torsdag 20 augusti 2009

Brandvakt - vad har kommunen för lösning?

Under kvällspromenaden igår kom jag förbi en skolgård där det brann. Några synnerligen intelligenta ungdomar hade hällt ut en massa bensin och tuttat på ett klädesplagg. En bensindunk låg intill, även den brann, så både bensin- och plastångor spred sig. Kidsen, de var kanske i 13-14-årsåldern, sprang iväg med benen på ryggen när de såg mig.

Det fanns inget i närheten att släcka elden med, så jag gick hem och ringde SOS alarm... Gick först tillbaka för att kolla om någon av dem jag mötte medan jag passerade över skolgården och strax efter kanske hade lyckats släcka den, men det brann ännu mer än tidigare. Och ingen annan hade tydligen ringt och larmat, fick jag veta när en stor brandbil fullastad med brandmän (och en brandkvinna) snart anlände. Lite överdimensionerat pådrag kanske - jag sa att det var en liten brand, men också sådana behöver ju släckas. Det kändes tryggt i alla fall att veta att de kan vara på plats så snabbt om det skulle hända något riktigt allvarligt. Och det är inte första gången det brinner vid skolorna, så de suckade ganska uppgivet. Polisen kan ju inte ha koll hela tiden.

Vid sådana här tillfällen börjar man undra över en del saker.

Är det ingen numera som känner ansvar för den omgivande miljön? Samma sak undrade jag under första året här då jag plockade massor av burkar som folk kastat omkring sig överallt, bl.a. i naturreservatet...

Nu undrar jag också inte minst vad Uppsala kommun tänker göra för alla sysslolösa förortsungdomar som dräller på skolgårdarna om kvällarna och hittar på en massa dumheter för att det inte finns någon lokal där de kan vara och göra något trevligt...

3 kommentarer:

Bitte 21 augusti 2009 kl. 18:48  

Väldigt tänkvärt inlägg. Jag log lite när jag läste att du brukar gå och plocka burkar o annat skräp - sån är jag också. Jag är en klassisk "tant" på det sättet men jag kan inte låta bli. Precis som du undrar jag om folk inte känner ansvar för den gemensamma naturen - och frågan är då i så fall varför?? Har vi blivit så blasé att vi skiter i allt numer? Minns när sonen började högstadiet - småbränder var och varannan vecka i början - kunde ha gått riktigt, riktigt illa. Ska det behöva bli som i S-tälje, där kommunen nu måste (?) investera 5 miljoner (av pengar som kunde ha använts i undervisning, som stöd till resurser osv) för att installera övervakningskameror i skolorna...

Charlotte Thérèse 21 augusti 2009 kl. 20:25  

Jag plockar alltför sällan upp burkar numera, mest för att jag inte har någon plastpåse med mig att ta dem i - brukade vara mer preparerad för eventuell burkplockning förr när det drällde av dem. Nu ser man mest några enstaka ibland.

Ja, det låter ju tråkigt med övervakning. Tror inte att det är rätt metod. Snarare borde de väl anställa extrapersonal som ungdomarna kan känna förtroende för, som är där bara för deras skull och som de känner är på deras sida, som kan få dem på bättre tankar, inspirera dem till bra saker. Helst innan det är för sent.

Jag skrev faktiskt till kommunen om det här - och fick snabbt svar. Det finns en fritidsgård nånstans här (jag har aldrig sett någon, och tycker jag känner till området väldigt väl efter två år, så stort är det inte, men den finns alltså...). Frågan är bara varför de "tuffa" ungdomarna inte går dit, och hur de kan fångas upp.

Fick en kontaktadress även till fritidsgården, så jag tror jag går vidare med det här. Det känns viktigt.

Bitte 22 augusti 2009 kl. 17:36  

Gör det! Såna här frågor är mycket viktiga för oss alla!

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP