något helt annat:

"Fram till mitten av 700-talet så stod kyrkan under bysantinsk kontroll. Därefter hade påven viss makt visst i väst, men inte speciellt stor. Om man hamnade i konflikt med påven kunde man alltid utnämna en motpåve eller strunta i honom (medeltidshistorien är full av exempel). Dessutom så var det bysantinska riket det viktigaste kristna staten under större delen av medeltiden och där hade påven inte mkt att säga till om."

Hm... Undrar vad de som hävdar att påven skulle vara utsedd av Jesus till att styra kyrkan har att säga om det. Lite svårt att motivera det historiskt... I så fall har kyrkan inte styrts enligt Jesu vilja förrän efter skilsmässan från ortodoxerna. Knappt ens förrän i modern tid då medeltidens Petrusar inte verkar ha varit särskilt kallade till det ämbetet.

Hmmmm...som sagt!

Jag tänkte annars lite just i de Lewis-banor du tar upp när jag såg filmsnutten, men det är ändå som att allt kopierande förtar något av originaliteten.

omorphia 5 oktober 2009 kl. 19:55  

Jag tror det ligger mycket i det som Sleepaz nämner ang. Lewis (och Tolkiens) tankar om detta (möjligen kan man finna liknande tankar hos vissa kyrkofäder). Kristendomen - eller Kyrkan - eller Kristus - är fullkomningen och svaret på alla folks religiösa förhoppningar genom världshistorien. Det är naturligt att sådant här finns "profeterat" om bland gamla myter. Precis som det kan finnas korn av sådant bland vissa grekiska filosofer, eller hos Vergilius etc.

Zoltan 5 oktober 2009 kl. 21:08  

Det finns ett otal aspekter på denna fråga, som vanligtvis används av katolikhatare för att bevisa diverse trams.

Istället för att skriva en romanliknande kommentar, vill jag främst framhäva en aspekt; vi är alla människor, även de som misstänkliggör den kristna tron. Vi är alla födda i en kulturell kontext, även de som påstår sig vara fullständigt befriade från denna "börda".

Detta betyder att den judisk-kristna tron har givits olika tolkningar och förklaringar på sin färd genom tid och rum, av både dem som tror och av dem som inte tror. Ibland har detta berikat vår förståelse, ibland har detta lett till splittring och fördärv.

Den kristna tron är inte synkretisk, den är en pågående frigörelse från människans mörker; Abraham, Moses, profeterna och slutligen Kristus.

Vår förståelse fortsätter att utvecklas. Det är en förståelse av vårt förhållande till Gud, ett förhållande som Kristus gav oss som bevis på Guds oändliga kärlek.

Det finns ingen annan religion som ger ett sådant hopp! Ingen annan religion är lika verklig som Kristus!

CT, vadan detta inlägg? Klippet liknar mest Erich von Däniken flum...

Charlotte Thérèse 5 oktober 2009 kl. 21:52  

Omorphia,

Ja, funderade som sagt över det också....

Zoltan,

>Det finns ingen annan religion som ger ett sådant hopp! Ingen annan religion är lika verklig som Kristus!

Något säger mig allt tydligare att Kristus har blivit övertolkad, och att budskapet han hade är ett annat än det som lyfts fram idag.

Och än mer spännande blir det om man tolkar vidare. Tänk om vår förståelse av buskapet skulle kunna utvecklas....?

Jag återkommer till en intressant frågeställning med anknytning till det imorgon. Simone Weil är också inblandad.

Ska kolla länken!

Zoltan 5 oktober 2009 kl. 22:25  

CT,

Aha, Simone Weil... tror jag ser vart detta är på väg. Och du frågade om varför något kanske var "övertolkat" ;-)

Dangereux 6 oktober 2009 kl. 09:43  

Har länge velat dyka ner i Weil men vet inte riktigt var jag ska börja, har någon något tips?

Ang, Kristus så har jag läst lite buddhistisk litteratur på slutet och det är intressant hur de i många fall tolkar honom, som en Buddha för Israels folk. Särskilt intressant blir det när man läser i sutrorna där Buddha pratar om att det ska komma en ny Buddha som är större än honom och att hans namn ska vara Kärleken.

Nu ser jag fortfarande Kristus som en unik frälsare men det är ändå intressant.

Charlotte Thérèse 6 oktober 2009 kl. 10:17  

Zoltan,

Vet inte riktigt vartåt du tänkte att det lutade...? De möjliga lutningarna med utgångspunkt från Weil är ganska många. Nu är det i alla fall skrivet... :-)


Papa Dan,

Det var länge sen jag läste hennes skrifter, minns inte vilken jag började med, eller om jag tog mig igenom alla. Men kanske någon annan har något råd om var det är bäst att börja? Annars föreslår jag att du helt enkelt bara börjar, för man kan dyka ner precis var som helst. Hennes skrifter är inte särskilt ordnade, utan allt möjligt kommer upp. En dåtida bloggare!?

Hittade henne nu hos Emilia Fogelklou.

Vad intressant med Kristus som en ny Buddha! Har inte hört om det förut så vitt jag kan minnas.

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP