onsdag 26 augusti 2009

Klosterliv i Sverige


Lars Hillås har skrivit ett slags reportagebok från en rad kloster-/retreatbesök runt om i landet (utgiven på Cordia).

I Sverige finns ett 30-tal katolska kloster och ordnar representerade, någorlunda utspridda, men med viss koncentration i Skåne.

Därtill finns, enligt boken, ett ortodoxt munkkloster utanför Borås, men det finns åtminstone ett ortodoxt kloster till, i Vavd i Uppland, med hittills en nunna. Ytterligare ett nunnekloster är planerat/initierat i Örkelljunga.

Även ett antal protestantiska kloster har uppstått efter reformationen (vilket fortfarande inte verkar vara helt oproblematiskt). Inte så få har sedan konverterat till katolska kyrkan, och förvånansvärt många katolska kloster på svensk mark är startade av konvertiter.

Förutom dessa egentliga klostermiljöer så finns det även några ekumeniska kommuniteter och retreatgårdar att välja mellan för den som söker en kortare tids avskildhet för eftertanke.

Boken riktar sig just till den som är intresserad av att besöka en sådan miljö. Titeln är kanske en aning missvisande eftersom boken inte handlar enbart om kloster utan även inbegriper dessa andra ställen.

Jag ställer mig lite frågande till hur urvalet av platser har skett. En stor del av de besökta klostren är sådana som har grundats av protestanter som senare konverterat (eller i undantagsfall inte). Och det är en markant övervikt av benediktinska sammanhang, på bekostnad av t.ex. karmeliter som knappt ens nämns trots att de har stort andligt inflytande i vårt land, inte minst genom sin litteratur. Visst hade väl Norraby varit värt ett besök...?

Själv fastnar jag mest för en del upplevelser och samtal i boken. T.ex. mötet med ikonen i Bjärka-Säbys eremitage:

"Precis så känns det, som en ljusstråle som läser av mig. Men på insidan. Förbluffad upplever jag hur den tålmodigt undersökande blicken vandrar in i mig och, känns det som, ser sådant som jag själv inte är medveten om. Det finns en fråga i blicken, men jag lyckas inte sätta ord på den, än mindre besvara den."

Intressant är också samtalet med syster Else-Marie i Rögle:

"Vore det Guds vana att göra under i tid och otid, till exempel för att vi skulle slippa lida, så skulle det ge ett samhälle som vore helt omöjligt att leva i. Det skulle upphäva sambandet mellan orsak och verkan, vilket i sin tur skulle innebära att allt ansvarstagande upphörde."

Även hennes förklaring av hur t.ex. Darwin är oproblematisk för katolsk tro är tänkvärd!

"Om det finns någon motsättning mellan tro och vetenskap så beror det på att någondera sidan inte tänkt efter tillräckligt."

Förutom glimtar från specifika kloster serveras också tips för klosterbesökaren, samt en förtjänstfullt kompakt men innehållsrik historisk beskrivning, en liten uppslagsdel som tar upp klosterjargong, och en adressförteckning och litteraturtips för den som vill fördjupa sina kunskaper om klosterliv.

Rekommenderas, kanske främst som en nybörjarbok i ämnet!

5 kommentarer:

Bitte 26 augusti 2009 kl. 14:16  

Bra recension av en bok som verkar mycket intressant!

Johanna G 26 augusti 2009 kl. 16:40  

Vad jag förstod när jag läste boken så gjordes urvalet mer på huruvida det fanns gästhem än något annat. Och karmeliterna, vad jag har förstått, har väl inget sådant? Eller är det bara systrarna som saknar ett?

Charlotte Thérèse 26 augusti 2009 kl. 20:02  

Tack, Bitte!

Johanna, Norraby/Tågarp är karmelitbrödernas kloster - med gästhem.

Inte alls långt ifrån två av benediktinklostren som besöktes.

Johanna G 27 augusti 2009 kl. 10:56  

Charlotte:
Jo, det visste jag, men jag visste inte att de har ett gästhem. Förlåt om jag lät besserwisserig.

Charlotte Thérèse 27 augusti 2009 kl. 14:50  

Nu vet du! :-)

Tyckte inte att det lät besserwissrigt - men man vet aldrig hur text uppfattas i andras ögon...

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP