Katolsk präst fann ett bättre sätt att vara präst på
Men hans tidigare kollegor ser hans utveckling till det positiva som ett förbönsämne. Tänk så olika man kan se på det.
***
"In 2004, Chibundi, a native of Zambia, became the first African-born priest ordained in the Roman Catholic Archdiocese of Louisville.
But early this year, Chibundi left the Roman Catholic priesthood and started an independent parish known as Rabbouni Catholic Community, which uses liturgical services similar to those in Roman Catholic parishes, though it has no connection with the larger denomination.
"We understand the term Catholic as, 'Here comes everybody,'" Chibundi said.
Rabbouni is the only Kentucky church affiliated with the Reformed Catholic Church, a loose global coalition of about 300 small parishes. The Columbus, Ohio-based denomination has bishops and preserves many traditional beliefs, such as that Jesus is present in the Communion bread and wine.
But unlike the Roman church, parishes govern themselves, Communion is available to all and the priesthood is open to married men, women and openly gay people. Other "independent" Catholic churches also operate in Louisville.
Chibundi, 35, said he wrestled for years with the Roman Catholic requirement that priests, with few exceptions, be celibate. He is now engaged.
He said he also grew disenchanted with the church's restrictions on Communion for those who remarry after divorcing and with the Vatican's teaching that homosexuality is "objectively disordered."
"We are called to invite, no questions asked," said Chibundi, whose plain-spoken sermons, lilting accent and warm smile have made him a popular preacher among his parishioners.
"Questions need to come later, if they need to arise," he said. "It's not my place to sort. God will sort.""
Läs mer här.
9 kommentarer:
Såvitt jag förstår har Chibundi varit lite av en "evangelikal" redan tidigare och många i hans tidigare (katolska) församling har känt sig en smula obekväma med hans gudstjänster (liksom jag antar att han gjort med att fira den katolska mässan). Därför tror jag det här passar både honom, och kanske både hans gamla och nya församlingsmedlemmar, mycket bättre!
Det såg jag ingenting av i artikeln - läste du det nån annanstans?
Han firar ju mässan just katolskt - det var väl liksom en av poängerna?
Men alla är välkomna till hans katolska mässor, till skillnad från till en romersk "katolsk" mässa - som är exklusiv, namnet till trots.
1. Han är inte katolsk präst längre.
(inte i alla fall i den vedertagna meningen då han inte får verka inom Katolska Kyrkan)
2. Rörelsen ifråga kan ifrågasättas huruvida den är kristen ens, då man tydligen inte vänder sig emot homosexuella handlingar, exempelvis Rysk-Ortodoxa kyrkan bröt ju kontakterna med Svenska kyrkan då man började välsigna homosexuella par.
3. Bibeln förbjuder explicit idéen att "skilja" sig och sedan gifta om sig.
Generellt: personen ifråga verkar mer intressant om vad han vill ha än vad som är Guds vilja...
Minutz,
Sån där rappakalja har jag slutat kommentera.
Fånigheter får stå obesvarade och skämma ut dem som skrev dem.
Ja, det har jag läst tidigare, i en lokal artikel - jag har en del vänner i den trakten, så de brukar hålla mig underrättad! Tydligen är det så att även om hans mässor är katolska så är det många som tycker det har varit för mycket "hallelujarop" och högljudda "AAAAMEEEN!" i klassisk "amerikansk predikatstil", så jag kan ju tänka mig att många katoliker inte varit helt förtjusta=)
Själv lägger jag inte in några värderingar i det - men jag gissar att det finns dom som gör det!
Bitte,
Det brukar annars kallas karismatiskt - vilket är väldigt vanligt i katolska kyrkan, särskilt i andra länder än i Norden.
Jag vet vad det kallas, Charlotte, jag upprepade bara vad mina vänner sagt till mig. Och som du säkert förstod av sättet de uttryckte sig så känner de sig inte alls bekväma med den karismatiska rörelsen;)
Bara för att man inte råkar gilla en stil så kan man inte säga att den inte är katolsk. Så där var dina vänner lite väl fördomsfulla.
Det är i högsta grad katolskt, och ett bra exempel på hur levande ( i motsats till stendöda ritualistiska) mässor gärna får utformas.
Ja, visst har de fördomar, precis som vi alla har! I deras fall tror jag det beror på att de sett alltför många exempel på hur karismatisk kristendom i vissa fall kan utvecklas till framgångsteologiska personkulter. Sånt är dessvärre alldeles för vanligt just i USA!
Personligen tror jag de är lite rädda att den högtidliga Heliga Mässan ska förvanskas till något de inte känner sig hemmastadda med (fast det vill de inte riktigt erkänna...).
Som tur är finns det också mer traditionella församlingar där de bor (och runt omkring i hela USA). Det är ju det som är det fina med Kyrkan, att den håller högt i tak för olika sätt att utforma gudstjänsten.
Men själv har jag lite svårt att se hur den liturgiska ritualen skulle kunna vara något annat än levande och vital. Men det beror förstås på vilken präst som firar mässan, och hur stämningen är i församlingen. Det är mycket som spelar in och själv störs jag inte alls av den karismatiska rörelsen.
Skicka en kommentar