Fyra kvinnliga katolska biskopar vigda
De kvinnliga prästkandidaternas mängd har nu gjort det nödvändigt att viga fler biskopar i USA... Fick just följande meddelande.
***
Press release
Roman Catholic Womenpriests USA is pleased to announce the ordinations of Joan Mary Clark Houk, Andrea Michele Johnson, Maria Regina Nicolosi and Bridget Mary Meehan as Roman Catholic bishops. These ordinations took place on April 19, 2009 in California. Officiating at the ceremony were Bishops: Patricia Fresen and Ida Raming from Germany and Christine Mayr-Lumetzberger from Austria.
Joan Mary Clark Houk has been called by the members of the Great Waters Region to minister pastorally to the womenpriests, womendeacons and People of God of her region. To be always mindful of that call, she has "Faithful Servant" inscribed on her bishop's ring. Joan's many years of parish ministry, and her experience as a wife and mother has prepared her well for her pastoral role. Married for forty-eight years, Joan and John have six children, eight grandchildren and a great-grandchild.
Andrea Michele Johnson resides in Annapolis, MD, and has been elected to serve as bishop for the Eastern Region. She has worked in international education exchange with the senior Fulbright Scholar Program, and also as a director of religious education over many years. She was pastoral minister in a priestless Catholic parish in the mid-1980’s and also served as a former director of the Women’s Ordination Conference, Andrea currently works in hospital chaplaincy. She is happily married to Spencer, her husband of thirty-nine years and is the mother of three adult children – two sons and one daughter, and is the grandmother of two.
Maria Regina Nicolosi was elected by the members of the Midwest Region to be their bishop. Regina was born in the Rhineland, Germany, close to the Abbey of St. Hildegard and before she moved to the USA, she was a teacher. After raising her family, Regina worked as a senior housing manager and a nursing home chaplain. Currently, she celebrates Eucharist with small faith communities and has served as the program coordinator for the Midwest region. In this role she has helped prepare several women for priestly ordination. Regina is married and has four children and eight grandchildren. She and her husband Charles live in Red Wing, MN.
Bridget Mary Meehan, a Sister for Christian Community, was elected to serve as bishop for the Southern Region. She presides at inclusive liturgies and sacramental services for vibrant faith communities in Sarasota, Florida and Falls Church, Virginia. For fifteen years, Bridget Mary served as a pastoral associate at Ft. Myer Chapel in N.VA. She is the author of eighteen books including Praying with Women of the Bible, Praying with Visionary Women, and co-author of Praying with Celtic Holy Women. She is host/producer of TV/Internet media designed to promote justice, equality and mutual respect, and dean of the Doctor of Ministry Program for Global Ministries University.
20 kommentarer:
Hoppas vi får se kvinnliga präster/biskopar inom katolska kyrkan snart. Att präster skulle få gifta sig vore bra det också.
Som supporter till KK hoppas jag att det sker inom en snar framtid.
I princip har vi ju redan allt detta.
Pressmeddelandet handlar om katolska kvinnliga biskopar - och präster finns det ganska många redan.
Det är bara ett erkännande från Vatikanen som saknas. Lekfolket har välkomnat dem varmt. Det är tydligt att deras tjänst behövs och är efterlängtad.
Men erkännandet lär tyvärr dröja.
Gifta präster finns också.
Men visst borde det bli valfritt för samtliga.
Men finns det verkligen så många aktiva som bevistar gudtjänster med kvinnliga katolska präster att det motiverar så många biskopar? jag är tveksam..
Biskoparna behövs för att viga alla kandidater som står på kö - ett 70-tal bara i USA...
De kvinnliga prästerna är mycket efterfrågade - USA är stort. Och folk välkomnar detta - pedofilskandalerna fick många att besviket lämna kyrkan. Nu finner de hopp igen. Många församlingar har också varit helt utan präst i åratal.
I Europa är det annorlunda - efterfrågan är inte lika stor - förmodligen för att sekulariseringen har gått så långt här, och för att många länder har prästöverskott snarare än prästbrist jämfört med USA.
Men är det inte så att de katolska präster som är gifta är konvertiter som var gifta redan innan de konverterade och blev präster inom katolska kyrkan? Såvitt jag förstår får de inte gifta om sig om de blir änklingar.
Ja, de flesta är protestantiska/anglikanska konvertiter som prästvigts på nytt.
Några tillhör med Rom unierade riter - som aldrig har lämnat praxis med gifta präster.
Och ytterligare några har helt enkelt gift sig - och fortsatt som präster i den mån folk efterfrågar deras tjänster - men i marginalen.
Känner t.ex. en gift präst som specialiserat sig på att vara vigselförrättare (han är även utbildad till advokat) - och det var för att vänner tjatade på honom - att de ville att just han skulle viga dem - fast han då var gift.
En del gifta män har också vigts de senaste åren av RCWP-rörelsen.
Inget hindrar att viri approbati - gifta män med gott anseende - skulle kunna vigas till präster.
Så det är väl på de här sätten som kyrkan långsamt förändras tillbaka till tidigare praxis. Medan nuvarande praxis förstås alltid kommer att vara ett alternativ för den som är kallad både till celibat och till att vara präst.
Men ska alla som vill vigas till präst få vigas till präst? Och vilken utbildning har de för att klara av att vara präst..det finns väl inget seminarium för kvinnliga katolska präster vad jag vet.
Det är ju en "ganska" sjuk syn att alla som själva vill ska få vigas till "präster".
Då talar vi inte längre om en kallelse.
Då talar vi snarare om impulser.
Det finns ett krav för att kunna bli prästvigd i Katolska Kyrkan: att man skall vara en döpt man i Katolska Kyrkans fulla gemenskap. Sedan finns det massor med "mindre" krav förvisso, som jag inte vet hur strikta de är med alls, såsom att man ska ha varit katolik i minst tre år, man ska vara aktiv i en församling, man får inte ha en "grav homosexuell tendens" och en del annat som jag säkert inte vet om...
Det är inte så mycket "hårda" krav, men många "mjuka".
Jonas,
Självfallet handlar det om en kallelse - så svar: nej, alla som vill ska inte vigas.
Samtliga kvinnor har en gedigen teologisk examen i botten - de har läst på samma skolor som manliga prästkandidater. Flera av dem har doktorerat. Några har undervisat prästseminarister! Många har lett prästlösa församlingar i decennier.
De har även en egen utbildning som alla kandidater måste gå igenom - som inkluderar alla slags prov - allt från psykologutlåtanden till praktisk handledning från en redan vigd präst.
De är alltså i många fall högre utbildade än de män som prästvigs - och de har dessutom lång livserfarenhet.
Minutz,
Visst ska det finnas höga krav på kandidaterna - men diskriminering p.g.a. kön är fullständigt orimligt och ovärdigt en kristen kyrka.
Charlotte, du skrev ju att ett 70-tal prästkandidater står på kö, då undrar jag vem som har godkänt dem så att de har tillräckliga kunskaper, har de rätta personliga egenskaperna och inte minst har en genuin kallelse?! De har alltså gått på katolska seminarier eller skolor?
En liten kommentar till det du skrev tidigare. Det finns inga protestantiska präster utan de kallar sig pastorer och är inte vigda. Även bland de som kallar sig lutheraner i Tyskland och Usa finns det i allmänhet inga präster även ur deras egen synpunkt. (Det allmänna prästadömet, finns alltså inget särskilt prästadöme). Däremot har både The Anglican Communion och Svenska Kyrkan apostoliskt vigda präster, vars vigning som bekant dock inte erkänns av katolska kyrkan.
De biskopar som redan hade vigts före dessa fyra har godkänt kandidaterna efter över ett års prövning och kompletterande interna studier.
De har dessförinnan läst på katolska seminarier och/eller universitet.
Nej, det är ur katolsk synvinkel mycket riktigt inte klarlagt om SvK och anglikanska kyrkan har apostoliskt vigda präster.
Charlotte Therese: det är såklart det inte är "diskriminering" det handlar om. På samma sätt som det inte är diskriminering att jag som man inte kan bli havande.
Män och kvinnor har olika egenskaper, och olika kallelser i livet. Vi är inte skapta att göra exakt samma saker.
Dessutom vore det ju just, som jag har för mig att jag påpekade, en homosexuell relation, så att säga, om kvinnor kunde bli präster, eftersom de skulle i praktiken gifta sig med en annan utav feminim karaktär, det vill säga Kyrkan.
De där resonemangen är nog bland de minst intelligenta som kvinnoprästmotståndare nånsin kommit på.
Det är inte en biologisk egenskap att prästvigas.
Det är som att säga att kvinnor inte kan bli piloter/advokater/lärare eftersom att män inte kan föda barn.
Om du på allvar menar det sista så bör du se till att inga män kan vara lekmän för då är de involverade i ett homoförhållande med prästen.
Jag har svårt att tro att någon av dessa kvinnor hade kunnat bli lagligt vigda även om de var män.
Att helt öppet visa sådan olydnad mot biskopen av Rom lär diskvalificera vilken manlig kandidat som helst.
Om vi i framtiden får kvinnliga präster så får vi hoppas att de inte är så usla som dessa.
Hur skulle de ha kunnat bli vigda utan att gå emot en paragraf i kanoniska lagen?
Det är ju den diskriminerande punkten de har gått emot - inte Rombiskopen - som för övrigt vägrar att ens ha en dialog med dem. Hade han haft det hade historien sannolikt sett annorlunda ut.
Och hade lagen inte skrivits för att diskriminera kvinnor under en tid då man inte visste bättre - då kvinnor inte var vatten värda - så hade ingen behövt gå emot lagen.
Ett sidospår: Rombiskopen var menad att vara biskop över Rom - inte över hela världen - det är en fullständigt omöjligt uppgift.
Därav mångfalden av problem inom vår kyrka. Trögheten, prestigen, maktfullkomligheten som kommer av auktoritärt toppstyre som kräver liktänkande och konformism in i minsta detalj.
Min åsikt är att man måste avstå från vigning om det inte kan ske lagligt. Det räcker inte att bara hänvisa till sin kallelse.
Det gäller ju även mig.
Lekmän är inte gifta med prästen.
Prästen däremot, själva vigningen, är ett slags bröllop mellan Kyrkan och prästen. Precis som Jesus Kristus är brudgummen till "bruden" - Kyrkan...
Johan,
Jag lyssnar mycket gärna till dina åsikter och förslag till lösningar om 10-20 år när du själv har sett lite mer av katolska kyrkans systemfel.
Minutz,
Partiell bokstavstolkning av symbolspråk håller inte - du får välja mellan att tolka saker in absurdum hela vägen och därmed missbruka symboliken - eller helt låta bli.
Ok, jag återkommer om 20 år. Innan dess har jag såklart inget att komma med. :-)
De flesta förblir i sin naivitet tills de själva råkar ut för otäckheter i kyrkan.
Hoppas du slipper vara med om det.
Risken är dock ganska liten som vit högutbildad man. (Särskilt det sistnämnda.)
Dansa vidare bara på rosenmolnen, så fortsätter de av oss som ser eländet att kämpa för förändring för dem som lider av diskriminering och förtryck i Guds namn.
Skicka en kommentar