söndag 14 september 2008

Djur och tro - samt "fundamentalismens felfunktion"

Fick en fråga i ett blogginlägg:

"Hur ska man som kristen förstå sådant här?

Hur tänker du?

Tror du att ett djur kan tro på Gud?"

Tyckte att det var så intressant att jag tar upp det i ett eget inlägg - där ni också är välkomna med funderingar.

Som kristen bör man väl förstå det dels på ett vetenskapligt rimligt sätt - och dels utifrån att Gud har skapat allt - och på något sätt är i förbindelse med allt levande.

Jag tror inte att djur "tror" på Gud (i bemärkelsen reflekterar över Gud) - men är ganska övertygad om att djur också kan känna av Guds existens - lika naturligt som de relaterar till oss. En viss katts reaktion på bön pekar i den riktningen.... Fick idag veta att han har börjat hoppa upp i mattes knä nu också medan hon ber - och storekattsyrran sätter sig bredvid. Som om de anar att det är något speciellt som händer.

Frågan hänger nära samman med frågan om ifall även djur har en själ - som jag tog upp här.

Annars tycker jag att det mest intressanta i artikeln var detta - d.v.s. slutklämmen om fundamentalism som en felfunktion i hjärnan (tar med stycket innan för att man ska förstå sammanhanget)...

Ja, det är allt farligt att sluta tänka själv.... ;-)

"En mycket mer spekulativ tolkning än att råttor har självmedvetande är att eftersom orbitofrontala cortex spelar in kanske detta kan förklara varför kultur och omgivningen är så orimligt avgörande när det kommer till religiösa föreställningar. För frågor som ingen rimligen kan ha rationell erfarenhet av, t.ex. gudstro, kanske den erfarenhet individen upplever att omgivningen har d.v.s. sociala spelregler avgör inte bara hur vi beter oss utan också att vi upplever att det är riktigt. Det är ju trots allt så att orbitofrontala cortex dokumenterat fäster vikt vid sociala spelregler.

Vidare bör ju den funktion i hjärnan som förutom dess riktiga funktion också ger upphov till felfunktioner som fundamentalism vara en primitiv del av hjärnan eftersom föreställningarna ofta så radikalt skiljer sig från vad som är rationellt. Dessutom kan fundamentalister verka rationella i övrigt och fungera i samhället vilket också tyder på att det är någon enklare del i hjärnan som är inblandad."

29 kommentarer:

Anonym 14 september 2008 kl. 15:34  

Att vara fundamentalist kan ju vara ett fullkomligt medvetet och rationellt ställningstagande. De som helt löst antar att det beror på en evolutionär missanpassning är lite inskränkta och inbillska om du frågar mig.

Jag tycker nog att allt skapat, inklusive djuren, ärar Gud med sin existens. Det är bara synden som vanärar honom. Och djuren kan väl inte synda? Däremot är jag skeptisk till om djuren verkligen har en medveten gudstro - det tror jag inte.

Charlotte Thérèse 14 september 2008 kl. 15:45  

Fundamentalism som avart är skrämmande tycker jag - hur långt det kan gå - självmordsbombande och så.

Det tycker jag inte tyder på någon direkt användning av intellektet - utan mer på en funktion på reptilhjärnenivå.

Nej, medveten gudstro har djur nog inte - men de kan förmodligen ha gudserfarenheter, som i så fall inte skiljer sig från andra erfarenheter. Det hela blir med andra ord aldrig ett dilemma för djur - de behöver inte grubbla över tron. Den är självklar. Som luften de andas.

Vilket kan vara inspirerande för oss.

Vet inte om djur kan synda.

Tror faktiskt att de kan det.

Det verkar som att en viss katt ibland är mycket medveten om vad han inte bör göra - och med något riktigt lömskt i blicken gör han just det - vanligen för att väcka uppmärksamhet.

Men ska man kalla det synd?

Det är nog samtidigt instinktivt.

Fast å andra sidan så kan det väl vara så hos människor också - att den som medvetet låter impulser styra - snarare än förnuftet - syndar?

Johanna G 14 september 2008 kl. 16:15  

Nog tror jag att djur kan ha en medveten Gudstro i den betydelsen (som nämns här) att de kan märka när vi ber osv. Har hört talas om flera katter (tror faktiskt att det är katter allihop) som blivit "frälsta". Det tydligaste exemplet var en katt som gick från att spotta och fräsa och springa och gömma sig när ägarna bad till att helt plötsligt börja sitta med på egen stol...

Johanna G 14 september 2008 kl. 16:17  

Och nog är djuren påverkade av syndafallet, precis som hela skapelsen är, även om det inte gör det självklart till att säga att de kan synda medvetet. Men jag har sett rasistiska får osv, så nog kan djur vara rätt elaka mot varandra...

Charlotte Thérèse 14 september 2008 kl. 16:21  

Intressant med katterna... ;-)

Har sett en viss katt iklädd en änglalik uppsyn också.

Ja, syndafallet har nog påverkat även djuren.

Det står nånstans hos Paulus att hela skapelsen ännu suckar som i födslovåndor.

Som om allt skapat väntar på att vi ska inse vad det hela går ut på, och handla därefter...så att allt en gång kan bli vad det är menat att vara.

Johanna G 14 september 2008 kl. 16:24  

"Där lejon och lamm går i bet tillsammans och pojken leker vid ormens håla", eller hur lyder det...?

Anonym 14 september 2008 kl. 17:23  

Vad kul att du länkade till vår nyhet.

Sedan får man naturligtvis skilja mellan fundamentalism och vanlig tro. Tro gör vi ju alla i större eller mindre utsträckning på något.

Fundamentalism är ju något väldigt under. Till synes rationella människor som gör väldigt konstiga saker.

Lycka till med din blogg,

Och hade jag varit kristen skulle jag nog vara katolik ;-D

Charlotte Thérèse 14 september 2008 kl. 22:45  

Hans,

Välkommen hit till bloggen - kul med respons på funderingarna - direkt från källan s.a.s.!

Och välkommen till katolska kyrkan ifall du inte skulle kunna låta bli att bli kristen en dag... ;-)

Anonym 15 september 2008 kl. 00:33  

Min mycket äldre syster blev kristen på gamla dar och katolik också.

Gick säkert i samma kyrka som du medan hon bodde i Uppsala: Åsa K.

Själv måste jag säga att det varierar hur jag ser på sådant där. Nu har jag läst Dawking nyligen och känner mig mycket ateistisk men det lär nog växla med tiden :-D

Anonym 15 september 2008 kl. 01:58  

Om du vill kan jag tipsa om din visuella skapelse på bloggbilder.wordpress.com. Är det ok att göra en "skärmdump" för en ögonblicksbild till bloggpostningen i så fall?

/Hans

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 11:41  

Aha, då känner jag nog din syster - tror vi blev katoliker ungefär samtidigt...

Så då kanske du trillar dit också en dag... ;-)

Det finns bra böcker/artiklar som förklarar varför Dawkins har fel.

Har ingen länk till någon just nu, men tror att Signum har tagit upp det under året, det kan finnas något online på deras hemsida, och jesuiten Ulf Jonsson har nog haft något föredrag om det (han har åtminstone debatterat med Christer Sturmark om ämnet).

Boken får svidande kritik bl.a. eftersom Dawkins utgår från att kristna tror/tänker på ett fundamentalistiskt sätt...och argumenterar utifrån det.

Det blir lite goddag yxskaft.

Det hade ju varit bättre om han hade vågat möta kristen tro som den verkligen är.

Risken är väl att han hade blivit omvänd förstås, och hade kunnat lägga ner sitt bokprojekt... :-)

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 11:46  

Glömde svara på det du frågade.

Vad menade du med "visuella skapelse"?

Bloggen i sig eller något särskilt där?

Rent generellt: självklart får du tipsa om den, och "fota" den här bloggpostningen också...

Ephraim 15 september 2008 kl. 13:07  

Djuren tror jag gor Guds vilja genom att vara djur. Varan liturgi professor chockade alla med att saga "If a bear mauls a person, the bear does God's will." Ja, chockande men sant. Djuren prisar Gud med sin existens. Vi och anglarna ar de som har viljan att gora eller inte gora Guds vilja. Vem vet hur det kommer atta vara i Guds kommande rike, fast eftersom Gud kommer att gora sig naravarnde i skapelsen, sa far vi val anta att aven djuren kommer tt vara dar.

Anonym 15 september 2008 kl. 13:12  

Jo det är möjligt,

Ett av flera sätt man kan se på tro är att det viktiga är att man gör något som är bra för världen. Och att man mår bättre av det själv också.

Tänkte på din:
http://charlottetherese.110mb.com/artistic_oasis.html
Appropå visuell-skapelse ;-D

Anonym 15 september 2008 kl. 13:14  

Visar gärna upp bilden av din målning av katten också. Samtidigt som jag länkar till det blogginlägget om du vill.

Vad tyckte du förresten om Nyfiken vital?

Vad tror du om det här?
nyfikenvital.org/?q=node/2279
Det där är tror jag resultatet av en liten sekt som är stora annonsörer.

Det är fundamentalism och helt annorlunda än er pigga och trevliga tro som tillför samhället och familjen något.

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 13:28  

Ephraim,

Ja, det var ju ett ganska chockande uttalande....

Vilket får mig att minnas en ganska hemsk GT-lektion. Läste först icke-språklig GT-exegetik, men övergick snart till språklig dels för att det ger så otroligt mycket mer att läsa bibeln på originalspråk, och dels för att läraren på icke-språklig var nitisk ateist och älskade att försöka göra mos av studenternas tro.

Han gav oss vid ett tillfälle den kniviga uppgiften att skriva en uppbygglig predikan om texten där Elisa (var det väl) uppmanar en björn att anfalla några små barn. Eller hur det nu var - har förträngt den textens innehåll tror jag.

Jo, man tackar!

Minns inte heller vad jag fick ihop... Men minns hur knäckta en del studenter kände sig.

Jag hoppas det finns massor av djur i Guds kommande rike.

Finns det inte katter där så blir det bra trist....

Och jag räknar med att inte vara allergisk mot dem då heller... Ska bli kul!

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 13:32  

Hans,

Ja - tro bör förändra världen i någon mån...

Ok, länka gärna till Artistic Oasis! Och för all del hit också!

Det går bra att du tar med det visuella (bilderna) i länkandet.

Ska ta en närmare titt på er sida - har bara läst artikeln jag refererar till där hittills, inte tittat runt än på det övriga.

Ska kolla artikeln du nämner.

Anonym 15 september 2008 kl. 13:39  

Övrigt är mest forskningsnyheter,

Vad som hänt här tror jag att någon stor annonssör (S**ientologe**a?) ogillar att forskning även när det är grundforskning om hjärnan och psykiatri syns.

Så de har förhandlat sig till med Google att de inte ska visa Adsense-annonsör för en bunt av de ord som styr denna annonsering.

Det är min tolkning. Åtminstone tills Google gör sig besvär att meddela mig sin tolkning.

Mycket farligt. Nästa gång är det kanske en politik eller religion (det är det ju förövrigt nu också om än Scie***lo**) det handlar om.

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 13:41  

Oj då...

Det lät ju intressant.

Meddela gärna här ifall (och vad) Google svarar.

Anonym 15 september 2008 kl. 14:04  

Jo det är viktigt så det ska jag göra.

Någon förde upp den på Pusha också så ge den gärna en röst där om ni vill så att den syns bra där också:
pusha.se/textstold-falska-webbsajter-och-sabotage

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 15:01  

Har läst artikeln nu - samt ursprungliga artikeln under det.

Hade ingen aning om det där...

Ska absolut rösta på den så den kommer högt upp.

Och skriver ni om intressanta saker även framöver så blir det fler blogglänkar från min sida... ;-)

Anonym 15 september 2008 kl. 15:03  

Tack,

Jag ska lägga till dig också som en "Nyfiken vital rekommenderar" men det är absolut inte något krav att man länkar till oss.

Inte heller att man håller med mig. Helt ok att rekommendera en katolisk blogg som en just en katolsk bloggan även jag inte är katolik. Det är så världen borde vara och det skulle vara så enormt mycket trevligare för alla.

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 15:20  

Så var det pushat och klart....

Kände inte till den sajten heller - men där fanns ju en del intressant - bl.a. om hur man välsignar datorer i Japan.

Ska ta en titt - låter ju urkatolskt - men i Japan?

Skulle nog behöva få min databurk välsignad för den trasslar så extremt. Fortfarande inte lyckats komma ut på nätet efter att den nyligen har börjat vägra det - envisare än en åsna...

Håller med dig - och det är också sådan min policy är i bloggen. Både den tidigare och den här.

Allt som är intressant, oavsett källa, förtjänar att lyftas upp. Och man kan hitta något gott på de mest oväntade platser.

Den här bloggen är ju ganska nystartad så det är svårt att få besökare i samma mängd som i den gamla - och det är väl lite av ett vågspel att överge en blogg med över 2.000 unika besökare i månaden (det är trots allt ganska mycket för att vara en svensk katolsk blogg - en smal nisch - även om bloggämnena i sig sträcker sig mellan himmel och jord...).

Lite som att fara till månen och hoppas att någon upptäcker det och kommer och hälsar på.

Kort sagt: jag är glad för alla länkar jag kan få som kan öka trafiken - särskilt så här i början medan Google ännu inte riktigt har hittat bloggen, och det inte finns så många artiklar att söka på än. I gamla bloggen fanns det över 700 inlägg - och där söker folk fortfarande på allt ifrån betongväggsborrande till kvinnliga präster och latinlexikon... ;-)

Ephraim 15 september 2008 kl. 16:38  

Charlotte jag tror och hoppas det med, jag vill inte vara utan min hund Griet, eller min gamla katt Tristan... fast varken Bibeln, eller kyrkofaderna s avitt jag vet har direkt uttalat sig om djuren.

Ja allt ska valsignas. Syster vi ortodoxa skvater heligt vatten pa allting hela tiden.. som du kanske vet. Branner rokelse, och allt annat gott som anvands for hem valsignelser. Framfor allt da vid Epiphany som handlar om Jesus dop. Da ar det vanligt att fa en hus valsignelse, fast aven nar vi har mardrommar, eller, kanner oss vissna sa anvander vi ju helligt vatten. Sa om du inte har sa tag med lite nar du ar i kyrkan nasta gang och valsigna burken.

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 16:55  

Ephraim,

Nej, bibel och kyrkofäder är inte heltäckande... ;-)

Även om de rätar ut många frågetecken.

Ja, låt oss hoppas på ett himmelskt paradis även för djuren...

Det känns ganska otänkbart att det bara skulle vara människor där. Då fattas så mycket av det finaste i skapelsen.

Jaha, så jag kan välsigna själv....

Frågan är bara om jag ska ladda in Windows och webbläsarna på nytt före eller efter välsignelsen... ;-)

Sen är det tveksamt om ens dessa åtgärder kommer att hjälpa - jag vet som sagt inte vad som är fel - bara att jag inte kommer ut på nätet längre mer än några sekunder, upp till en minut.

Verkar vara något vajsing mellan modemet och datorn. Man vad?

Ephraim 15 september 2008 kl. 17:27  

Nar du ater valsignar du inte maten med en bon. Det ar ju enslags personlig valsignelse. Givetvis kan du ha over en prast och nagra vanner och ha en riktig officiell valsignelse, men samtidigt sa ber du for dig sjalv osv.. Och vattnet ar val anda heligt? Det ar ju traditionellt att en prast kommer och ber och utfor en hel ritual, vilket ar mer pampigt och officiellt fran kyrkans hall, men samtidigt sa kan du ju be om valsignelse for andra och dig sjalv, vilket ocksa ar en valsignelse. Min uppfattning ar ju att valsignelser kan komma i manga varianter. Vi ar ju alla dopta och krismerade. Men en liturgisk valsignelse fran en prast, eller Biskop ar ju mer passlig, och dedikerande.

Anonym 15 september 2008 kl. 20:31  

Det som är bra med Pusha är att om man har en blogg som inte är lika välbesökt som vi är kan den vara till hjälp. Kom inte ihåg att det fanns något liknande då när NV var ny.

Gör du något bra kan du eller någon läsare tipsa. Tycker tillräckligt många andra att det är något bra så når du förstasidan.

Fick svar från Google nu faktiskt. Inte den väg som var angiven. Där svarade de aldrig. Men någon presschef hörde av sig den vägen istället. Vi får väl se vad det ger.

Jag är absolut inte överdrivet sur här mot dem ska sägas. Jag har sett mellan fingrarna med nästan allt genom åren. Men här sitter man ju och förolämpar några av Sveriges mest lovande unga forskare, några av världens mest kända forskare och stora patientgrupper.

Och sedan ids man inte ens svara trots att man har bekräftat mottagande.

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 22:31  

Hans,

Frågan är mest vad de tycker är bra - och om det finns oskrivna regler.

Är det t.ex. OK att pusha katolska inlägg?

Håll oss uppdaterade om Google...

Charlotte Thérèse 15 september 2008 kl. 22:32  

Ephraim,

Då ska jag välsigna järnet... ;-)

Bloggregister

bloggping Bloggtoppen.se Photography Art Blogs - BlogCatalog Blog Directory Top Religion bloggar Blog Flux Directory Religion Blogglista.se Add to Technorati Favorites Reggad på Commo.se Filosofi/Religion
eXTReMe Tracker
Creeper

Bloggheader

Copyright, bild: Charlotte Thérèse

Senaste inlägg

Kristen webbring

  © Blogger template Fishing by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP