torsdag 23 oktober 2008

Ulf Ekman i hetluften

Bland de frikyrkliga alltså... En katolsk karismatisk vän i USA tipsade om en intressant artikel...

Kul att bo mitt i händelsernas centrum! För övrigt så söker sig ganska många frikyrkliga till församlingen här - en del blir katoliker...

***

"In recent years, the prominent pastor of Word of Life in Uppsala has been associating increasingly with Catholic leaders, and introducing his followers to Catholic and Orthodox theology, in particular through his teaching magazine, Keryx. Yet Ekman insists he is not adopting Catholicism but simply broadening his theology and promoting a “unity of the heart.”

“God has spoken to me as powerfully concerning unity as He did concerning the faith message,” Ekman told Charisma. “With secularism and Islam taking over in Europe, revival slogans won’t suffice. The need of the hour is a powerful, effective unity including the historical churches.”

Viewing the Roman Catholic Church as the “whore of Babylon” is “untenable,” he added. “With so much apostasy and denying of fundamental truths among Protestants, even in Pentecostal and charismatic churches, who are we to point fingers at the Catholics?” Ekman said. “The whore is present in all denominations. But then again the body of Christ is also in all denominations and certainly in the Catholic Church.”

Ekman’s views are being welcomed by many Swedish church leaders as interest in Catholic and Orthodox spirituality, Catholic pilgrimages and monastery-like retreats grows rapidly in Pentecostal and charismatic circles. The Catholic bishop of Sweden, Anders Arborelius, told Charisma that so “many Protestants approach the Catholic Church with high expectations” that he is “barely coping.”

Others are deeply worried. In April and October evangelicals gathered in Örebro, Sweden’s evangelical center, to point out that to Catholics unity always meant, and still means, bowing to the pope. Arborelius seemed to affirm that view, saying: “We cannot bypass the personal wish of Jesus that all unity must relate to the apostle Peter,” that is, to the papal office."

Läs hela artikeln här.

31 kommentarer:

Anonym 23 oktober 2008 kl. 09:07  

Jag gillar det Ekman gör. Jag ogillar det förakt som många av mina protestantiska syskon han gentemot katolska kyrkan. Enhet!

Anonym 23 oktober 2008 kl. 09:47  

Hej! Bra artikel. Jag är alldeles lycklig över allt som händer och håller med Ulf om att enhet har med hjärtat att göra.

Johanna G 23 oktober 2008 kl. 10:35  

Tackar så väldigt mycket för den artikeln! Otroligt intressant!!

Någon koll förresten på vad "Charisma" är för typ av magasin, förstod inte riktigt det utifrån deras hemsida...

Charlotte Thérèse 23 oktober 2008 kl. 11:07  

Sleepaz: enhet - ja!

Bokmalin: välkommen hit! Ja, visst är det en spännande tid vi lever i...

Johanna: Ska försöka ta reda på det - hittade inte heller någon direkt info.

Det vore intressant att höra också vad de som inte gillar det Ekman gör har att säga.

Kanske vi kan ha ett samtal om de här sakerna? Både de som är för och de som är emot.

Ett samtal där det visas respekt för olika åsikter - bäst att poängtera det redan i början... :-)

Charlotte Thérèse 23 oktober 2008 kl. 14:42  

Om Charisma:

Nu har jag fått svar - det är en protestantisk evangelikal tidskrift.

Anonym 23 oktober 2008 kl. 15:02  

Är du säker på att den är "evangelikal" och inte "karismatisk"? Det finns en viss skillnad...

Charlotte Thérèse 23 oktober 2008 kl. 20:04  

Jag citerar ur det mail jag fick först:

"Charisma Magazine is a Protestant Evangelical Magazine."

Hur översätter du det?

Naturligtvis är det karismatiskt...

I ett annat mail, som jag fick för en stund sen, formuleras det:

"Charisma is the primary magazine in the United States serving the
charismatic renewal in the Protestant churches."

Om någon blir klokare av den definitionen... ;-)

Anonym 24 oktober 2008 kl. 00:28  

Ja det verkar lite förvirrat...
Kanske det beror på att det inte finns en strikt definition på "evangelikal"?
Normalt ser evangelikaler sig som bibeltrogna ("fundamentalister") medan bland "karismatiker" finns det en mycket stor spännvidd (även bland protestantiska karismatiker, sedan finns det katolska karismatiker). Ibland vill protestantiska karismatiker räkna in sig bland evangelikaler...

Den svenska pingströrelsen hör egentligen inte hemma vare sig i det ena eller andra lägret, eftersom den traditionellt delar evangelikalers bibelsyn men bejakar tex andedopet (är själv pingstvän).
God Bless!
/Gustaf

Charlotte Thérèse 24 oktober 2008 kl. 12:12  

Ja, hjälp, alla dessa etiketter...

Hur ska någon kunna hålla koll på alla kristna inriktningar - särskilt som det bara tycks bli fler och fler?

Undrar om det finns någon annan religion som har delat upp sig i så många små undergrupper.

P.S. Min pappa är också pingstvän... Så er har jag lite koll på... :-)

Anonym 25 oktober 2008 kl. 11:25  

Jag kan bara instämma i lovsången, blir lyrisk över artikeln. Sakligt och korrekt med en positiv touch också om Oasrörelsen och sommarmötet och om broder Ceasarius och Östanbäck.

Man märker ju att en hel del [någon form av frikyrkliga] individer och självutnämnda profeter känner sig och hotade och skriver kritiska och ofta ovederhäftiga inlägg, som debatten i Världen idag nu.

Det Ulf Ekman gör är väldigt bra och han är ju värd en eloge för det. Jag väntar bara på att han ska slå en signal till Arne Olsson i Missionsprovinsen så att han kan vigas till frikyrklighetens förste biskop.

Charlotte Thérèse 25 oktober 2008 kl. 12:44  

Tror han lutar mer åt det katolska/ortodoxa än åt missionsprovinsen...

Teologiskt sett.

Men han är förmodligen kallad att stanna och reformera sitt eget sammanhang. Lite som Peter Halldorf i Pingstkyrkan.

Det är som att Gud visar personer i olika "läger" på viktiga saker som är bortglömda i vår tid.

Detsamma gäller förstås i de traditionella kyrkorna.

OAS är just ett sådant exempel i SvK.

Anonym 25 oktober 2008 kl. 21:29  

Ja, det är nog lite oklart vartåt han lutar..men oavsett detta är det nog en betydligt längre väg att vandra att bli katolsk eller ortodox biskop än att bli vigd till biskop av Missionsprovinsen. Med detta menar jag inte att Livets Ord ska bli en del av densamma.

David Nyström 25 oktober 2008 kl. 22:38  

"Evangalical charismatic" är en ganska vedertagen benämning på en teologi som förenar karismatik med en evangelikal bibelsyn. Sedan är "evangelical" långt ifrån synonymt med "fundamentalist". Läs gärna Joel Halldorfs understreckare i Svd för en tid sedan, som bl.a. kommenterar förhållandet mellan evangelikalism och fundamentalism

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_1823357.svd

Charlotte Thérèse 25 oktober 2008 kl. 23:51  

Jonas,

Skälet till konversion brukar inte vara att man siktar på att bli biskop... Då ska man nog tänka om...

För övrigt så fungerar han väl som ett slags biskop för LO?

Av det jag har sett av Missionsprovinsen så har jag inte fått uppfattningen att de är särskilt katolskt inriktade... Utan snarare väldigt lutherska. Eller?

David,

Tack för info - ska bli intressant att läsa!

Bara ett par reflektioner redan nu:

Fundamentalism är inte kopplat till någon viss kristen riktning - utan återfinns inom samtliga...

Men det är väl ganska få som skulle vilja benämna sig själva som fundamentalister?

Anonym 26 oktober 2008 kl. 01:23  

"Charisma" är väl en typ allkristen karismatisk internationell månadstidning som startades under 70-talet.Speglat det som händer/hänt inom pingst/karismatiska världen. Kanske världens största "obundna" kristna magasin. Liksom jag prenumererade på "NewAge Magazine" innan jag var frälst så var Charisma den främsta internationella (engelskspråkiga) tidningen som jag naturligt kom i kontakt med som nyfrälst under 80- talet. (bara lite förvånad att den den tycktes vara okänd bland kristna bloggare)

David Nyström 26 oktober 2008 kl. 01:56  

Numera är fundamentalism ett skällsord, men ursprungligen var det en rörelse (namnet kom från en skrift - the fundamentals - som enligt rörelsens anhängare drog upp fundamenten för kristen tro)som uppstod som en reaktion mot modernismen i det tidiga 1900-talets USA.

Och jodå, det finns många som fortfarande kallar sig fundamentalister, i ordets ursprungliga, strikta bemärkelse...

Teija 26 oktober 2008 kl. 06:32  

Vill man läsa om vad de skriver som inte gillar Ulf Ekmans öppna inställning till de historiska kyrkorna och som tycker att Katolska Kyrkan är den babyloniska skökan, kan man läsa här: http://aletheia.se/. En varning bara, respekt för meningsmotståndare är inte en dygd på Aletheia.

Anonym 26 oktober 2008 kl. 10:51  

Har Ulf Ekman ändrat sig? En fråga många ställer sig. Skulle vara intressant att höra din kommentar på förljande "trossatser" som Livets Ord står för.
http://livetsord.se/default.aspx?idStructure=647

Charlotte Thérèse 26 oktober 2008 kl. 14:17  

Digitaltoo: hade faktiskt aldrig hört talas om den... Men bättre sent än aldrig.

David: ok...

Teija: jag har efterlyst kommentarer från aleheiagrabbarna två gånger (till detta inlägg) - men ingen tycks vilja/våga säga ett knyst?

Tomas: menar du min kommentar?

Anonym 26 oktober 2008 kl. 14:38  

Jo, det var så jag tänkte men jag var ju inte så tydlig.

Charlotte Thérèse 26 oktober 2008 kl. 15:19  

Jag har läst igenom det nu, Tomas - och upptäcker inte något av det "nya" där....

Men är det inte snarare så att det är Ulf Ekman själv som har tagit till sig det, och försöker förmedla en del av det till församlingen (men inte bara till dem) - inte att församlingen har ändrat lära?

Jag tycker mig märka en tydlig skillnad i hans predikningar nuförtiden - jämfört med tidigare. Mer positiv till de traditionella kyrkorna. Så var det redan för flera år sen. Och att han är för ekumenik har väl ingen missat...

Hur tänker du om texten?

Anonym 26 oktober 2008 kl. 16:58  

Jag är lite undrande om man fortfarande står för allt detta eller om det är något som bara "hänger kvar". Kan också tänka mig att folk skulle reagera om det mera katolska synsättet skulle presenteras rätt upp och ner. Det finns ju en hel del som är kritiska till Ulfs vändning. Ulf har ju öppet inte varit tydlig med att han ändrat teologi, trots att han nog måste ha gjort det. Det han går ut med handlar ju mer om att han breddat sig.

Charlotte Thérèse 26 oktober 2008 kl. 17:21  

Jag har inget säkert svar på det, det kan bara någon från Livets Ord uttala sig om. Och kanske svaren blir olika beroende på vem där som man frågar?

Och det som gäller Ulf själv kan förstås bara han svara på.

Men jag gissar rent generellt att man fortfarande står för detta - men att man även prövar en del nya tankar - under pågående teologisk reflektion förstås.

Hoppas någon/några som är mer insatta i detta vill svara!

Anonym 26 oktober 2008 kl. 22:14  

Charlotte, nej det sa jag inte heller. Men jag tror ändå att Ulf Ekman inte har för avsikt att konvertera, steget borde vara närmare till att vigas till biskop i Missionsprovinsen. Ulf Ekman är förstepastor, men Livets Ord är ju ännu inte episkopalt, så någon biskop blir han inte förrän han vigs.

Angående Missionsprovinsen, tror jag att ett flertal av koinoniorna är gammalkyrkliga, och negativa till ekumenik och högkyrklighet...när det gäller biskoparna tror jag däremot att de är högkyrkliga, Beijer tror jag är det och Arne Olsson såg jag på på AkFs möte i Uppsala (dit han säkert inte åkt om han ogillar katoliker).

Angående Ulf Ekman så är det bara att läsa vad han själv skriver och säger nu, han har helt klart ändrat inställning..

Anonym 26 oktober 2008 kl. 22:22  

Om man ser länkarna på hemsidan för Missionsprovinsen så saknas SSB, AkF och FKE - inget högkyrkligt/katolskt inflytande där alltså..

Charlotte Thérèse 27 oktober 2008 kl. 13:07  

Jag har igår skrivit och bett Ulf Ekman om en kommentar till detta.

Har även skrivit till Livets Ord om lärofrågan.

Tycker verkligen att de, inte minst Ulf själv, borde ta chansen att svara här, i ett ekumeniskt positivt sammanhang.

Förmodar att de möter mycket negativitet från andra håll.

Bollen vilar alltså nu hos dem.

Anonym 27 oktober 2008 kl. 20:38  

Verkligen spännande att se om han svarar och vad isåfall.

Anonym 9 november 2008 kl. 22:40  

Det blev inget svar alltså.

Charlotte Thérèse 10 november 2008 kl. 00:03  

Jag har inte fått svar från Ulf. Han lär ha varit på resa när jag skrev - men man kunde tycka att det borde ha kommit ett svar ändå...

Har under tiden fått ett par kontakter inom LO, och jag har bett om svar direkt i bloggen om förändringar i teologin.

Möjligen blir det i ett separat inlägg i så fall. Hoppas att de tar vara på detta unika ekumeniska tillfälle...

Niclas Strindell 7 mars 2012 kl. 10:50  

Hej Charlotte Therese och andra!
Råkade hamna här och se Tomas länk till en sida som vi trodde var bortplockad från vår hemsida. Den togs bort från menyträdet på hemsidan eftersom den reflekterade en syn på de historiska kyrkorna som vi inte längre har. Tyvärr så tänkte vi inte på att sidan fortfarande gick att se via länk utifrån som den här. Nu är sidan borttagen.
Vänliga hälsningar
Niclas Strindell
Assisterande pastor
Församlingen Livets Ord

Charlotte Thérèse 7 mars 2012 kl. 11:18  

Hej Niclas!

Ditt svar gör mig lite förbryllad. Jag uppfattar det jag citerar ur artikeln som att det numera finns en positiv syn på de historiska kyrkorna hos Livets Ord, åtminstone hos Ulf Ekman och stora (?) delar av församlingen. Det är även min erfarenhet - att det är stor skillnad på er syn nu jämfört med för kanske tio år sen. Det går ju inte att läsa hela artikeln efter att ni nu har tagit bort den. Så hur menar du?

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP