onsdag 4 februari 2009

Vatikanska konspirationsteorier mot SvT!

Den här SSPX-soppan blir bara mer och mer komisk - och samtidigt allt mer tragisk, eftersom Vatikanen tyvärr lyckas göra bort sig än mer fatalt för varje steg som tas.

Senaste nytt (som naturligtvis är helt absurt):

"Nu tycks Vatikanen satsa på en ny kommunikationsstrategi: det hela handlar om en svenskinspirerad kupp mot påven med stöd av progressiva präster inom katolska kyrkan. Enligt rapporten var ”fällan förberedd för Hans Helighet Benedictus XVI” när Uppdrag gransknings reporter Ali Fegan frågade Williamson om ett uttalande om gaskamrarna han tidigare hade gjort i Kanada.

”Vem berättade för Sveriges Television” om Williamsons uttalande från Kanada? frågar sig sedan Vatikanen och fastslår att det måste vara den franska journalisten Fiammetta Venner – ”en mycket känd fransk lesbisk aktivist som anklagat SSPX för kopplingar till extrema högerpartier i Frankrike”.

– Löjligt och beklämmande. Rapporten bygger på lösa spekulationer utan fakta. Kyrkan försöker skaka av sig problemet genom att skjuta på budbäraren. Det är inte vårt fel att påven hävt bannlysningen. Vi har bara avslöjat Williamson som förintelseförnekare, säger Ali Fegan till SvD."

Artikeln visar vilka tillfälligheter det var som ledde till att programmet sändes när det sändes, och att biskop Williamson kom att medverka.

Läs mer här.

Dagen skriver så här.

Fint att också Dagen skriver om meddelandet från RCWP. (Men var fick de nyheten ifrån, kan man undra, eftersom det inte hänvisas till någon källa, och pressreleasen knappast har gått ut till svenska media?) Och varför sätta citationstecken kring katolska kvinnliga präster? Då har man redan gjort en tolkning som går emot att de är präster. Trist. Det sänder verkligen ut dubbla budskap.

Per Beskow skrev en intressant artikel i måndagens tidning - men jag hittar den ännu inte på nätet. Hoppas den läggs ut så det går att länka till den, eftersom den är högst relevant då den klargör att SSPX inte på något sätt är förenade med katolska kyrkan efter att bannlysningen upphävts - utan situationen snarast är sämre för dem nu, eftersom deras biskopar inte längre kan verka som biskopar utan att bannlysas på nytt. Alla tycks ha förlorat på det hela. Inte minst katolska kyrkan, vars trovärdighet nu är kraftigt underminerad.

Tidigare blogginlägg om SSPX finns här.

***

Uppdatering

Hittade en intressant artikel till:

"I think this pope consults very little," said Marco Politi, a biographer of Pope John Paul II. "In three years he has succeeded in creating strains with two of the world's leading religions. It raises the question about the governance of the universal church."

Läs mer här.

Per Beskows artikel finns nu också tillgänglig här.

19 kommentarer:

Anonym 4 februari 2009 kl. 11:46  

Jag är mycket intresserad av att veta hur det fungerar i katolska kyrkan utifrån att upphävandet av bannlysningen innebär att de ínte kan verka som biskopar? Jag har inte försått hur det fungerar och tycker att det är hemskt att excommunicera folk - protestant som jag är - och att möjlighten att frånta ämbetet borde praktiseras istället. Är det så det funkar?
m v h Emma

Charlotte Thérèse 4 februari 2009 kl. 12:17  

Emma,

Det här är ganska komplicerat - som jag skrivit tidigare så var t.o.m. experter i Vatikanen oeniga om hur detta med SSPX-biskoparna skulle tolkas.

Men enligt Per Beskows artikel så är de förbjudna att utöva biskopsämbetet efter att bannlysningen upphävts. Så de har snarast förlorat på det - och verkar inte precis vara villiga att ge upp sin syn på tvistefrågorna (Andra Vatikankonciliet och religionsdialog/ekumenik) för att nå enhet med katolska kyrkan.

Ämbetet fråntas ingen som är vigd - för det ses som ett sakrament och är därmed oupplösligt - en gång präst - alltid präst.

Blir man som präst exkommunicerad kan man alltså fortsätta utöva ämbetet - fast alla handlingar blir då olagliga i kyrkojuridisk mening (men är fortfarande giltiga sakramentalt).

Exkommuniceringar är trots allt ganska ovanliga.

De präster/biskopar som sköter sig illa brukar befordras till en position där de kan ställa till med så lite skada som möjligt (ibland i själva Vatikanen) - men som utåt verkar vara en belöning.

Exkommunicering betyder inte uteslutning - men utestängande från sakramenten (utom bikten) - vilket för en präst i princip saknar betydelse eftersom han/hon själv kan fira t.ex. mässan - giltigt men olagligt. Det är i så fall värre för lekfolk om de blir exkommunicerade, eftersom de då står i princip helt utanför gemenskapen och inte själva kan fira mässan.

Hoppas det blev lite mer klarhet i frågan...

Anonym 4 februari 2009 kl. 12:38  

Hmm, ja tajmingen är ju en smula osannolik. Att spela in en dokumentär, men än mer att sända den (för det var ju trots allt svt och inte filmskaparen som bestämde) datumet ifråga för att en två dagar sedan få rapportera om att påven hävt en bannlysning av sällskapets präster föranleder att frågor om komplott med all rätt bör kunna ställas. Men tydligen är det "naturligtvis absurt" - naturligtvis som i "vi vet alla sanningen", eller vad?

Att som flera etablerade massmedier med högst kristfientliga grupperingar i styrelserna letar bränsle för att attackera kyrkan är inget nytt.

Kommunisterna hade ett helt program inom underrättelsetjänsten som gick ut på att smutskasta kyrkan, fabricera bevis för kyrkans s.k. medhjälp till nazisterna och dylikt som idag är avslöjat och historia (dock hänvisades det fortfarande emellanåt till sådana "bevis").

Idag finns det ett stort antal sekter så som bohemian grove, skull and bones och de översta stegen i frimureriet, jacobinianismen, och en mänged andra sekter med kopplingar till occultism (även kabbalah) som sedan länge bevisats vara i komplott mot kyrkan och återfinns i många av västvärldens styrelser, kongresser, senater, think tanks och NGOs.

Kanske har SVT någon med befogenheter som hyser lojaliteter mot någon av dessa. Sannorlikheten är ju hög med tanke på att man inte minst värvar inom rotary rörelsen.

Ämnet kallas "konspiration" och människor har sedan barnsben idag
fått lära sig att detta per definition naturligtvis är absurt.

Att amerikanska presidenter, diplomater, vetenskapsmän, finansiärer, forksare som lagt ner hela sina liv på att studera elitismen vittnar om något helt annat spelar ingen roll.

Man ser politiker som George Bush jr, och nu Obama, till synes humanister, "kristna", men inom etablisemanget också kända för sina kopplingar & lojaliteter till Skull & Bones, Boheamian Club, CFR, PNAC och andra elitorganisationer som whistle-blowers många gånger om varnat har en direkt antites till kristendom som agenda & som skulle kunna göra gemene man och kvinna rätt upprörd om de fick ta del av den närmast groteska pragmatism bundet till att främja egenintressen med många döda människor i kölvattnet som sedan organisationer så starkt förordar, ibland genom att finansiera terrorgrupperingar.

Och massmedia håller lojalt tyst om den elitkultur som idag har varit ett faktum i flera hundra år.

I svt:s program lekar man med ord som "katolska präster", för att sekunden innan sagt "inte erkända av katolska kyrkan" (dvs är de inte katolska präster). När sedan påvens dekret kom var det som om den röriga associationspsykologin tillämpad i dokumentären plötsligt fick pricken över i:et (nu tolkar allmänheten det som att dessa SSPX präster blivit erkända katolska präster..för att de är förintelseförnekare...dvs är katolska kyrkan nazistisk)

Att anklaga filmskaparen ter sig naivt. Däremot kan man ställa frågor kring varför SVT valt datumet för sändningen, och allmänheten nu får den minsann objektiva informationen(?) att allt bara var ett osannolikt sammanträffand.

Med större sannorlikhet beror det det hela nog på att Svt gjort research i ämnet och fått tipset att det kan bli en het ko att sända ett sådant program när det är känt att påven hållit på att arbeta med att söka få SSPX att bli mer katolska och på sikt kunna närma sig genuin katolsk lära, istället för att odla sin isolisationism.

Och att ens tänka tanken att det rör sig om en komplott, nej det är absurt.

Ungefär som när människor vägrar se hur amerikansk, pakistansk och israelisk underrättelsetjänst haft tydliga kopplingar till 11-september och London-bomb dåden såväl som Al-Cia:da. För att inte nämna andra Gulf of tonkins.

Sammanträffandet i tid vad gäller en historia som rör förintelseförnekelse och den storm av kritik som riktats mot Israel de senaste dagarna är också ett inte ointressant sammanträffande.

Förintelsen, i all dess hemskhet, är ju trots allt något vi bör minnas som mest när Israel bryter mot internationella konventioner som mest. Att sedan nazismen är en occult ideologi med märkliga likheter till andra ockulta ideologier som återkommer inom sfären för den absoluta elitismen bör allmänheten aldrig få känna-

I grund och botten är alla folk, kristna, ateister, judar, muslimer, hinduister osv offer för den elitkultur som saknar genuin lojalitet annat än mot sig själv och som bl.a. finansierade figurer som Stalin, Hitler, Mao, såväl som världskrigen och flertalet andra (så som nu i Irak). Deras metod kännetecknas av "divide and conquer" (sponsra båda sidorna i alla konflikter, skapa maximal konflikt för att sedan driva genom önskad agenda genom att presentera "lösningar"). De nyttjar maffia-metoder, ekonomiska kriser där de förflyttar pengar till centrala men privata banker utan insyn, de hyr in torpeder för politiska mord, har think tanks som sysslar med strategier för ekonomisk erövring, nyttjar mobbningskultur och utfrysning på tidningsredaktioner, utpressning, hot, leker gärna med ockultism, älskar elitism, nespotism och är alla eniga om behovet av att ständigt uppfostra allmänheten i det omöjliga i existensen av "konspirationer" med hänvisning till faran i att utmåla grupperingar som skyldiga, att det rör sig om bristande förståelse osv.

Men läser du detta, oavsett om du är katolik, jude, muslim, svensk, religiös, ateist bör du kanske ändå ge ämner tid för studier. För om vi ska tro alla de whistle-blowers som säger samma sak; så är det att vi alla utnyttjas och drivs till konflikt mot varandra, med död, förstörelse som följd.

Tänk fritt, släpp på känslomässig konditionering, var klok och kärleksfull. Många av världens konflikter skulle lösas om människor såg hur de manipuleras, och att problemet i grund och botten är en elitism inom elitismen, en ideologi som avgudar övermänniskan, saknar lojaliteter när allt kommer till kritan, avskyr kristna ideal för att det är en nagel i ögat på de vidriga metoder man tillämpar och tillber och offrar för Molech.

www.globalresearch.ca
www.infowars.com

Anonym 4 februari 2009 kl. 13:30  

Hej
Vi satte ciationstecken kring Katolska kvinnliga präster eftersom det var så vi trodde organisationen hette. Det var det inte, utan "Romersk-Katolska kvinnliga präster".

Det handlade alltså inte om något annat.

Tack för att du uppmärksammade oss om vårt misstag.

Charlotte Thérèse 4 februari 2009 kl. 13:42  

Tack, Emanuel för förtydligandet!

Då faller kritiken i fråga om det.

Kanske bättre att markera genom att kursivera - eller att använda stora bokstäver för varje ord, så som de själva gör. Då framgår det att det handlar om rörelsens namn. Citationstecken kan lätt missförstås...

Kommer ni att lägga ut Beskows artikel på nätet?

Charlotte Thérèse 4 februari 2009 kl. 14:03  

Anonym,

Dokumentet om bannlysningen undertecknades några timmar innan programmet sändes i SvT (och offentliggjordes ett par dar senare).

Hur i hela friden lyckas man medvetet med sådan tajming?

Det skulle förutsätta att SvT har en spion anställd i Vatikanen, bland påvens allra närmaste medarbetare.

Media behöver verkligen inte anstränga sig för att leta bränsle för att attackera kyrkliga missförhållanden - kyrkan serverar dem ju själv så snällt på silverfat efter silverfat.

>I svt:s program lekar man med ord som "katolska präster", för att sekunden innan sagt "inte erkända av katolska kyrkan" (dvs är de inte katolska präster).

Det stämmer, och det har jag också kritiserat programmet för - men har inte fått något svar.

>Sammanträffandet i tid vad gäller en historia som rör förintelseförnekelse och den storm av kritik som riktats mot Israel de senaste dagarna är också ett inte ointressant sammanträffande.

Du menar att SvT även skulle ha känt till att det skulle komma att bli krig i heliga Landet, och att Israel skulle bli hatat för sin massaker i Gaza, och att de därför väntat i flera månader med att producera och sända programmet så den antisemitiska tajmingen blir perfekt?

Du kommer med väldigt många påståenden, som inte verkar vara så mycket mer förankrade än Vatikanens konspirationsteorier.

Önskar för övrigt att du och andra undviker anonyma kommentarer - för att underlätta samtalet (är det tio anonyma som skriver på en gång så blir det väldigt rörigt).

Och jag anser att man bör kunna skriva dit åtminstone sitt förnamn om man nu står för det man skriver.

Blir det inte ett slut på anonyma inlägg snart så spärrar jag möjligheten att skriva utan att ange namn.

Har hittills haft den funktionen öppen eftersom en del inte vet hur man gör rent tekniskt för att få in sitt namn överst - de brukar då underteckna med sitt namn i slutet av inlägget istället.

Anonym 4 februari 2009 kl. 14:37  

Hej,

ja, jag vet inte om det är från Vatikanen som man säger att det är en komplott. Det enda man vet om dokumentet verkar ju vara att man försöker sammanställa händelseförloppet, vilket verkar rimligt. Tal om konspirationer och komplotter verkar ju inte kunna härledas till denna påstådda skrivelse (rykten, rykten...), utan är en beskrivning som lagts till rapporten av journalister.

F.ö. anser jag att det kan vara nog med konspirationsteorier, från alla sidor...

Menar,

Charlotte Thérèse 4 februari 2009 kl. 15:01  

Erik,

Ja, så kan det kanske vara. Men oavsett vad man kallar det - tankegångarna är allt ganska absurda.

>F.ö. anser jag att det kan vara nog med konspirationsteorier, från alla sidor...

Amen!

Anonym 4 februari 2009 kl. 15:51  

Det är iaf märkligt sammanträffande.
Men frågan är väl om svt har den typen av "inside" info från Vatikanen?

Anonym 4 februari 2009 kl. 16:12  

Ett klargörande från Vatikanens statssekretariat:

http://212.77.1.245/news_services/bulletin/news/23319.php?index=23319&lang=it

Engelsk översättning:

http://rorate-caeli.blogspot.com/2009/02/nota-della-segreteria-di-stato-seguito.html

Charlotte Thérèse 4 februari 2009 kl. 16:24  

Erik,

Tack för info!

Men texten kommer väl inte med några fakta som inte redan har stötts och blötts i media flera gånger under de senaste dagarna?

Bäst tycker jag slutet var:

"the violence against a single human being is violence against all"

Det borde även Vatikanen tänka på i högre grad...

Det här var också bra:

"The Holy Father asks to be joined by the prayers of all the faithful, so that the Lord may enlighten the path of the Church. May the effort of the Pastors and of all the faithful grow in support of the delicate and burdensome mission of the Successor of Apostle Peter as "custodian of the unity" in the Church."

Absolut!

Må den helige Ande komma med MASSOR av inspiration till påven om hur enhet - och förnyelse - kan uppnås...!

In my continued prayers!

Charlotte Thérèse 4 februari 2009 kl. 16:25  

Sleepaz,

Nej, det verkar som sagt högst osannolikt att de skulle ha det...

Anonym 4 februari 2009 kl. 17:16  

Hej Charlotte-Therese,

nej, det är egentligen ingenting nytt. Dock nämner den Williamson vid namn - d.v.s., hans uttalanden adresseras uttryckligen.

Dessutom klargörs att biskoparna fortfarande är suspenderade, och inte har någon auktoritet i katolska kyrkan. Upphävandet av ex-kommuniceringen sätts också i sitt relevanta sammanhang: den illegitima biskopsvigningen, inget annat.

I övrigt, som du skriver: 'oremus pro papa'!

Anonym 4 februari 2009 kl. 17:55  

Hej Charlotte Therese!

Detta med konspirationsteorier:
Detta program sändes vid en minnestid angående förintelen på Judar.
Det är ju ett Scop att gå ut och diskutera högerextrema biskopar som påstår att det aldrig har skett.

Det är också intressant för Påven att visa handlingskraft att han tar hand om de felaktiga i katolismen.

Då får vi ett datum som samstämmer att påstå att Svt har illvilliga tankar. Nu när KD sitter med i regeringen är att påstå vi har en regering med farlig agenda som slåss för att smutskasta katolska kyrkan. Detta ställer nog deras partiprogram i EU helt.

Detta är ju löjligt!

Det finns en direkt kopling med datumet jag tror att vi kan nöja oss med det som svar.

Mikael

Anonym 4 februari 2009 kl. 21:03  

Kupp är väl fel ord, fånigt att kalla det så. Men självklart så kände SVT till att Påven planerade att ändra syn på SSPX när de sände programmet. Men varför har det hela blivit en sån stor grejj? Hela SSPX känns mer som om de borde vara en TT-notis än ett ämne för ett program på bästa sändningstid.

Anonym 4 februari 2009 kl. 21:15  

Tack för info. Läste just att det inte är aktuellt för berörda personer att verka som biskopar om de inte tänker om vad gäller förintelsen. Bra, tycker jag. Komplott från SvT? Ja, alltså, om ingen annan reagerar på att en kristen rörelse i Sverige har biskopar som uttalar grova revisionistiska idéer, då är det väl bra att det kommer fram? Det var ju även nynassar med bland de svenske i gänget, uppenbarligen. Det är ju ingen som lagt orden i munnen på dem. Williamsson var ju mycket medveten om att programmet skulle sändas i svensk TV och inte i tysk. Skulden för att han beter sig helidiotiskt - är inte Påvens utan hans eget. Det finns ingen tvål i världen som kan radera det han sagt. Hans ursäkt var så tamt "Förlåt att jag offentliggjorde vad jag tycker, så biskop jag trodde att jag var", att man förundras.

Charlotte Thérèse 5 februari 2009 kl. 11:03  

Jonas,

Hur kan SvT ha känt till det?

Jag har själv inte sett någon info om det förrän dokumentet kom ut några dagar efter dokumentären. Undertecknat samma dag som den sändes.

Vatikanen brukar inte förhandsinformera om vad den tänker göra. Det brukar komma som en glad nyhet - respektive kalldusch.

Även för katoliker som följer nyhetsflödet noga.

Det skedde en så kraftig brytning i enhetssträvandena mellan SSPX och Vatikanen i somras att det inte var troligt att detta skulle hända.

En möjlighet är kanske om SSPX kände till att det var på gång och meddelade SvT...?

Emma,

Det stod om det i någon av artiklarna jag hänvisade till...

Det är jättebra att det finns granskande media! Men det är viktigt att de arbetar oberoende, inte har någon viss avsikt med undersökandet - utan är öppna för nya upptäckter.

Då brukar det bli bäst.

Anonym 5 februari 2009 kl. 18:07  

Charlotte Therese: Vi använder vanligtvis bara inledande versal för att förtygliga att det handlar om en organisation eller namn. Så också i det här fallet - men eftersom det var första ordet blev det tvetydigt. Därför nödlösningen med citationstecken.

Per Beskows artikel ligger ute.

mvh
Emanuel Karlsten

Charlotte Thérèse 5 februari 2009 kl. 19:11  

Emanuel,

Ok - artikeln är länkad till!

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP