måndag 8 mars 2010

I kyrkan är alla kärnfriska - eller...?

Man kan ju undra... Helandemöten och sakrament kanske gör susen, så att alla kristna mår jättebra och aldrig behöver stanna hemma från jobbet mer än max några dagar om året?

En intervju med svenska kyrkans ärkebiskop Anders Wejryd gör åtminstone mig fundersam (se nedan). Någonstans haltar resonemanget betänkligt.

Kyrkan värnar om flyktingar och miljö - med rätta - fast visst är väl även det i grunden politiska frågor som berör alla, åtminstone indirekt, genom att våra skattepengar går till detta?

Vad är då skillnaden jämfört med andra utsatta grupper som kyrkan startar ekumeniska upprop och protester för? Nya "sjukförsäkringen", som ironiskt nog innebär ett bortfall av försäkringen för de svårast sjuka, kommer att slå ut tiotusentals personer i vårt land bara under detta år, ställa dem utanför samhället, utan rätt att vara sjuka mer än ett visst antal dagar. Som om det vore ett brott att bli sjuk...

Är detta inte något som kyrkorna borde höja sina röster väldigt skarpt emot? Det är en inhuman ny lagstiftning - kan man se det på annat sätt?

Det verkar vara lättare för kyrkfolk att engagera sig i sånt som finns längre bort eller som passar bra i media. Som miljökatastrofer på andra sidan jordklotet eller ett och annat apatiskt flyktingbarn. Medan hemlösa fryser ihjäl på svenska vintergator och svårt sjuka hänvisas till arbetsmarknaden...

Och det är inte riktigt sant att denna fråga berör alla invånare i landet mer än övriga kyrkopolitiska frågor gör, så att det skulle göra detta till en särskild sak som kyrkan inte kan uttala sig enhälligt och skarpt om.

Det är trots allt en procentuellt sett ganska liten grupp i landet som är så svårt sjuka att de behöver få ersättning under längre tid än den nu tillåtna. Och med nuvarande regler förlorar de den - i mitt tycke - mänskliga rättigheten. Om jag var ärkebiskop skulle jag göra detta till en högt prioriterad fråga i nuläget. Och jag skulle utforma det som en ekumenisk manifestation.

Det handlar ytterst om att rädda liv! De som redan är i ett utsatt läge kommer inte att ha kraft att överleva detta. Bryr sig kyrkan inte om det?

***

"Sedan hösten 2008 har flera stifts diakoner tagit kontakt med socialförsäkringsministern för att visa på svårigheterna som människor hamnat i. Diakonerna vet vad de talar om. De har förstahandskunskaper, skriver han.

Men när det gäller politiska ställningstaganden svarar han att varken kyrkomöte eller kyrkostyrelse haft uppe frågan om sjukförsäkringen:

- Det kan bero på en grundläggande inställning att frågor som berör alla invånare i Sverige i första hand ska avhandlas i dagspolitiken.

Han konstaterar att i en rad andra frågor tar kyrkan ställning, till exempel asylpolitiken, biståndspolitiken, barns rättigheter och klimaträttvisefrågor, men att det i den här frågan inte vuxit fram någon gemensam opinionsbildning."

Läs hela artikeln här.

16 kommentarer:

Rolf 8 mars 2010 kl. 13:57  

Vad ska vi ha kyrkan till när den inte tar ställning till okristliga beslut i politiken? Beslut som påverkar de svaga i samhället negativt.
Nog skulle Jesus fördömt de nya sjukförsäkringsreglerna det är jag som troende absolut övertygad om.
Svenska kyrkan är sekulariserad i rötterna i dag.
Man skäms snart för att kalla sig kristen.

Charlotte Thérèse 8 mars 2010 kl. 15:18  

"Nog skulle Jesus fördömt de nya sjukförsäkringsreglerna"

Ja, helt säkert!

Om nu inte svenska kyrkan bryr sig om vad de sjuka i vårt land utsätts för så borde det väl finnas andra kyrkor som gör det? Var är de i debatten??

Patriciatjejen 8 mars 2010 kl. 16:08  

Jag anser ju att, även om kyrkan är skild från staten,- och kanske ju därför faktiskt - borde de ta starkare ställning mot dessa orättvisor istället för att bara konstatera att det i Sverige är dessa sociala frågor än så länga svaga i jämförelse med tex asylpolitiken. Någonstans måste de ju börja och tar inte ärkebiskopen detta på sin agenda och verkligen arbetar mot dessa orättvisor genom att ta fram dessa i dagsljuset så förblir ju ställninen inom svenska kyrkan svag! Det går inte att släta över detta och säga att dessa frågor skall i första hand tas upp i dagspolitik - vilket vi ju redan gör - utan vi behöver verkligen hjälp och stöd av olika insatser i dessa frågor!! Och folket måste börja våga stå upp mot denna orättvisa istället för att förbli osynliga och acceptera allt detta! Och då menar jag även de friska,- eller kanske just de för det är ju faktiskt de friska som har förmågan - vi sjuka är ju redan så utarmade i våra sjukdomar och i vår kamp från en dag till en annan!!

Många svenskar verkar tänka och tycka att " det berör inte mig" och tom har jag hört av några långvarigt sjuka som redan länge sen har fått beviljat sjukersättning med varaktighet att " ja, men jag riskerar inte att hamna i utanförskap så det angår inte mig..Jag har ju min sjukersättning"
fick jag höra av en när jag ville bjuda med henne till RESURS och förklarade syftet
Vilken fullkomligt absurd och egoistisk tankegång det där är!!
Jag menar, av dessa svåra sociala orättvisor som vi idagsläget ställs inför i vårt land borde det beröra alla och inte enbart dem som redan kämpar pga sina sjukdomar, handikapp och dagliga livsföring för det är ju trots allt så, i motsats till vad den oempatiske säger Axén*, så kan vi alla ju bli sjuka någon gång och behöver detta skyddsnät som socialförsäkringen oss ger!

Så jag undrar,
var är ärkebiskopens engagemang i dessa frågor??

Ha en fin dag allihopa och kram på er och vi alla på RESURS ser gärna även DIG som medlem där, Du kan göra skillnad! :
http://resurs.ning.com/

Charlotte Thérèse 8 mars 2010 kl. 16:54  

Tack för din kommentar!

Känner inte till RESURS, men ska ta en titt på er sida.

Det verkar som att de flesta tror: "detta kan inte drabba mig" och så bara blundar de och går på.

Men jag kan inte låta bli att bry mig om orättvisor...

Hoppas att det även kan bli en kyrklig protest mot denna skandal.

Anonym 8 mars 2010 kl. 19:39  

Tack för din klarsynta blogg, men nej tyvärr är alla inte alls kärnfriska i kyrkan, och om man ska va väldigt krass så underlättar de nya sjukreglerna också för kyrkan som arbetsgivare att göra sig av med sjuk personal. Men så illa får vi väl ändå hoppas att det inte är.

http://www.sr.se/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=3491939

Lasse 8 mars 2010 kl. 20:07  

..."Många svenskar verkar tänka och tycka att " det berör inte mig" och tom har jag hört av några långvarigt sjuka som redan länge sen har fått beviljat sjukersättning med varaktighet att " ja, men jag riskerar inte att hamna i utanförskap så det angår inte mig..Jag har ju min sjukersättning"...

Jag betraktar mig främst som en humanist och ateist. Det sistnämnda hindrar mig emellertid inte att starkt engagera mig i andra människors lidanden och känna ansvar och delaktighet i det stora vi alla är del av. Förhoppningsvis lever jag upp till de etiska värden jag inbillat mig att den svenska kyrkan värnat och velat sprida. Detta handlar om mer än gudstro och därför har jag stått kvar som medlem i den svenska kyrkan.


Att många människor egoistiskt resonerar som Patriciatjejen beskriver i sin text, är beklämmande, men ärkebiskopens stora försiktighet och/eller tillsynes svala engagemang i den här frågan förvånar mig storligen.

Jag undrar naturligtvis av vilken anledning jag som ateist ska stå kvar vid en verksamhet som inte motsvarar mitt eget engagemang i mina medmänniskor och min omvärld. Är detta verkligen rätt tillfälle att peka nedåt i organisationen?

Kanske är det dags att gå ur denna klubb och lägga pengarna på lokala och mer jordnära satsningar istället?

Hannelore 8 mars 2010 kl. 21:10  

Tack för ditt inlägg Charlotte Therese, det värmde. Tycker också att Svenska Kyrkan borde vara lite mer konsekvent om man nu verkligen vill värna de mest utsatta.

Kanske borde Resurs skriva till påven också - är inte alls menat som ett skämt. Utomlands tror säkert många att Sverige fortfarande är ett välfärdsland, inte att vi har en regering som kränker de sjukas rättigheter.

Hela pressmeddelandet och svaret från ärkebiskopen kan även läsas här:


http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dtr/pressrelease/view/svar-fraan-aerkebiskopen-om-sjukfoersaekringsreglerna-380538

Charlotte Thérèse 8 mars 2010 kl. 23:20  

Anonym,

>om man ska va väldigt krass så underlättar de nya sjukreglerna också för kyrkan som arbetsgivare att göra sig av med sjuk personal

Oj... Ja, så kanske det går. Men då om inte förr så borde det väl bli ett ramaskri? Även i kyrkan?

Ska kolla din länk.

Charlotte Thérèse 8 mars 2010 kl. 23:24  

Lasse,

Kyrkligt medlemskap har inte alltid så mycket med medmänsklighet att göra. Tyvärr.

Kyrkan innehåller både de bästa och de värsta av miljöer och människor. Lär ha en mycket dålig arbetsmiljö t.ex.

>Kanske är det dags att gå ur denna klubb och lägga pengarna på lokala och mer jordnära satsningar istället?

Ja, eller varför inte ta chansen att skriva till ärkebiskopen om detta - om många gör det så kanske han förstår att det förväntas ett kyrkligt agerande även i denna fråga...? Det vore bra.

Charlotte Thérèse 8 mars 2010 kl. 23:27  

Hannelore,

Ja, konsekvens är aldrig fel...

>Kanske borde Resurs skriva till påven också - är inte alls menat som ett skämt. Utomlands tror säkert många att Sverige fortfarande är ett välfärdsland, inte att vi har en regering som kränker de sjukas rättigheter.

Vad skulle påven kunna hjälpa till med här? Han ser nog Sverige som ett moraliskt förfallet missionsland kan jag tro... ;-)

Har vänner i USA och andra länder som ser på Sverige som rena idyllen vad gäller försäkringar och sjukvårdssystem. Men nu har allt rasat samman, och de tror mig knappt när jag berättar...

Tack för länk!

Lasse 8 mars 2010 kl. 23:59  

Ja,Charlotte Therese. Historien berättar en hel del. I de lugnaste vatten...

Visst, varför inte skriva en rad... eller två. I alla läger finns det tvivlare och människor som önskar det var annorlunda Det är viktigt att försöka ge dem stöd.

Hannelore 10 mars 2010 kl. 12:24  

Ja, utomlands tror nog många fortfarande att Sverige är rena idyllen.

Maria Werme skrev en bra kommentar till artikeln i Kyrkans Tidning:

http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/wejryd_nya_sjukreglerna_inte_kyrkans_bord_0_13149.news.aspx

Hannelore 10 mars 2010 kl. 12:30  

Försöker lägga in länken igen.

Nya sjukreglerna inte kyrkans bord

Charlotte Thérèse 13 mars 2010 kl. 12:17  

Lasse, ja gör det!

Hannelore, tack, läste den!

Lasse 13 mars 2010 kl. 18:24  

Jag har skrivit men undrar över lämpligheten att bifoga den här adressen... Är det okej?

Charlotte Thérèse 15 mars 2010 kl. 11:40  

Lasse,

Du menar adressen till min blogg?

Självfallet är det ok - gör gärna det!

Hoppas han skriver en rad om han tittar in här - vill gärna ha en kommentar till hans uttalande.

Hoppas också att han inspireras till handling...

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP